AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
6.460

Trafikolycka... *irriterad*

Sida 1 av 3
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
skulle köra hem min tjej... så kör jag ut på en huvudled som är tvåfilig (även om det inte finns två filer utritade så är det så pass stort att det får plats 2 bilar så det räknas som 2 filig), lägger mig i vänster fil... snart kommer en Corolla ikapp mig och lägger sig tätt bakom bilen... pris när corollan kommit ikapp en så är jag framme vid ett stopp ljus, det är rött och jag stannar & han stannar bakom mig...

blir grönt och jag börjar köra... motorn är kall så jag tar det lugnt... halv gas och växlar vid 3000 rpm... efter ett tag så tröttnar killen och bestämmer sig för att köra om på insidan... bara det att det står bilar parkerade längs vägen vilket blockerar hans väg... iaf när jag kommer upp i 45 - 50 så har han nästan kommit förbi mig och dessutom så är han ikapp de parkerade bilarna... så han svänger tvärt ut i min "fil" och räknar med att jag ska bromsa... vilket jag inte hinner göra eftersom jag hade räknat med att han skulle stanna....

så när han svänger in framför mig så tar hans bakskärm i min framskärm (precis framför sidoblinkersen) och jag bromsar...

när jag nästan står still så ser jag att han bara fortsatte att köra... vilket gjorde mig riktigt irriterad... tänkte att han försökte smita...

petar i tvåan och han hinner inte långt innan jag är ikapp honom och får honom att stanna...

sen tycker han att det var mitt fel för att jag borde ha bromsat... och menade att jag skulle ha tävlat med honom.... vilket absolut inte var fallet...

kollar in bilarna... på min bil så är det en repa från sidoblinkersen och fram till kofångaren och dessutom så är det en repa i kofångaren... skärmkanten är lite lätt intryckt och bucklig...

sen tycker han inte att det har hänt ngt med min bil... så vi borde skita i det hela... vilket jag vägrar... sen säger han att eftersom han vägrar erkänna att det är hans fel så kommer det inte att leda ngnstans... och säger att han tänker köra iväg... hotar då med att tillkalla polis.... då lugnar han sig lite och går med på att fylla i en skadeanmälan....

jag letar igenom bilen och hittar ingen skade blankett... iaf jag tar hans mobilnummer, hemnummer personnummer och regnr.

så kör vi därifrån... jag är bara så j-vla irriterad... det är inga stora skador på bilen.... man kan bara spackla och måla om... men hela grejer går bara mig på nerverna...

han kommer inte att gå med på att det var hans fel... men det spelar väl ingen roll... nu kommer min bil att börja rosta där tackvare det...

jag har aldrig varit med i en bilolycka... vad ska man göra nu? tips? vad kommer att hända?

4 Cylindrar är 2 för lite!
IQ
360
IQ=pi
BMW 630Ci -07
BMW 525 AiT -08
Diverse Ducatis
Toyota MR2 -00
BMW 325 XiC -07
Snacka med försäkringsbolaget och berätta vad som hände. Som du beskriver det så verkar ju skulden vara hans. Sedan är det ju deras jobb att hantera killen om han skulle bråka. Eftersom du har hans person- och biluppgifter så ska det ju inte vara några problem för dem att hitta honom.

Man är inte paranoid om de verkligen är ute efter en.
I samband med krockar där motparten inte erkänner fel(om han(hon nu gjort fel dvs) tillkallar jag ALLTID lokalpolis.
När man väl lämnat platsen blir det MYCKET svårare att bevisa vem som gjorde vad. Nu har du iof ett vittne(flickvännen) om jag förstod det hela rätt, men ännu bättre hade det varit om du vet någon utomstående som såg händelsen.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
vi båda hade våra flickvänner med i bilen.... så vi har väl ett vittne vardera..

vilka trafikregler är det som gäller vid ett sådanthär tillfälle?

det är ju han som ska försäkra sig om att det inte finns en bil i den filen han byter till eller hur?

l3
180
l3xus
323TIC -83
Man får ej byta fil om man inte gjort klart för sig att det inte finns något fordon i den andra filen man skall byta till, sedan skall man ge tecken innan man förflyttar sitt fordon i sidled mellan filer. Han har gjort sig skyldig till skadan.
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Been there, done that. Den som gör filbytet har ansvaret, och får därför även skulden. Jag fick en ny framskärm och lack :)

Givetvis kan man ringa polisen om man är oense, men om det inte är en olycka med personskador, alkohol- eller drogpåverkan misstänks eller det är en smitningsolycka, prioriteras det väldigt lågt.

