|
|
|
|---|---|
|
Min förra tråd Länk börjar bli lång men kolla gärna där också. Motorn drar runt, soppa kommer det och det finns gnista från spolen men inte på stiften. Misstänkte då naturligtvis fördelare eller rotor som jag bytte idag tillsammans med nya stift. Startar fortfarande inte ! Kan en tändspole bli så pass kass att den ger gnista från den kabeln men att den sen inte orkar ta sig fram till stiften? Vad skulle annars kunna va fel? | |
|
Lång tråd, vadå??? Hade du inte köpt ny tändspole, tyckte du skrev nåt om det tidigare! Får du gnista från tändspolekabeln till gods? Men inte till stiften? det sitter en givare på tändkabel nr 1, längst fram, den har till uppgift att registrera tändinställningen. Sitter ihop med tändkabelsatsen o bytts tillsammans med tändkablarna! ///Magnus |
|
|
Tackar Magnus igen... Jodå jag köpte en annan spole, dock inte orginal och med den fick jag ingen gnista alls. Satte tillbaks den gamla och då har jag gnista igen från tändspolekabeln till gods men inte till stiften. Går det att kolla givaren från 1:ans kabel? Kabelsatsen är ju inte direkt gratis har jag sett. Tändspolen då? Dör den helt eller kan den ge för klen gnista när den börjar bli dålig? |
|
|
Spolen Kan ge dålig gnista med är väldigt ovanligt! Du måste ha en spole av rätt typ, för högeffekts tändsystem! Givaren går att ohm-mäta! Kan kolla mer imorn i verkstan o ge dig rätt motstånd, har flera kabelsatser liggande, liksom spolar mm. ///Magnus |
|
|
Ok, det skulle va schysst. Jag ska försöka möta upp spolen också så jag vet om den verkar ok. Magnus, vart bor du ifall man skulle behöva (och isåfall får) köpa spole eller kablar av dig? Jag kan maila dig om du inte vill ta det här.... |
|
|
Motstånd i givaren på kabeln, mellan mittre o ena ytttre 0,5 ohm. Tändspolen ska ha motstånd: mellan stift 1 o 15+ : 0.5ohm Mellan stift 15+ o centrumstift 5000-6000ohm Motstånd i tändkablar 5k ohm. Jag bor i Gävle. Maila om du är intresserad av delar. ///Magnus |
|
| Tackar för det, jag ska mäta upp grejerna imorrn (fredag) och se om jag blir nåt klokare. 5000-6000 Ohm på spolen? Låter högre än mitt instrument klara av. Du har mail också.... | |
|
Ok, nu har jag bytt Kablar, tändspole, stift, rotor, fördelare och Motronic relät. Stiften är blöta = det finns soppa. Har fortfarande gnista från spolen men inte till stiften. Har mätt upp impulsgivare vid svänghjul och den på tändkabeln + att spolen får 12V. Slet ut styrboxen idag men den såg fräsch ut, inga ärgade kontakter eller liknande. Kamrem och spännrulle byttes för ca 1 månad sen i samband med topprenovering och bilen gick perfekt efter det. Om den skulle ha "kuggat över" så skulle det väl ändå ge gnista på stiften fast den skulle gå jävligt dåligt eller inte starta alls. Det enda som verkar återstå är att boxen skulle va paj på nåt vis. Kan det bli fel i den som skulle förklara mina symptom? Att gnista finns vid spolen men sen inte kommer ut till stiften verkar jävligt skumt eftersom den i princip bara leds vidare via kabel/rotor/fördelare/kablar till stiften. Nån som varit med om nåt liknande????? |
|
|
Hmm, får inget av stiften gnista? Kanske stora jordledningen från motor till kaross som är av eller sönderärgad? Mvh |
|
|
Skulle jag isåfall få gnista från spolen? Låter inte troligt eller? |
|
|
Ok, du "jordade" spolen via motorn alltså. Vart i Sthlm bor du? Bor i Husby och pluggar i Skärholmen så vi kanske kan träffas o titta lite på bilen? Mvh |
|
|
En tanke! Om gnistan från tändspolen kommer när rotorn pekar mitt i mellan 2 uttag på fördelaren, borde symtomen bli som du beskriver. Har du haft loss fördelaren? mvh BLJ |
|
|
Har läst igenom den tidigare tråden! Är du säker på att tändlägesgivaren fungerar? Att den sitter på rätt avstånd? mvh BLJ |
|
|
Har bytt både rotor och fördelare. Dom sitter skruvade längst fram på motorn och går mej veterligt därmed inte att montera fel. Hade loss tändlägesgivaren, rengjorde den och satte tillbaks den. Kunde dock inte förstå hur man skulle justera in avståndet eftersom den bara sitter med en insexskruv i utgjutningen på kåpan. Mätte upp den också och den hade 0,5 ohm som den skulle. Om inget oförutsett inträffar så ska bilen in på test/diagnos på Onsdag så får vi väl se vad felet var, orkar inte hålla på att gissa längre.... |
|
|
Då var mysteriet löst. Det var databoxen som hade gett upp, en beg för 800:- löste alla problem. Tackar för all hjälp och alla tips.... |
|
|
Det var ju inte alltför blodigt dyrt, vart gjorde du diagnosen nånstans? Mvh |
|
|
Rolf Lundberg Motor i Stockholm. Duktiga på det mesta.... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.