|
|
|
|---|---|
|
Ska besiktiga den svarte, önska mig lycka till... Det är alltid lika spännande varje år... Jag ska be han rycka och slita lite extra och hoppas på han hittar nån bussning eller annat kul som man kan byta.. 40 minuter kvar.... En katalysator som det stord FORD på sitter på :) Jäklar vad den hinndrar själva flödet på avgaserna... fast bilen känns som att gå bättre med den på i vilket fall som helst.... --------------------- Den Svarte: Länk /Chrille | |
|
Jag bävar inför besiktningen av min svarta . Förra året trodde jag att det skulle bli körförbud på den men så blev det inte, istället så passerade den utan anmärkning helt oväntat. Hittar han ingen sleten bussning så får du gärna byta mina silentblock om du tycker att det är kul ;) Hoppas det gick bra! Tät slutdämpare och 55l tank köpes till överkomliga priser! Att styla en volvo är som att sminka en gris ;] |
|
|
Ok... Jag hade otur... Jag fick den ö-kände Göran på bilprovningen i jönköping... Förrförra året gick bilen igenom med blanktpapper likaså förra... Men nu..... 1. Strålkastarehalvljus, bådasidor inställning för hög - Ok mitt fel. 2. Batteri, Fastsättning bristfällig - Ok mitt fel. 3. Parkeringsbroms bromsverkan höger, ur funktion - Ok mitt fel. 4. Strålkastare Halvljus, vänster ljusbild felaktig. - Här påstar han att det är någonslags englandslyckta eller nåt sånt skit!!! Har ju alltid funkat innan..... Och icke troligt på en tyskimport... 5. Positionslyckta fram ur funktion - Efter att försökt att förklara att dom visst lyser och han äntligen inséer det så påstar han att det är olagligt med ögonlock som täcker parkeringsljuset... Visst bettan.... Man måste tydligen se själva glödlampan annars är det olagligt emligt han... Då måste ju för fan halvljuset vara olagliga eftersom dom sitter inuti en lins eller?? för där ser man ju inte själva glödlampan... 6. Styrväxel. höger, glapp - Jag trodde att den skulle att ha möjlighet att rör sig efter hjulet/dämparen annars går den ju av när man kör i ett gupp eller???? idiot!!! 7. Skyddsbälg styrväxel höger skadad - Därför hittade han på felet med styrväxeln. 8. Avgasystem upphängning bristfällig - orkar inte mer...... 9. Passagerarsäte Fram höger, fastsättning bristfällig - Ok mitt fel. 10. CO-halt förhöjd tomgång,för hög 11. Lambda-värde förhöjd tomgång, felaktigt - troligt vis temratur sensorn som känner av om bilen är kall eller varm... Någon som exakt vet var den sitter... Hittar den inte nämligen... Så fort man försökte prata med Gubb-fan om problemet så blev han bara allmänt otrevlig och när haninsåg att man hade rätt blev han bara tyst och satte ännu ett fel.... Visst han gör ju bara sitt jobb men man kan ju för fan vara lite trevlig eller!!!! Tänk om jag skulle betee mig så på mitt jobb mot våra kunder om dom frågade nåt osv... Jag kommer alldrig sätta min fot på bilprovningen i jönköping igen... Efterkontrollen kan jag köra någon annanstans eller? Tack och Hej.... Och Jesperado... Alla besiktningsmänn är inte otrevliga :) --------------------- Den Svarte: Länk /Chrille |
|
|
tråkigt att det blev så många poäng, men nu har du ju nått o pysla med i vinter IAF. o angående det där me o va otrevil, felet med om du skulle vara otrevlig mot dina/era knuder är att ni förlorar kunder på det, det göra inte han på samma sätt då man måsta besiktiga =( mvh Erik Jakobsson (O==00==O) 02 rullar fetast |
|
|
Fan vilken sur gubbe! Lider med dig. Jag har ögonlock på min och det var inga problem alls... Hade motorn arbetstemp när lambda värdet testades? Min visade ett för högt lamda värde när jag besiktade men då så tog vi en liten sväng i bilen så att tempen gick upp och sedan var det inga problem. Lycka till! |
|
|
