|
|
|
|---|---|
|
Har sökt mycket i forumet men ej hittat det jag letat efter så därför får en tråd startas! (Bilen är en 735iA - 92a - 4 stegs automatlåda) Problemet är som följer: Ibland - och då menar jag ca va annan ca tredje gång jag ska köra iväg fungerar lådan ej. Den växlar först vid ganska precist 3-3500 varv och sparkar i växlarna - är ej heller glad för att lägga i fyran. Får på så sätt extrem hög bensinförbrukning - nästan aldrig under 2 liter milen:( Ofstas när detta fenomen uppkommer brukar det stå getriebeprogram i färdatorn. Ibland står det E eller S före D och ibland inte - när det inte står känns bilen EXTREM seg precis som en hög växel alltid ligger i. Vad som nu är jättelustigt är de gånger den fungerar. Den växlar supermjukt, växlar alltid upp snällt till 4:an och alla lägen (S och D) fungerar fin fint. Kort sagt en underbar låda. Att tilläga är att bensinmätaren den ligger och mäter "normal" förbrukning när lådan är ok och kommer aldrig under 3 liter milen när lådan beter sig konstigt. Bromsar man hårt sjunker den ner till 1 liter milen för att sedan springa upp över 3 liter milen igen. Jag har meckat mycket med motorcyklar och kan inte i mitt liv få detta till ett mekaniskt fel. I min värld måste det vara något eltjafs annars hade den inte fungerat bra ibland? Är drev, synkringar dylikt kasst eller slitet ska det ju inte fungerar hur bra som helst ibland? Oljan har jag ej koll på när den är bytt men den ser färsh ut. Brungenomskinlig - men luktar mycket konstigt. Närmsat åt brända lamell hållet - dock har jag ingen koll på hur sjutton den ska lukta. Är inte tunn eller skummig. mycket tacksam för svar, börjar bli lite jobbigt att ha en sådan låda. | |
|
Titta på mailinglistan och dess sökfunktion. Sök på 4HP22, automatlåda, etc. Vi har diskuterat detta tidigare. Bosse J. Bosse J. BMW CS 185 H |
|
|
Hmm..."Brun genomskinlig olja". Misstänker att du har helt fel olja i nu.Skall inte lukta "brända lameller" eller bränt öht,vilket iofs antyder att det kan vara mekaniska def i lådan. Byt oljan+silen vilket borde vara det första att göra(tycker jag). Skall vara en röd(oftast röd vad jag vet iaf) Dexron III olja. Jag kör med Quaker State ATF Q3 Plus, Dexron III(GM)/MERCON(Ford)märkt bl.a. Mvh Janne. |
|
|
Har ej hållt på med BMW automater men en del med elektroniken i Chevrolet automater vilka bör fungera på samma sätt. Kan tänka mig att datan får en felkod på automatlådan och lägger i felsäkert läge samt höjer trycket i lådan. Felsäkert läge innebär då att den inte använder alla växlar utan startar på en högre växel samt lägger inte i fyran, allt för att man ska kunna ta sig till en verkstad. Den höjer också trycket i lådan för att den inte ska slira, därav att du känner hur den slår i växeln. Det sitter givare som talar om hur mycket motorn varvar, andra givare talar om varv på ingående samt utgående axlar i automaten. Datan kan då lätt räkna ut om automaten slirar. På Chevorna så får det inte slira mer än några hundra varv i mer än två sekunder har jag för mig, sedan sätter datan i detta felsäkra läge. Brun illaluktande olja tyder på att automaten har gått varm/slirat eller väldigt dåligt servad. Om det inte var för oljan så skulle det helt enkelt kunna vara någon av givarna som krånglar så att datan får fel information. Även trasiga säkringar, dåliga jordkontakter samt trasig generator (så att batteriet laddar ur) kan göra att dagens bilar får "spunk" och slänger en massa felkoder. Tips kör inte runt med bilen, varje mil kan kosta många extra tusenlappar. Tommy |
|
piddagomidda |
jag har haft samma problem och har fått reda på att din S,E,M switsh som sitter till vänster om spaken kan klydda ta bort den sen rengör kontakterna, funkar inte detta får du kolla lägesgivaren till växelspaken den sitter i växelspaken under där går spår som anger P,R,N,D,4,3,2 den kan oxo medföra att lådan klyddar. en sak till om du har olika omkrets på hjulen fram resp bak kan detta oxo medföra att ABS datan ger automatlåde datan fel pling!!! t ex om man har 205/55/16 fram och 225/60/16 bak är detta en skildnad på 14 cm per varv..... Ordning är till för idioter, genier hanterar kaos..... |
|
ska ta och kolla det med switcharna imorgon. sitter 17 tums fälgar på med olika storlekar fram och bak visserligen, men jag kan verkligen inte se hur det ska kunna skapa detta fel?. okej, så dags att kolla kontaket då. några tips på vilka man först och främst ska ta en titt på? ska se över laddningen och batteriet med. e inte sugen på att byta låda. dra det helst ut i det sista.!=) litet adon till oljan. OM det nu skulle vara oljan borde felet inte uppstå ganska precist var tredje eller andra gång. då borde det snarare vara där alltid.. jo, kunde tänka mig att det fanns något nödprogram. det jag inte förstår Alls är att den fungerar så fruktansvärt bra ibland och ibland sparkar den i växlar och vill inte växla upp. mycket tacksam för all hjälp |
|
|
