AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.112

M5 E39, fällor och fel?

Tjena!

Går i tankarna om att byta min Z4 till en M5 E39, detta har varit min drömbil ända sen den kom ut -99, och nu skulle jag äntligen ha möjlighet att köpa en.

Men borjar den bli gammal? Exemplaret jag ska kolla idag e en -00 med 4600mil, allt i utrustning m.m. Vad ska jag se upp med?

Tackar på förhand!

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Vanostrubbel,luftmängdsmätarfel är en av dem två "vanligaste" felen vad jag vet/har läst om iaf..

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Glömde en till "grej">>>Kopplingen är inte av den mest tåliga varianten om man har tendenser till blyfot....Och det har man väl ;)

Mvh Janne.
Buspelle
Oljud i form av knackande främst på tomgång vid kallstart är vanligt på tidiga modeller (före hösten 00) och mindre vanligt på senare modeller. Vanosen som är orsaken ändardes i några omgångar under hösten 00. Det är dock mycket ovanligt med haverier i vanosen, men oljudet kan ju vara irriterande.

Hög oljeförbrukning är också vanligt på tidiga modeller (före våren 00) och mindre vanligt - eller i vart fall en förhållandevis lägre förbrukning - på de senare. Modifieringar för att åstadkomma en lägre förbrukning gjordes i ett par omgångar; cylinderfoder (99) och kolvringbestyckning (våren 00).

Kopplingen håller alldeles utmärkt om man använder den som avsett, d v s släpper upp den innan man gasar. I annat fall kan man snabbt förstöra den. Ryktena om den dåliga kopplingen lär främst härhöra från USA där man är van att köra automatlåda.

Vissa inredningsdetaljer; titanlisterna, men framförallt växelspaksknopp och handbromshandtag, flagnade och blev flammiga. Detta är åtgärdat på esnare modeller som också fick vaxelspaksknopp och handbromshandtag i läder.

Det förekommer också fel på luftmängdmätare, bränslepunmpar m m, men det är enligt uppgift inte fel som är vanligare på M5 än andra BMW.

Fälgarna är känsliga för trottoarkanter och kostar en slant att laga, men t ex Fälgfixarna i Helsningborg åstadkommer en resultat som är i klass som nytt.

M5an har testats som begagnad i ett antal internationella motortidningar, bl a BMW Car m fl, och får alltid omdömet "bulletproof". Min egen har snart gått 7000 mil utan ett enda fel.
Buspelle
Läs på m5board.com eller m5-forum.de, där finns hur mycket info som helst.
Hittade en annan idag också, skulle vara mycket billigare, pris 44900€.
Den e en -99 med 16.000mil!

Provkörde den och den kändes fin och tajt, men är 16.000mil för mycket för en M5?

Den är också 10.000€ billigare än följande M5, så visst.

Den är midnight blue, fullständig service bok, finsk bil naturligtvis, all utrustning utom Navi!

-stenskott i fronten, annars frash och fin, kändes vara bra drag i motorn.

Vad säger ni experter?
kilroy
Håller med "Buspelle" om det mesta...När jag nån gång i vintras (våras?) hade synpunkter på att mitt handbromshandtag tappat färgen så fick jag en hel del putslustiga kommentarer...Senare har jag hört andra som upplevt samma sak...
I samma veva hade jag också uppfattningen att inredningen i allmänhet inte håller BMW-klass...kul att det finns någon till som tycker likadant.
Kopplingen är ett gammalt kärt ämne...problemen består huvudsakligen i att ägaren inte kör bilen på rätt sätt.Min egen har nu gått 6.970 mil utan nämnvärda bekymmer. Kopplingen var precis bytt när jag köpte den. Lite problem med felfungerande indikeringslampor har jag haft...vilket man kan leva med.Att sen bilen rent ekonomiskt är en dålig affär hör liksom inte hit...
OK, tack för alla svar.

Färgen e Carbon Black och inte midnight blue:)
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja...Jag tycker inte att en koppling öht ska börja slira innan 20000mil hur som helst.
Jag bytte på min M535:a när den rullat 25000mil ca,vilket dessutom visade sig felaktigt.jag bytte den pga vibrationer/studsande vid rejäl gas vid start från stillastående..Jag trodde då tyvärr att kopplingen var slut..Den gamla kopplingen var som ny visade det sig då(inte bytt tidigare heller).

Trots att vi pratar om en M5:a med 400hk så tycker jag att det är svagt att en koppling öht ska bytas innan detta miltal jag snackar om iaf.
BMW borde ha lagt i en kraftigare koppling från start istället..Ryktena kan bara inte komma av att alla(nåja) M5 ägare slirar på kopplingen.
Jag tycker då inte att man kan säga att majoriteten av M5 ägarna är en "vanlig" svensson med enda intresse att bilen ska starta på morgonen :)

Tolka det hur ni vill.

Mvh Janne.
kilroy
M5:ans koppling kunde vara bättre, helt klart. Men fortfarande tror jag att mycket av bekymren med kopplingen beror på att många förstagångsägare slarvar lite vid körningen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.