Sex på alla fyra, roligast så!
Svaret på det mesta: Länk

Min personilga favorit som man ALLTID kan hänvisa till är den första i trafikförordningen:

"1 § För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna. Trafikanten skall visa särskild hänsyn mot barn, äldre, skolpatruller och personer som det framgår har ett funktionshinder eller en sjukdom som är till hinder för dem i trafiken.
En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.
En vägtrafikant skall visa hänsyn mot dem som bor eller uppehåller sig vid vägen.
En terrängtrafikant skall anpassa sin färdväg och hastighet samt sitt färdsätt så att människor och djur inte störs i onödan och så att skada på annans mark eller växtlighet undviks."

dvs. olyckor skall till varje pris undvikas oavsett om man har rätt eller inte...

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
En relevant fråga för mig som har dålig koll på detta.
Vad är det för viktig blankett man bör ha med sig i sitt fordon, i fall av olycka? Var hämtar man denna blankett?

Är det på denna blankett, som då i detta fallet, man bör få den skyldiga parten att skriva på sitt erkännande till vållande av olyckan så att man har det skriftligen?

/// Olof

Länk
"Skadeanmälan" standard blankett hos alla försäkringsbolag ( samt ofta i polisbilen)

Framsidan fyller man i med sin "olyckskamrat" med FAKTA ( bilar/personer/när/var/hur etc etc)
Baksidan skriver du själv din egen berättelse, var och en av er skickar in er resp. til FB som underlag för ev. rep. mm mm
Skade anmälan är INTE en skuldbekräftelse

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Lagar är bra, men försäkringsbolagen verkar ha endel egna. Givetvis ska man försöka undvika att krocka, men inte ens fel för att man misslyckades. Den vållande försorsakade ju situationen man försökte undvika... :)

Blanketten man bör ha med bör vara Skadeanmälan, Motorfordon. Den får du från ditt försäkringsbolag.
Viktigt att notera är att du själv skriver på baksidan vem du anser hade skulden, och varför. Motparten kan vara hur oense som helst, det skriver du efter att dom faktiska omstädigheterna är nedskrivna och undertecknade på framsidan. Försäkringsbolaget avgör vållandet, oavsett om någon har tagit på sig det.
Kan tänka mig att det står lite olika versioner på motparternas blanketter ganska ofta, ta därför gärna namn och nummer på eventuella vittnen. Opartiska vittnen bör smälla ganska högt, så släpp inte iväg nån som har stannat för att kolla läget och så utan att ta uppgifterna.

Sex på alla fyra, roligast så!
Men Wendtan nämnde att han att om inte motparten erkänner så tillkalar han polis. Annars blev det svårare att bevisa i efterhand. Jag kanske har missuppfattat, men om det gäller som bevis, måste det väl innebära att motparten skriftligen erkänner sitt vållande på nån blankett?

/// Olof

Länk
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
sen har man ju skadorna på bilen... det visar ju hur det hela har gått till....

nu tror jag bara att killen var rädd för att bli av med kortet... då han är född 1983 = han borde ha prövotid...

men sakdeblankett är A & O och jag var 100% säker på att den finns ngnstans i bilen.. kunde bara inte hitta den...

l3
180
l3xus
323TIC -83
Det påverkar inte försäkringsbolagens beslut om den man tycker är skyldig erkänner eller ej på platsen. Det är ändå FB som beslutar vem som skall ta på sig skulden annars så kan ju jag t.ex. erkänna, eller bli hotat att erkänna, att jag är skyldig fast jag inte är det och bolaget kör på den linjen och ger mig skulden.

