|
|
|
|---|---|
|
Har sökt på forumet och hittade massa trådar om vandrande tomgång men ingen som stämde helt. Problemet är att tomgången vandrar mellan 600-1100 rpm varm som kall och i jämn fart utan snabbare eller söligare rytm, jämt helt enkelt. Någon som har en susning ? Lambdasonden är bytt och även tomgångsmotorn (begagnad). Vad är den värsta smällen man kan råka ut för i pengar räknat ? Tack på förhand | |
|
testa att justera vevaxelgivaren. 1mm + - 0.3mm ska den vara på iaf på m20 vill jag minnas |
|
| aha, vars sitter den ? jag provade lossa kontakten till lmm:n idag och först stod tomgången stilla på ca 800rpm i kanske 30 sek och sedan började den pendla igen mellan 500 och 800 rpm. kopplade jag in den igen så pendlade tomgången mellan 600- 1100 igen. märkte idag att när man startar den efter att den stått i några timmar så är tomgången normal i ca 20-30 sek men börjar pendla efter det. | |
| Kan vara tomgångsmotorn som kärvar också. | |
Tobbe22 |
Har samma problem med min 520 den vandrar på tomgång.. går illa.. Någon som har något bra tips? Vart sitter den här vevaxelgivaren?? tacksam för svar |
| ingen som vet vars vevaxelgivaren sitter på m50 ? | |
| naj | |
| provade ta lös kontakten från tomgångsmotorn igen och resultatet blev att tomgången pendlade mellan 1000 - 1500rpm istället, satte tillbaka den och den svajade till några ggr och sedan stabiliserades den, JAAA! tänkte jag, men icke, efter att jag gasade till så började den svajja igen =( Kan det vara så enkelt att det bara är att kontakterna till tomgångsmotorn är skitiga ? | |
|
Kolla så att inugsgummit till + från luftfiltret är helt räcker med små sprickor för att det kan bli knepig tomgång.Hade detta problem med en tidigare bil, dessa var då trasiga böt dessa och problemet var borta. Att styla en volvo är som att sminka en Gris;) |
|
| har kollat den, men den ser som ny ut, tog lös tomgångsmotorn och dränkte den i en hel 5-56 flaska :D verkar som att "spjället" gick trögt men nu verkar den röra sig lite lättare. samma sak när jag skakade den, har läst att det ska vara en kula som ska kunna röra sig fritt men den gick ganska trögt innan jag rengjorde den, men nu verkar det som att den går lättare. ska sätta tillbaka den nu och se vad som händer. | |
| Har satt tillbaka tomgångsmotorn igen utan någon större skillnad. när jag startade motorn så pendlade den som vanligt för att sedan stabiliseras i ca 1 minut och därefter börja pendla igen men mellan varven 600-900 och ibland upp till 1100rpm. Blir snart väldigt på min nya kärlek =) | |
|
snälla prova att sök inlägg! jag har själv frågat samma sak tidigare och finns troligtvis både här och där i olika sammanhang! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.