AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
579

iPAQ 3870 - val av navigatorsystem?

Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Jag vet att det finns en hel del skrivet om Destinator, TomTom och gud vet vad. Och jag har naturligtvis läst Hassos dagbok eftersom han verkar ha samma maskin. Det finns fler källor på forumet. Trots det är jag osäker på några detaljer där jag hoppas på hjälp och tips.

Jag är fortfarande osäker på vilket system jag skall använda eftersom jag har fått tag på en maskin med några år på nacken. Visserligen kan den biffas upp med minne, men jag undrar:

(1) Vilket system (Destinator eller TomTom, eller något annat system?) kräver minst processorkraft (så att jag får en relativt snabb maskin)?
(2) Och vilken version bör jag använda, åter igen beroende på processorkraft. Kan jag använda senaste versionen utan att det buggar, går långsamt osv?
(3) Kanske är det ingen direkt skillnad i snabbhet på systemen, men frågan är då vilket system som troligen fungerar bäst på min maskin - någon som har erfarenhet?

Även om jag redan har hittat mycket information på forumet så tar jag tacksamt emot ytterligare tips, råd och dåd. Jag avser använda blåtand och det bör kanske nämnas att jag i princip bara åker i Sverige, och möjligen i Danmark.
Mitt tips:
Destinator 2.0 De vet jag fungerar bra på din maskin.

De verkar vara någon konstig bugg på 3870n och Destinator 3 så de hade jag undvikit. Hasso vet mer om buggen, som vi andra tror är ett handhavande fel :)

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Ha-Ha :))))) Riktigt skoj. Vi får väl se hur länge Hasso kan hålla sig borta med kommentarer! Mycket tacksam för svar, det är precis den här formen av feedback jag behöver.

Förresten, har du någon uppfattning om minneskapacitet - vad behöver jag minst lägga mig på? Och Destinator 2.0, måste man köpa nytt eller finns det överhuvudtaget någon begagnatmarknad? Låter osannolikt men lika bra att fråga.
256 Mb SD kort räcker gott till norden.

De borde finnas en beg marknad för Destinator2, då de inte säljs längre. Kontakta annars tillverkaren: Länk för info.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Am
569
Ambush
540i/6-94
Jag har kört TomTom på en Nokia 9210 och jag skulle inte rekommendera det systemet om begränsningarna även gäller iPaq versionen. T.ex. så är större städer uppbyggda av flera kartor p.g.a storleken. Du kan bara ladda en karta åt gången och kör Du utanför den måste Du manuellt ladda nästa - lite småkrångligt under tiden man kör. Sedan var den inte den bästa på att välja bästa väg, när mjukvaran fick bestämma var jag snabbt ute på knappt körbara gyttjiga kostigar i skogen och körde - mjukvaran verkade inte bry sig om att jag valt att prioritera större vägar. Har inte använt Destinator men kolla upp detta med automatiskt kartbyte.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
DES 2 är det som varit stabilast hittills även Tomtom 2 funkar hyfsat.m Ska testa TomTom 3 när jag orkar, nån har ju placerat en värmeavisande fram ruta på 540 så signalen tappas så fort ljuset växlar. Min 3870 funkar med bägge, 256 minne är bra , men 128 räcker för hela Sverige i DES 2.
DES kartval dvs Navtech (lantmäterikartor) är bra.

///MVH Hasso
Länk
to
726
tommysbmw
BMW 330e xDrive

Glöm allt annat det är Destinator 3 som gäller, det går inte att jämföra 2 och 3:an.
"Hasso" du klagade på "pucken", byt till den nya som följer med 3:an, jag hade samma problem som du beskrev i din "nya dagbok", detta försvann med den nya pucken.

mvh
Tommy

NoFear
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Tack alla för bra tips och synpunkter. Det är MYCKET uppskattat.

Summa summarum har jag bestämt mig för att skippa blåtanden för att få bästa möjliga driftsäkerhet. Vidare så börjar jag med DES 2 så att jag vet att allt fungerar, för att därefter testa med DES 3. Jag satsar på 256 mb SD-kort.

Tommysbmw: En fråga rörande "den nya pucken". Har du en modellbeteckning - går den att köpa separat?
to
726
tommysbmw
BMW 330e xDrive

Ja det går det säkert, i mitt fall uppstod problemet med pucken innan garantin gick ut, det är tydligt ett vanligt fel på den gamla svarta pucken, den drar åt sig värme, värmen är en bidragande faktor till att mottagningen blir sämre. Jag fick den nya vita/gråa pucken på garantin.
Vid direktsol på Ipaqen kan den sluta fungera, jag har ett "solskydd" som jag täcker den med de gånger det är 30 grader utanför och solen ligger på, har även satt den så att jag kan rikta in kyla från AC:n och det brukar hjälpa vid extrema dagar.
Som sagt 3:an är ett jättelyft jämfört med 2:an, tycker till och med att grafiken är bättre än i min sons BMW:nav (MK4)

mvh
Tommy

NoFear
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Tommy, det har inte med pucken att göra, utan det är rutan det är "fel" på och spärrar GPS signalen. Kenta hade samma problem med sin nya puck.

///MVH Hasso
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.