AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
6.458

Trafikolycka... *irriterad*

Sida 3 av 3
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Jag hittade en ganska beskrivande bild angående det där med omarkerade körfält. Ingen bra kvalité, men den finns här: Länk

Exemplet på bilden är en större väg med vägren, men skulle lika gärna kunna vara en gata i stadstrafik där vägrenen istället utgörs av gångbanan...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
För att återta tråden lite:

Jag har snackat med killen i fråga...

jag har försökt att göra upp själv..

han frågade hur mkt pengar jag ville ha... jag sa att jag inte ville ha några pengar, men att jag bara ville ha bilen lagad... jag sa att vi tillsammans kunde försöka hitta en verstad som kunde fixa till lackskadorna och kunde stå för det... jag sa att han kunde till och med laga bilen själv om han ville det... men han vägrade...

Han påstår att jag har gasat in i honom och att när han blinkade för att byta fil så var det ingen bil där... i vilket fall som heslt så ljuger han...

han påstår att han har vittnen, men det tror jag inte på heller med tanke på att jag inte gjort ngt fel...

så det får gå en anmälning till FB.

4 Cylindrar är 2 för lite!
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Fick följande brev från Länsförsäkringar idag:

Uppgifterna tyder på att motparten är vållande till olyckan.
Eftersom du saknar vagnskadeförsäkring hos oss, kan vi inte betala skadorna på fordonet.

Vi skickar din anmälan till motpartens försäkringsbolag och ber dem kontakta dig om ersättningen.

Vad betyder detta i praktiken? Att man har bedömt att han har orsakat olyckan och jag får bilen lagad eller att det blir hans försäkringsbolag som får avgöra om jag ska få ersättning?

Tjena !
Ja, Ditt försäkringsbolag har gjort den bedömningen men eftersom de inte kommer att betala för skadorna då Du saknar vagnskadeförsäkring så saknar deras ställningstagande i praktiken betydelse. Det är ändå i slutänden hans försäkringsbolag som skall avgöra vem som är vållande och i bästa fall betala skadorna på Din bil via hans trafikansvarsförsäkring.
Lycka till !!

Nysse
Ras.mus
Det verkar som LF har bedömt att han orsakat olyckan ja. De meddelar hans FB som säkert gör samma bedömning och då får han stå för självrisken på sin trafikförsäkring och du får bilen lagad.

Sen kan ju han opponera sig, hans FB likaså. Men eftersom du har skickat in till ditt FB och han inte gjort något alls tyder det ju på att han är den skyldiga och att han försöker få dig att skita i det. Hade han verkligen trott att han inte var vållande hade han ju kontaktat sitt FB direkt och krävt dig på ersättning för skadorna på hans bil...
Ras.mus
Dessutom verkar det som om han sysslat med filkörning som är straffbar( att sick-sacka sig fram i filerna för att ta sig fram fortare). Eller?

Har han nu visat att han inte bryr sig om att få det fixat den enkla vägen så polisanmäl hans körning också. Får du en polisanmälan att lämna till hans FB är det nog till hjälp!
Ras.mus
Och att han dessutom försökte smita hjälper säkert till! Så se till att få in en polisanmälan så löser det sig nog för din del! För hans del blir det nog jobbigt värre... Och dyrt!
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jag är inte ute efter att sätta dit honom... jag vill han inget ont... jag vill bara få min bil återställd... men om han bråkar så ska jag ta det i åtanke...

Paap Reeder
Hej!
Har två man på arbetet som nyss tagit lastbilskort.
Dessa har jag förhört om de sk körfältsdiskussionerna vi hade tidiagre upp i tråden.

Och det är faktiskt sant som många påstår och det jag inte trodde på.

2 st Smart kan köra i två filer på en väg där min 750 behöver hela vägbanan.
Tycker det är helt otroligt ..... men tydligen sant.

MVH /// Paap R
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Egentligen är det väl ganska logiskt?
Varför skulle ett fordon ta upp en bred väg alldeles på egen hand när det istället får plats dubbla filer med fordon?

Just här i Malmö finns massor med breda vägar utan markerade körfält där det utan tvekan är minst två körfält även för stora personbilar. Trots detta kör folk ofta mitt i vägen och blockerar båda körfälten helt i onödan. Detta är extra irriterande före korsningar i rusningstrafik där det istället för trettio meter kö i två filer blir sextio meter kö i en fil och bara halva antalet bilar hinner över på varje grönt ljus...

Jeppe

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det där med trettio och sextio meter ska kanske inte tas så bokstavligt, även om vi inte har mycket till rusningstrafik i Malmö så blir det längre än så...

Jeppe

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.