Jag reserverar mig till att jag kan ha fel angående punkt nummer 6... Men säg en E30 som inte glappar lite i styrväxeln.. Hade inte damasken varit trasig så hade han ju inte märkt det.... Jajsen: Jag har å göra så det räcker med 325an... o inget garage heller... :( alex!: Japp motorn hade arbetstemp och han tog även en extra runda men kallstarten ligger på konstant och bilen svartryker och tomgång på 1200rpm allt talar för att den går i kallstartsprogrammet... Men var kan givaren sitta då :( --------------------- Den Svarte: Länk /Chrille |
|
|
Är det inte tempgivaren som styr det? Den som sitter straxs bakom fördelarlocket? Där sitter det 2 st, och den ena är till tempmätaren inne i bilen, och den andra till styrsystemet för motorn. Om jag inte minns fel då. Och enligt Haynes är de jag menar till följande: (motronic styrsystem) Temperaturgivare och kylvätsketemperaturgivare. Kanske kan vara något och börja kolla på? Lycka till/Berbel |
|
|
deejaywasp> fasen drog du inte bara bort kontakten till kallstarten för då? under besiktningen alltså! Annars vad det inte så jäkla jobbiga fel... 1,2,8,9 är ju lätt fixat. 4,5,6 är ju bara o ignorera! Så igentligen är de jue bara 3an o 7an som e riktiga fel så att säga! Hällre älskad för den jag inte är än hatad för den jag är! |
|
|
Nja angående temp-sensorn till styrboxen så har jag hittat den... Sitter likson under insuget... får dela det för att komma åt det... Men jag knackade lite på den med en skruvmejsel så vips gick tomgången ner från 1200rpm till 750rpm och bilen slutade svartryka vid gaspådrag.. Men jag tror jag byter den än då för att vara på säkra sidan.... Angående styrväxeln så lär inte glappet synas när väl bälgen är bytt... Och han kommer ju knappast börja riva bort den.... Jag menar glappet där påverkar väll knappast bilens beteende på vägen eller? Men just nu det jag är mest arg över är parkeringljusen/ögonlocken... Jesperado har du lust att utala dig om vad som är rätt och fel... Ögonlocken stör ju inte halvljus bilden... --------------------- Den Svarte: Länk /Chrille |
|
|
deejaywasp: Enligt lag får du inte ha ögonlock över huvud taget. Normalt anmärker man inte på det om det inte påverkar halvljusbilden, men täcker det positionslyktan ska det självklart anmärkas på. Ett alternativ för dig om du absolut vill behålla ögonlocken är att flytta positionslyktorna exempelvis till helljusstrålkastarna... Glapp i styrväxeln är tyvärr ganska vanligt på E30-modellerna. Är glappet av påtaglig storlek ska det anmärkas på vid kontrollbesiktningen. Om skyddsbälgen är hel eller trasig påverkar inte hur glappet upplevs, det känner man, inte ser. Och ja, det påverkar bilens beteende på vägen. En glapp styrväxel brukar medföra att man hela tiden måste sitta och småkorrigera körriktningen t.ex. vid motorvägskörning, att bilen blir betydligt mer vindkänslig mm... När jag sedan läser ditt första inlägg efter besiktningen blir jag tveksam till om det verkligen är styrväxeln du fått anmärkt på, är det inte den inre styrleden...? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
"""""Och ja, det påverkar bilens beteende på vägen. En glapp styrväxel brukar medföra att man hela tiden måste sitta och småkorrigera körriktningen t.ex. vid motorvägskörning, att bilen blir betydligt mer vindkänslig mm...""""" Inget utav det du skrev upplevsbilen som... Och själva ratten glappar ju inte eller vad man ska säga som det kan vara på en del bilar.... Ska jag sätta dit en ny damask och köra in på bilprovningen eller? --------------------- Den Svarte: Länk /Chrille |
|
|
Som sagt, på det viset du skrev tvivlar jag på att det är styrväxeln du fått anmärkt på, låter snarare som en inre styrled. Läs på protokollet igen... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Precis min tanke... Det jag skrivit ovan är precis vad som stod i protokollet... Besiktningmannen verkade osäker på om han skulle vad han skulle sätta så han frågade sin kollega och han sa då glapp i styrväxel så då satte han det... Men som du säger så är det ju glapp inrestyrled och det går ju fixa... Jag gör det samtidigt som jag byter damasken... Jag har hört lite klonk när jag kört över ojämnheter... antar att det har ett samband med den inrestyrleden. Glapp i styrväxel sätt väll endast om ratten glappar eller? --------------------- Den Svarte: Länk /Chrille |
