AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.150

Strömbrytare stolsvärme e39

ge
57
gehå
525 TDS Touring 98
Hej
Jag har skaffat en original strömbrytare med effektjustering via ett hjul bredvid tryckknappen.

Nu till problemet:
Jag har ett ickeoriginal värmeelement och då behöver jag ett elschema till e39 iallmänhet eller bara till strömbrytaren till värmestolen.

Är det någon vänlig själ som har något av detta?
Isåfall vore jag heeeemst tacksam för en kopia eller dyl.

Finns det elschema som har med dieselversionerna vore det ett extra plus!

Göran
Elschema till E39 är ingen "liten" sak, men jag skall kolla efter inkopplingen. Skillnaden på schema till dieseln ligger väl mestadels runt motorn kan jag tänka.
Hur menar du icke original? För att regleringen skall funka så behövs givaren (NTC-motstånd) som sitter original mellan minuskabeln och en tredje kabel i värmemattan.

FP
ge
57
gehå
525 TDS Touring 98
Jag har en värmedyna med bara 2 kablar + och - som har en termostat på ca 30grader.
Jag tänkte att koppla in en värmesensor i värmedynan via relän och ev transistor el dyl bara jag vet hur omkopplaren funkar.

Tack Folke för mektipset om aut halvljus!!
Jag gjorde en egen variant med 1 relä där dimljuset går igång när motorn startar.I min variant blir det minst parkeringsljus när motorn är igång.Jag kör på normalläge med bägge strömbrytarna på 0 läget så lyser dim + parkering.

Göran
Det är nog svårt att koppla in värmaren utan givaren som styr effektregleringen. Värmen regleras genom att strömmen pulsas via effektkretsarna i reglaget.

FP
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
fortsätter på gehås: inlägg om halvljusautomatiken.

Om man inte har halvljusautomatik alls inkodad, fungerar då ditt mektips folke? Eller måste man först få det halvljuskodad av BMW?
Det bör funka utmärkt även utan programmering.

FP
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Tack folke, får testa det då. Har inte halvljusautomatik och har ett par gånger glömt att släcka ljuset med resultat urladdat batteri sen så är det väldigt många som blinkar på mig för att jag glömt sätta på det :-)
ge
57
gehå
525 TDS Touring 98
Jag har inte halvljusprogrammerat min.
ge
57
gehå
525 TDS Touring 98
Folke:
Menar du att all ström till värmesitsen går genom strömbrytaren?
Jag trodde det fanns en "yttre" krets som sköter om effekten och att styrningen av denna effektkrets sköts av "strömbrytaren med hjulet".

Göran
Finns båda varianterna, beroende på bl.a brytare med hjul och brytare med tre lysdioder.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.