Byt ut oljan 2 ggr. Ta sen ner oljetråget, byt filter och packning samt återfyll. Om Inte detta hjälper så är det bara att ta bilen till en växellådsverkstad. Men, vad du än gör, låt bilen stå så du inte förvärrar felen som troligen beror på att ingen bytt olja i växellådan. Bosse J. Bosse J. BMW CS 185 H |
|
|
hejsan, "Ibland står det E eller S före D och ibland inte - när det inte står känns bilen EXTREM seg precis som en hög växel alltid ligger i." detta visar att lådan kör på olika körprogram ibland, på min bil berodde det på att någon spillt något ner i körlägesväljaren. Då det inte står något fram i displayen tror jag att den kör som manuell och startar på trean. E betyder ekonomi S betyder sport. Kan du få den att byta bokstav genom att trycka körprogram väljaren neråt eller framåt / bakåt? Börja med att kolla detta, speciellt någon gång lådan uppför sig illa, då borde du kunna få en direkt förbättring. /Mats J |
|
|
När det gäller nödprogrammet på Chevan så blir det så att när man stänger av bilen och startar om så fungerar den som vanligt ända tills felet uppstår igen, då kastar den i nödläget. Det är svårt att bara glo på givarna utan man kopplar in en data för att läsa av felkoder, sedan kör man bilen med datan inkopplad och kan då läsa av precis vad som händer. Om det nu vore så att bilen slirar när den växlar mellan 3:an och 4:an så blir det lugnt och fint från det att du startat om motorn fram tills växlingen mellan 3:an och 4:an när datan läser ett fel då slänger den i nödläget. När du då har bromsat in och växellådan ska börja om från början så startar den ju från nödläge som då t.ex kan vara 2:ans växel. Om det nu inte är elfel så kan det vara ett mindre inre läckage inne i automaten som gör att det inte blir fullt tryck till lammellerna så att de slirar. Oljan berättar ju för oss att det faktiskt har gått varmt. Tommy |
|
svardska |
byt olja och filter. köp oljan på ODAL MVH k´sVärd It´s my way or the highway |
|
Min erfarenhet. ATF Olja ska alltid vara RÖD!!!! Är den något annat har antinen oljan gått varm(tappar en del av sina egenskape) eller så ha lammellerna slirat, vilket bidrar till missfärgning genom att oljan både blir varm och "spån/damm" från lamellerna. som sagt byt olja och filter. Kolla även elkontakten nere på lådan. på min bil var den alldelse grön av oxid. När "getribe" tänds i cc-displayen så har "e-s-m" funktionen lagt av för mej. Lådan går i nödprogram, dvs bara trean fungerar. plus att motorns effekt begränsas för att skona vx-lådan. Byggde om min 735 till manuell efter två Automat ras förra vintern. då var jag tvungen ett koppla förbi en del elektronik till vx-lådan och checkcontoll för att inte motorn skulle tappa effekt. Mvh //M(arkus) |
|
|
Länk Här finns massor att läsa. Titta även på Länk Det är inget fel på Odal-oljan om det Dexron III. Bara billigare. Bosse J Bosse J. BMW CS 185 H |
|
| För mig var det en vacuumslang under insuget som läckte. Och jag hade enorma problem av denna art fram tills jag bytte slangen!!! | |
|
lyfter mest för att få in den här länken, Länk riktigt bra med info fakiskt. mvh Martin |
|
|
lyfter mäst för att sippa att lägga ny tråd finns ju hur många som helst som det inte finns svar på ------------------------------------------- till frågan fick dakwin iordning på lådan? har samma problem har i 3an helatiden står något på check panelen samt att ekonomi och sport och winter inte lyser mvh |
|
|
Huruvida dakwin löste problemen vet jag inte men grundläggande för att besvara frågor är att frågaren berättar detaljer som bilmodell och år, miltal samt t.ex vad som visas på displayen. Mera detaljer så kanske Du får problemet löst. Och i så fall, berätta hur det gick. Det är tyvärr vanligt att tro att ATF-oljan aldrig behöver bytas. Samma gäller för "evighetsoljan" i de moderna lådorna. 10.000 är ett "normalliv" för den oljan och då byter man också filtret. Bosse J Bosse J. BMW CS 185 H |
|
|
Jag hade precis likadant fel som Dakwin. Jag byttte olja och sil i lådan, när jag tog ner tråget så var det en helvetes smet runt magneterna i botten av tråget. Sedan bytte jag oljan några gånger efter det också. Passade även på att göra rent kontakten som sitter på lådan när man endå var där under och rotade. Nu växlar lådan felfritt, och jag har inte sett röken av några felvarningar från lådan sedan dess. |
|
|
Det fanns tidigare en länk med repartionstips för 4HP22 men den fungerar inte längre. Tyvärr. Länken som Martin 22 lade upp är ju strålande i all sin omfattning. God Jul Bosse J. Bosse J. BMW CS 185 H |
|
| olja filter är bytt | |
|
Hej! Olja filter byttes. Löste tyvärr inte problemet. Pratade lite med en bmw-meck och han menade på att problemet var mekanisk och det "bara" var att byta låda. Hade dock ingen lust att lägga 10 papp för en utbyteslåda:( I min värld är det dock fortfarande ett el-problem då lådan fungerade hur fint som helst 50% av tiden. Att tillägga är att bilen numera är såld och jag vet således tyvärr inte vad den nya ägaren har gjort för att åtgärda problemet. tack för alla tips dock!! InfiniteObscurity och Thorsella återkom gärna och berätta om ni fick lådan att funka!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.