Det är därför man på framsidan blanketten skriver i tillsammans hur händelseförloppet gick till och ritar upp hur bilarna var placerade. Sedan tar man varsitt ex. och på baksidan, i lugn och ro, skriver i sin version av det inträffade samt vem man själv anser är vållande till skadan.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Skadorna kan väl lika gärna antyda att du körde in i honom?
Det är lite av ett dilemma det där, när man inte har några vittnen eller motsägelsefulla vittnen och motparten nekar eller förvränger sanningen. Tyvärr läggs många fall ner i det läget, och var och en får stå för sina egna skador...

Som det tidigare nämnts är det nästan meningslöst att tillkalla polis om bilarna inte utgör en trafikfara där de står eller det finns personskador. Ett väl använt trick är att säga att man misstänker rattonykterhet hos motparten, då brukar dom dyka upp ganska fort...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
men de kan ju inte lägga ner ärendet... då kan jag ju bara lägga ner och betala permien....

l3
180
l3xus
323TIC -83
Mugge: Man blir inte av med kortet om man har prövotid om man inte har kört 20-30km/h gränsen eller blivit dömd för vårdslöshet (eller om det var grov vårdlöshet) i trafik.
l3
180
l3xus
323TIC -83
De lägger kanske inte ner ärendet vid fall där skuldfrågan är svår att reda ut utan att de bedömmer att man lägger skulden på båda förarna. Då får man som Jesperado sa betala sina skador själv, alltså självrisken för att få ut ersättninen från sin egen försäkring.

Betalar du ingen premie så får du inte ens framföra bilen och än mindre få ut för personskador och skador på din bil eller andras vid en ev. krock.
Visa användare
412
ppeellee
BMW M6 -86
Var det 2 filigt eller ej? Annars kan det se ut som om du försökt köra om honom och avbrutit en omkörning när han tvingats svänga ut pga parkerade bilar? I detta fallet blir du troligtvis skyldig till olyckan. Tror nog att i allra bästa fall blir ni båda skyldiga då du borde sett de parkerade bilarna och gett honom plats att svänga undan. Detta förutsätter att det ej är 2 filig markerad väg.

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Mugge: Jag menade precis som "|3xus" skriver inte att ärendet läggs ner helt och hållet, utan att ansvaret för olyckan läggs på er båda.

ppeellee: Är det plats till två fordon i bredd är det tvåfiligt, alltså två körfält.
Ett körfält markeras antingen med streck i gatan, eller utgörs av "den bredd ett fordon upptar på körbanan". Kör man lastbil kanske det bara finns ett körfält, på samma väg kan det vara två körfält om det gäller personbilar och fem körfält om det gäller mopeder...

Jeppe

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Kan tillägga att många tyvärr missuppfattat det där med körfält totalt. Det tror att finns det inga streck som delar upp körbanan finns det bara ett körfält. Speciellt här i Malmö finns många vägar där det lätt och ledigt kan köra två personbilar i bredd, men där många trots detta envisas med att köra mitt i vägen och på det viset ta upp två körfält...

Jeppe

Visa användare
412
ppeellee
BMW M6 -86
Att bedömma antalet körfält kan ju vara väldigt svårt? Om du kör en jänkare och jag en Smart då anser jag att det är 2 körfält och du att det är ett? Tycker det låter konstigt men du har väl rätt om du läst på förmodar jag. Tycker nog inte man ska lasta de som ej lärt sig denna regeln då det nog kan vara väldigt svårt att avgöra. Vad är avståndet du ska ha som säkerhetsmarginal när du bedömmer antalet filer på en väg? Vad gäller för regler i korsningar när man bedömmer 2 filg väg? På en markerad 2 filig vär har du ju heldragen linje och filbyte förbjudet. Gäller samma regler om det ej är markerad 2 filig väg?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.