|
|
Styrväxelglapp känns precis som du säger i ratten, speciellt när man kör bilen. Det verkar som teknikern gjort en felaktig anmärkning, det skulle säkerligen varit styrleden istället. Bara att det står "Styrväxel höger" räcker för att konstatera att det är en felaktig bedömning, det finns ju bara en. Det bästa är om du kontaktar platschefen på stationen där besiktningen är utförd och får detta bekräftat. Han kommer då att vilja ha dit bilen och be ett par tekniker titta på bilen och bedöma vad som är rätt. Alternativt byter du bara styrleden och skyddsbälgen, och kör in bilen till en efterkontroll... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jag satsar på att byta styrleden och damasken och sen köra in... Tack för dina svar Jeppe... Vad skulle forumet vara utan dig :) --------------------- Den Svarte: Länk /Chrille |
|
|
på min besiktning fick jag 6st 2:or.... det var mest bromsrör.. men på efter besiktningen...då hade jag släck alla de 6st 2:orna...då hittade de fel på framaxel balken och länkarmslagringen.....det var inte kul...men jag skulle få nästa efter-besiktning gratis....SOM TUR VAR.... de hade alltså missat att en balk var istort sett av..... ///325/// |
|
|
Dom kan väll inte dela ut "poäng" på efterkontrollen eller? Jag trodde bara dom tittade på det dom dom gett för på tidigare besiktning... --------------------- Den Svarte: Länk /Chrille |
|
|
Ser dom något nytt, eller något dom missat på efterkontrollen så anmärker dom på det. Det har hänt mig. |
|
|
det verkar skilja sorgligt mycket mellan besiktningsmän och besiktningsmän samt mellan stad och stad osv. En del rävar bara bestämmer sig för att den här ska inte gå igenom och de kan i princip hitta vad som helst, det där med ögonlock har ingenting med trafiksäkerhetssynpunkt att göra, det är polisens sak att säga till, liksom det där med att sommardäck är okej att ha på besiktning under vintern bara de har minst 3mm i mönsterdjup. Det är bara att strunta i besiktningen om de ska hålla på så, det gör iallfall en hel del folk jag känner i min närhet och så lär det fortsätta. |
|
|
deejaywasp: Nyupptäckta brister eller följdfel av reparationen ska anmärkas på vid efterkontrollen om bedömningen är en tvåa eller en trea. Är bedömningen villkorstvåa eller "bra att veta" ska detta endast förmedlas muntligt till kunden... FRIFART: Jag tror faktiskt inte att det är så vanligt som du kanske upplever det att "en del rävar bestämmer sig för att bilen inte ska gå genom", det upplevs nog mest så för att man blir besviken över anmärkningar man inte räknat med. Jag säger inte att det inte finns otrevliga och inte fullt så kunniga besiktningstekniker som man kan önska, men det är ett litet fåtal som tur är. "Ögonlock" har med trafiksäkerheten att göra, annars hade det inte funnits lagar som reglerar det. Det säger sig själv att det inte är en bra idé att täcka delar av strålkastarens ljusöppning eller som i vissa fall täcka positionslyktan. I de fall ögonlocket inte har någon inverkan på ljuset anmärks det normalt sett inte på... Vinterdäcken har du inte riktigt rätt om, vid kontrollbesiktningen krävs aldrig 3mm mönsterdjup, det är alltid 1,6mm som gäller. Anledningen att man godkänner sommardäck vid vinterväglag är ganska enkel, man kan inte ställa större krav på bilen vid kontrollbesiktningen än vad lagen gör. Och det finns inget krav på vinterdäck vid färd till och från Bilprovningen för kontrollbesiktning, oavsett väglag... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.