|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Här i lilla staden är det gott om vägar och korsningar där det visserligen har varit markerat en gång i tiden men ju närmare korsningen ju mindre finns det kvar av markeringen, oftast knappast något alls pga obefintligt underhåll. Skapar många "lustiga" situationer, men å andra sidan så kan ju på vintern många markeringar vara osynliga iaf. FP |
|
|
ppeellee: Regeln är som sagt att ett körfält utgörs av ditt egna fordons bredd. Är det plats för dig att säkert köra sidan om ett annat fordon på samma halva av körbanan så finns det ett körfält där, är det inte plats så finns det inget körfält. Vilka marginaler man ska hålla får man nog låta sunt förnuft avgöra, men det ska ju vara ett säkert avstånd, inte några millimeter mellan backspeglarna precis... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Kollade nu.. det är 3 körfält... en som bara svänger vänster i korsningen.. en som bara kör rakt fram och och sen en som kör båda rakt fram och svänger höger... om ngn nu känner till malmö och undrar så hände detta strax innan Tom Fritz på köpenhamnsvägen, strax efter korsningen köpenhamnsvägen/Mariedalsvägen... vid korsningen låg vi båda i samma fil efter grönt ljus så bytte han till körfältet höger och för att köra om men det finns gott om bilar som parkerar längs med vägen och blockerar det körfältet... sen stannade inte han så jag fick jaga i fatt honom och då stannade vi först när vi kommit in på Östra rönneholmsvägen.... 4 Cylindrar är 2 för lite! |
|
|
Ja har aldrig haft problem med att få lokalpolisen att dyka upp inom 15 minuter även om de inte varit några personskador i de incidenter jag varit med om. I 2 fall har jag och personen som krockat mig varit totalt oense om vem som varit vållande. Detta har dock polisen redit ut på ett mycket proffesionellt sätt. I det ena fallet fanns inte skadeanmälans blanketter i någon av bilarna, och detta tillhandahöll då polisen. De största problemet uppstår givetvis när man har 2 helt skilda uppfattningar om vad som hänt och fyller i sina skaderapporter enligt dessa. Då är de givetvis upp till försäkringsbolaget att avgöra vilket i mina öron inte låter helt riskfritt. Polisen är som sagt till för att hjälpa till, därför betalar vi deras löner. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Jag tror inte att det kommer vara några större problem att få det till hans skuld. Det du skall poängtera är att han försökte smita, dels för att det då kan bli en polisutredning mot honom och dels för att det kan gynna dig i att hans version blir mindre trovärdig. Om någon råkar ut för liknande sak så skall man tillkalla polis, speciellt i fall där man misstänker att de har druckit, är påverkade eller försökt smita. /Christofer |
|
|
jag ska åka till BMW och till Länsförsäkringar nu om 20 min (När lunch-tiden är över) och prata lite, så får vi se hur det blir... jag får inte göra ngt med bilen nu (tvätta, göra olilservice mm) förrän allt är klart med FB va? måste isf avboka tid... 4 Cylindrar är 2 för lite! |
|
|
visst får du tvätta och göra oljeservice? kanske bättre att vänta med tvätten till efter du visat upp skadorna, men oljan är bara att byta. /Christofer |
|
| Det är inget problem att bruka bilen som vanligt som Hubbe sa så länge det inte påverkar skadorna. | |
Paap Reeder |
... jag TROR att det blir fifty-fifty. Var och en står för sina skador och betalar den andres självrisk. På parkeringsplats gäller alltid 50/50 .... även om du blir påkörd av en utbackande bil från parkruta. (Så länge du sitter på förarplatsen). Likaså brukar det bli 50/50 vid dylika tillfällen som ovan. Egen erfarenhet. Jag hade 4000:- ..eller kanske tom 5000:- i självrisk medan motpatren hade 1000:-. Jag betalade 1000:- och fick 4000:-. Bra timpenning och enkelt var det ..... okejdå ..... på sikt var jag tvungen att fixa fram en VF-dörr till E28 men det hela gick med vinst. MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
...... och moraliskt var det inte mitt fel ty en tant stirrade rakt fram och backade ..... tills det tog emot ..... i min dörr. MVH /// Paap R |
