|
|
|
|---|---|
Be 726 523iT LCI -07
316i -00 530iT/5 -96 528iA -86 528i -83 Alpina B9/E28 -82 Nr:003 525 -75 3.0 CS -73 Jaguar E-type OTS v12 -71 Dynapack dynamometer |
Hittade en trevlig nätartikel om när BBC Top Gear rankar BMW,s M-bilar 20->1. Länk Innehåller lite om "M-bilar" från 1972 fram till idag. Även en hel del intressanta åsikter från testföraren Steve Soper. Bert-Ola BmwCS #2423 |
haimaul |
Ja, såg den där listan i tidningen Top Gear för nåt år sen. Har ju inte provkört alla modeller direkt, men lite konstigt verkar det att E28 M5 skulle vara så mycket "sämre" än M535i. Sen hade väl E12 M535i inte nån nedtrimmad version av M1:ans motor (S38 eller vad den nu heter) utan en ganska vanlig M30B35. En fantastisk bil för sin tid, visst, men rätt ska väl ändå vara rätt. Listan verkar vara mer baserad just på de exemplar som de provkört än på modellerna mer generellt. Sen går jag helt enkelt inte med på att 3,0CSL skulle vara en dålig bil! |
|
En amerikansk M3E30-maillist som jag är med i, undrade om den där föraren (som heter steve soper) var riktigt sober...... / Mvh Ferenc /// Bavarian Motor Works \\\ |
|
|
Motorn i M535i är samma som i E12-baserade 635:or, det den har gemensamt med M1-motorn (M88/1) är väl den smidda veven?! Har för mig att motorn officiellt heter M90. /markus |
|
|
Är det någon som vet vad han pratar om så är det Steve Soper... "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
|
V12 LeMans |
Ja , Steve Soper är ju en känd racingförare , som körde bl a M3 e30 , 320 e36 och McL. F1 GTR i racing(Le Mans 24 timmars bla ) . ;-) Det bästa är ju att testa bilarna själv , för smaken är som baken . Kan inte tänka mig att 3.0 CSL skulle vara mindre rolig att köra , måste vara roligare än min fd 3.0 CS , som var väldigt trevlig att köra (tyckte jag på mitten av 80-talet i alla fall). |
|
Man undrar ändå hur de gjort det där testet. Det verkar som om de inte kört alla bilarna. Att M3 csl rankas som #1 är ju inget konstigt, det är ingen som kan ifrågasätta det. Men när M535 E28 rankas som #5 och M5 E28 som #15, då undrar iaf jag. Soper's motivering är att balansen i 535 är bättre i högre farter.. hmm.. det är ju bara 50 kg viktskillnad på bilarna.. / Mvh Ferenc /// Bavarian Motor Works \\\ |
|
|
M- paketet på M535 är ju faktiskt inte bara kosmetiskt. Kanske det har lite med saken att göra? Länk Mvh Tjäder |
|
|
Jo men M5 E28 har ju ett effektmässigt övertag på 82 hk jämfört med M535.. Nej jag tror inte de körde någon M5 E28 i det där testet. Sen att M3 E30 kommer så långt ner som #13.. det är ju en evo III de kör där, den allra vassaste versionen av M3 E30.. fast de kanske inte körde någon sådan heller.. Sen kallar de vissa M3 E36 för evo.. vaddå evo?? det har inte funnits någon M3 E36 evo.. den enda "avvikande" M3 E36'an är ju GT'n / Mvh Ferenc /// Bavarian Motor Works \\\ |
|
|
M3 3.2 brukar ibland benämnas e36 M3 EVO __ Bilen: Länk |
|
|
I alla fall i England. "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.