|
|
|
|---|---|
BoHenke |
Någon som har ett bra sätt att byta bromsvätskan på en 530 -93?? Tacksam för tips. |
|
Vet inte riktigt vad du menar med "bra sätt", men du bör tänkla på att börja byta på de bromsoket som sitter längst från huvudcylindern (påfyllningen i motorrummet). Borde bli höger bak om huvudcylindern sitter på vänster sida i motorrummet. Sedan tar du de oket som sitter näst längst bort o.s.v. |
|
|
Så här gör jag: 1) Trä på en genomskinlig plastslang på en luftningsnippel och öppna nippeln. Slangen brukar behöva vara minst 0,5 meter. Med min metod tror jag inte det spelar så stor roll vilken nippel man väljer! Led ner slangen i en behållare och pumpa på bromspedalen upp och ner (utan att stänga luftningsnippeln mellan pumptagen) 2) När vätskenivån i bromsvätskebehållaren sjunkit så långt det går UTAN att det kommit in luft i bromsledningen slutar du pumpa och stänger luftnippeln. I mina BMW:ar är utloppet i botten på bromsvätskebehållaren så jag kör behållaren helt tom (OBS! I den halvan som tillhör kretsen jag öppnat). Vätskenivån är precis vid utloppsrörets överkant. 3) Öppna en luftningsnippel som tillhör andra bromsretsen och gör likadant. Nu är bromsvätskebehållaren helt tom (i mitt fall) I hela bromsrörssystemet är det dock fullt med bromsvätska. Jag har inte släppt in någon luft i rören. 4) Fyll på fullt med ny bromsvätska i behållaren och gör enl pkt 1 ovan. Nu fyller du på ny vätska när behållaren blivit halvfull för det är viktigt att ingen luft följer med in i systemet. Jag brukar pumpa igenom ca 2-3 dl ny bromsvätska per bakhjul och ca 2 dl per framhjul så att jag är säker på att all gammal bromsvätska kommit ut 5) Är det flera luftnipplar på ett bromsok får man öppna och stänga dom växevis under en "2 dl-pumpning" så att hela oket får ny olja. Ofta går båda bromskretsarna till ett framok vilket innebär att du bara kan byta olja i halva oket åt gången! Det ser man på om det går en eller två bromsrör till oket! 6) Jag brukar bara behöva stänga sista luftnippeln på ett ok efter det att jag släppt upp bromspedalen sista gången. Eftersom jag har en slang på luftnippeln får jag inte in luft trots att i sist pumptaget sugs bromsvätska tillbaks något från slangen in i bromsoket! Totalt brukar jag köra igenom ca 1 liter ny bromsvätska genom systemet i en normalstor bil med tvåkretssystem av diagonaltyp och eftersom jag skulle gissa att systemet totalt innehåller 2-5 dl vätska är jag rätt säker på att all gammal bromsvätska pumpats ut! Vartannat år gör jag denna procedu på mina bilar eftersom det är så enkelt! Per L |
|
|
Har gjort precis som jag beskrivit här ovan på min M5 -95 och det gick utmärkt. Eftersom man inte behöver stänga en luftningsnippel innan man släpper upp bromspedalen sista gången klarar man jobbet helt själv! Per L |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.