|
Kan bara nämna det där med antal körfält att en bekant till mig kom körandes på en väg som kunde ha två bilar i bredd, när hon kommer fram till en korsning där det redan står en bil i väntan på att köra vidare. Ioma bilen i fråga står ganska långt till höger och ev ska svänga höger, så kör hon upp bredvid bilen och vidare rakt fram i korsningen. Hon märker inte att bilen följer efter förrän hon kommer fram till arbetet. Det visar sig att det är en civil polisbil och poliserna talar om för henne att så där får man inte göra, köra om på en väg som enligt dem är enfilig trots att den gott och väl kan ha två bilar i bredd... Några böter blev det i alla fall inte... // Jögge |
|
Paap Reeder |
..... jögge38! Blev också mycket förvånad över det när jag läste att en vägbana som är omarkerad kan innehålla flera "osynliga" filer. Ditt inlägg "bevisar" det jag trodde. Om det skall gälla så talar man nog om s.k spontana filer men då är det fråga om bilköer. Kan inte gälla för två som racar på en bred enfilig väg. MVH /// Paap R |
|
Jag tyckte också detta lät helt otroligt så jag har kollat runt idag. Kollade först på nätet hos bla vägverket och fann inga uppgifter om detta. Frågade sedan en lokalpolis på orten och enligt honom är detta helt fel. Är det ej markerade körfält ¨å är det att betrakta som enfiligt. Det vore intressant att veta var Jesperado fått sina uppgifter från. |
|
|
Trafikförordningens definiton på körfält: "Körfält: Sådant längsgående fält av en körbana som anges med vägmarkering eller, om vägmarkering ej finns, är tillräckligt brett för trafik i en fil med fyrhjuliga fordon och som ej är accelerationsfält eller retardationsfält" Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Det där tolkar jag som definition på ETT körfält och inte en flerfilig väg. Ska kolla med en kompis som är trafikpolis, har väldigt svårt att tro att det är upp till var och en att bedömma antalet körfält på en omarkerad väg. |
|
|
Trängning vid filkörning Ibland händer det att bilister tvingar sig in i en annan körfil med olyckssituation som följd. Trafikregler Vid körfältsbyte eller ändring av fordonets placering i sidled måste man förvissa sig om att inte andra vägtrafikanter utsätts för olycksrisker. Praxis Den som gör kursändring i sidled får som regel bära hela skulden. www.folksam.se |
|
|
Men i hans fall spelar det igentligen ingen roll om det var en filigt eller två filigt. Ses vägen som enfilig så har man väll rätt att plaserat sitt fordon vart man vill bara man befinner sig på rätt sida av vägen? Isådant fall så har ju den andra bilen kört om på insidan på en enfilig väg, vilket solklart borde gynna dig! Hällre älskad för den jag inte är än hatad för den jag är! |
|
|
snackade med länsförsäkringar och blev manad att ringa killen som körde på mig och försöka göra upp oss själva emellan... och menade att det skulle bli billigare för alla parter på lång sikt... men om han vägrar göra upp så ska jag återkomma till försäkringsbolaget igen. Sen ska jag helst låta bilen stå under tiden tyckte försäkringsbolaget! 4 Cylindrar är 2 för lite! |
|
|
Gör upp i godo, ni kommer att förlora båda helt säkert Då inga linjer fanns så kommer det att vara omöjligt att bevisa vem som "bytte fil". Vägen smalande av helt enkelt och två bilägare som vägrade ge sig klämdes mot varandra kommer försäkringsbolaget att dömma. |
|
|
Där jag blev prejad fanns inga markerade filer, men brett nog för två bilar. Jag låg till vänster, motparten höll höger, alldeles innan en T-korsning. Jag skulle vänster i den, så skulle även motparten trots att han höll höger. Han fick ta hela skulden, den som gör sidoförflyttningen åker på det. I ditt fall, där det stod bilar parkerade i hans körfält borde det vara ganska lättavgjort för bolaget, han var ju den som var tvungen att göra en sidoförflyttning. Kolla med honom om han har lust att betala dina skador direkt, annars låter du försäkringsbolaget ta hand om det. Tror inte du behöver vara särskilt orolig faktiskt. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.