|
|
|
|---|---|
| hello!! det finns ju flera olika varianter på m3 e3o motorn vad jag vet en 195 och en 215 om jag inte mins helt fel... vad jag undrar är finns det något sätt att se skilnad på de olika motorerna... | |
Grusse |
Det finns flera, en med 220hk Evo II och Evo III 238hk. Du kan ju kolla om det sitter uttag för tempgivare för varje cylinder på grenröret, gör det inte det så är det en 195hk. Evo II motorn med 220hk har motorsport färgerna lackade på ventilkåpan. Evo III motorn med 238hk har röda tändhattar. |
|
Evo I gav 200hk, men det är bara avsaknaden av katen som ger de extra 5hk. Evo II gav väl 215hk om jag inte är ute och cyklar här. Huvudsakligen andra kammar. Evo III gav 238hk och var på 2,5 liter och allmänt helt omarbetad. Hur man ser skillnad på dem vet jag dock ej... Kiip Spiiding! |
|
Grusse |
Japp stämmer bra, Evo I gav 200hk. Evo II gav 220hk, endast ett fåtal EvoII:or såldes med katalysator och då fick man 215hk. Evo II:an hade förövrigt andra kammar, lättare svänghjul, andra insug, större insugsventiler samt 11,0 i komp mot 10,5 standard. Sept-89 så blev det 215hk i standardutförandet. Evo III:an har andra kolvar, stakar och vevaxel (2,5L) andra kammar, större insugsventiler, 10,2 i komp |
|
Ok, jag trodde 215hk:aren från sent -89 och framåt var den som kallades Evo II. Kiip Spiiding! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.