AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.192

E46 = stenskottsmagnet?

Alltså... Är E46 mer benägen att få stenskott än någon annan bil?

En vecka efter inköp en 1.5cm blaffa i höger kanten, tre veckor inköp ett pucko som kör med släp med grus som flyger över hela bilen. Imorse! Imorse en 2cm blaffa också i höger kanten PLUS 1 dm lång spricka neråt.

Jag kör precis likadant med E46 som jag kört med mina andra bilar och jag har aldrig varit med om att få så många stora stenskott på så kort tid!

Har E46 en tendens att vara mer sårbar mot stenskott?
Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
Är nog tvungen att hålla med dig i dina farhågor ByggareBob, även om jag inte kan stödja dem med några konkreta belägg för teorin. Det känns som om E46:an har en väldig attraktionskraft på flygande stenar och dylikt...

jo
45
johnmm
318 -00
Jag tycker min 318 är betydligt mer känslig för stenskott på huv och framskärmar än mina tidigare bilar. Vindrutan har dock klarat sig bra.
Jag känner också igen det. Det verkar som om lacken är ömtålig. Det blir många små prickar i motorhuven.
bole
man ska väl inte köra efter en lastbil som fraktar grus...
USCH!
Hemska tanke! Men en fabriksny bil gör det ont att bara tänka på att E46 skulle lättare få stenskott än andra bilar....

Jag tror väl iofs inte att den har lättare för detta - det är väl ändå andra bilar som orsakar stenskott. Men kör man med en körglad bil så kanske man ligger lite närmare framförvarande bilar (för omkörningar och liknande) och därför utsätter sin egen lite mer.

bole
bingo :-)

allt ligger i vilket avstånd man håller till framförvarande bil heltenkelt...kör man i sthlm på 70väg så brukar man ALLTID köra 90 eller 100 speciellt på essingeleden...o där brukar det ofta köra lastbilar med grus o sen är utgången säker
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Nog kände jag att det blev fler stenskott på min E46:a än andra bilar. Sant eller falskt?

Jag kör lika (illa) med nuvarande bil men har klarat mig....
Tyvärr var det så att det var min tjej som körde... Det var ett pucko som hade glömt, troligtvis, handbromsen på släpkärran så den studsade hej vilt! Hon låg i höger filen och vänster filen var full!

Polisanmälan är gjord i alla fall...
bole
ByggareBob ... det är VAD hon sa :->
=) Tyvärr så satt jag bredvid och så eländet köra ut rakt framför oss!
85
379
8500rpm
2021 M340 G31
2020 Volvo V60
Heheh... stenskotts magnet...

En teori kunde vara luftvirvlarna som skapas pga. frontens utformning etc...

...personligen så tyckte jag att min Honda S2000 hade stenmagnet i vindrutan, och kanske det var så, mycket platt, låg front, ganska vertikal vindruta...

men troligen är det bara inbillningar :)
Bu
469
Bumer
BMW 118 i - 05
Jag känner oxå igen problemet, speciellt när man körde ute på landsväg under ett par naturutflykter isomras. Fick ett par stenskott på motorhuvet:(((

Men tror inte att d beror just på själva bilen utan på oss bmw-ägare. Man skaffar sig en bmw inte för att köra lungt, även om d e bara en 316? Vi vill ju låta lite speciella eller hur..???
Ri
28
Riceburner
316i - 99
Stämmer, min vindruta är totalt full med relativt småa stenskott. Jag hör typ minst 'ett' nytt skott per vecka, vilket jag aldrig hört i någon annan bil överhuvudtaget.

Konstigt
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.