AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
873

Hur lägga baslåda?

Visa användare
230
lalle83
M3 Coupé 3.0 -94
Ja har lagt in en baslåda med dubbla tolvor i en portad låda i min e-36:a -92. Hur ska ja lägga den för å få d bästa ljudet? just nu har ja lagt den med basarna in mot baksätet... Nån måste ju veta hur d ska vara..???
//Johan
AC
188
ACAB
325coupe 93a
du ska nog ha basarna bakåt men de där får du nog pröva dig fram med. det sägs att det e nästan omöjligt att få bra ljud i en e36 med en sluten/portad låda men de e inte sant jag spelade 137db med en sluten med basarna bakåt 3st 10or d tycker jag e ok iaf.

vågar man inget så vinner man inget!!!!!!
Visa användare
230
lalle83
M3 Coupé 3.0 -94
ja prova å la basarna bakåt å så skruva ja ur högtalarna i hatthyllan å då blev d jäkligt bra ljud! ä riktigt nöjd med hur d blev å ja betalade bara 1800 för steg å 2 tolvor!
AC
188
ACAB
325coupe 93a
va kul fr dig:)

vågar man inget så vinner man inget!!!!!!
Visa användare
318
Robert Sahlin
320i Coupe -95
Ferrita sportsystem
ACAB: Har du öppnat upp något i hatthyllan för att släppa igenom basen?

Håller på att skissa på sluten låda, och trodde inte att jag kunde ha elementen vända bakåt i E36:an... (vill naturligtvis helst ha det av estetiska skäl)

Någon annan som har på detta vis?

mvh Robert Sahlin
Visa användare
318
Robert Sahlin
320i Coupe -95
Ferrita sportsystem
lalle83: Duger ljudet trots att du bara har högtalare fram alltså?
Har funderat på att skruva bort de bakre med är rädd att allt utom basen låter klent då :P

mvh Robert Sahlin
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Jag fattar inte varför ni ska spela i skuffen hela tiden det är väll inte där ni sitter och lyssnar heller???

Satsa på att bygga en bandpass låda med portarna upp igenom hatthyllan...

ACAB: 137db låter vääldigt mycket för en låda som spelar i skuffen? Var määtes 337 db... vid lyssnings nivå av föraren eller i bagaget?

---------------------
Den Svarte: Länk
/Chrille
Visa användare
230
lalle83
M3 Coupé 3.0 -94
Robert Sahlin: Ja tog bort högtalarna i hatthyllan så ja fick upp ljudet därigenom, sen e d helt upp till lyssnaren att välja hur mycke lr lite bas man vill ha.. Som ja har nu så finns d mycke bas om man skulle vilja ha d, men ja har ställt in på stereon så att d e lagomt med både bas å diskant... Ja har vänt basarna mot bagageluckan, d blev helt klart bäst ljud så + att d ser så mycke bättre ut åxå ist för å se baksidan av lådan..
om du vill ha måtten på min låda (skrev fel i första inlägget - den e sluten!) så e d bara å säga till...
Lycka till! MVH Johan
Visa användare
318
Robert Sahlin
320i Coupe -95
Ferrita sportsystem
Det vore absolut intressant att få måtten på lådan, volymen går alltid att justera i efterhand för att passa de element man köper.. Har du någon/några bilder på bygget? Maila gärna i sådana fall :)
Visa användare
230
lalle83
M3 Coupé 3.0 -94
Nu drog tjejen precis iväg med bilen å skulle vara borta till 14.30 men så hon e tebax så ska ja mäta lådan så får du måtten.. Har tyvärr inga bilder på bygget för digitalkameran e trasig...
fe
76
ferro
525dT xDrive -13
535dT -06
Jag har en portad låda på ca 60L med två 10" element i skuffen på min 323i. Jag tog bort högtalarna i hatthyllan för att få in basen och riktade elementen bakåt. Har inga problem med att få in tillräckligt med bas och saknar inte ljudet från bakhögtalarna. Det blir dock lite mycket bas för dom som åker i baksätet, men det är inte så ofta jag har folk där.

Framsystemet borde väl bytas ut det också, men det får duga ett tag till.

//Martin
Visa användare
318
Robert Sahlin
320i Coupe -95
Ferrita sportsystem
Har ni lilla eller stora systemet? Jag har själv lilla, så jag har bara högtalarna vid fötterna och diskanterna i dörrarna kvar i sådana fall... lite orolig att de blir för lite... men å andra sidan hur mycke nytta kan 2st 4" göra där bak...
fe
76
ferro
525dT xDrive -13
535dT -06
Jag har också det lilla systemet. Visst är ljudet fram lite klent, men det tycker jag att det alltid har varit. Högtalarna i hatthyllan har ju ändå bara varit "utfyllnadsljud" så jag saknar dom inte alls.
Visa användare
318
Robert Sahlin
320i Coupe -95
Ferrita sportsystem
ferro: Det låter kanon! Kan jag kolla hur det ser ut nån gång? Bor norr om sthlm men åker till sandviken varannan helg... Hade varit kul att få en verklighetsbaserad uppfattning om det hela :)

Lägg gärna till mig på msn om du använder det: robertsahlin@hotmail.com

mvh Robban
Visa användare
230
lalle83
M3 Coupé 3.0 -94
Tjena! Nu e bilen tebax.. Här e måtten på lådan för d som e intresserad..-> Höjd: 34, Djup: 42, Bredd: 75.
Blir plats över upptill så steget har ja liggandes där..
Org. högtalarna i hatthyllan kan man slänga åt helvete för dom e ju helt värdelösa, bättre å inte ha några alls så får man upp gött basdunka där ist..!
Måste bli lilla systemet i min bil, har vid fötterna å i framdörrarna + att ja har satt in 1" skrikare vid backspeglarna..
518power
det står på ljudias hemsida att man ska ha basen(arna) frammåt för att få bäst ljud men man får nog pröva sig fram oxå o se vad som är bäst.
Jo
23
Jocke_84
328iC -96
En sak slog mig när jag läste detta! disskusionen om lite ljud bak pga att bak högtalarna är borttagna! Är man lite händig kan man utan problem pilla ner en diskant i vardera hår utan att blocka för basen!!! en tanke bara!
Jo
23
Jocke_84
328iC -96
i vardera hål ska det ju vara
Jocke:
Klart man kan pilla dit en diskant, men det vill man inte! Det låter ju bedrövligt med bara en diskant, och sedan djupbasen från bakluckan. Du måste även ha mid om du ska få någon glädje av ljudet i baksätet.
Jo
23
Jocke_84
328iC -96
Bstrom
Ja visst blir ljudet i förhållandevis skit men, om man vill han nåt ljud bak så kan det ju vara enlösning... annars får man ju ta och paja lite plåt för att få in basen och det vill man ju inte!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.