AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
353

hjelp bromsfel? bromserna ligger på

Roffen
i dag når jeg var ute og åkte ock jag stoppade i et lyskryss så børjade det ryka nogot alldeles forarligt ur høger framhjul jag tog sedan av hjulet ock nar jag kollade på kalipern så var jag tvungen att bryta klossarna især med en skruvmeisel klossarna e nastan nya. jag undrade om nogon vet om det er en pakning av nogot slag som sitter på calipern før det såg ut som det var en som var søndersliten nogon som vet??
bmwnisse
Det borde vara 2 st. Dammskydd på kolven och
"oljetätning" mot kolven. Men varför det har
fastnat kan jag bara gissa. Dammskyddet har
varit trasigt ett tag och damm,smuts + rost har gjort
sitt, så att kolven fastnar.
Hade sådant fel på en tidigare bmw. Löste det
med rostlösare och tryckte kolven in och ut tills
den löpte lätt.

Good luck !
Roffen
Takk bmwnisse!!!!
idag så kollade jag på ny ock tryckte kolven in och ut mange gånger och sprayet fler gånger med rostløser da ble den som ny och du har rett dammskyddet er trasigt sønderslitet .Men vet du om man kan kjøpa dammskyddet løst och om det er problematisk att fixa selv?? hur gjorde du med din bil??
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Hej!
Man får väl absolut inte använda rostlösningsolja!!!?
Den löser ju oljetätning mot kolven vilket innebär bromshaveri med lite otur!
Det räcker med att man fått det på från "utsidan" jag vet eftersom jag hade på lite olja på en kolv som hade fasstnat och efter att den lossnat så fungerade bromsarna en liten stund men sedan började det läcka något helt enormt med bromsolja, närjag tog isär oket så var packning upplöst. Detta var iofs på MB 250 -66 men jag tror att packningarna fortfarande inte tål någon form av olja! "bromsolja" är ingen riktigt olja.
Lars
bmwnisse
Jo,,, jag använde rostlösningsolja, tror det var 5.56 på en 2002-75. Inga problem med packningar. Sprutade i och för sig under dammskyddet bara, och "masserade"
igång kolvarna, fungerade under många år.
bmwnisse
Kollade vad "gummikomponeterna" tål:
ej mineralbaserade lösningsmedel såsom bensin och
paraffin.
Roffen
oki takk igjen!!
jeg brukte 5-56 rustløserolje.
i morgon ska jag byta packningar wish me luck hehe.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.