|
|
|
|---|---|
|
Här sitter man med världens beslutångest :) Har börjat kika lite på bilar och det som intresserar mest är 523 touring 98-99. Har hittat en bil som verkar ok. Lite kort fakta om bilen följer,,,,,, 523 touring 98. alla utrustning utom navi, det som inte funka på bilen var backsensorn och regnsensorn, Enligt säljaren har han haft bilen i 3 år och är importerad 01 med ca 10000 mil på mätaren, nu har den gått ca 14500 mil. Han begärde 100000 i annonsen och har vi tel gått ner till 90. Bilen ska vara fullservad enligt boken. Klingar det bra eller dåligt,,, alltså 90 lakan eller ska man sattsa typ 40 till och få en sv-såld. beslutsångest är mitt mellannamn och blir bara värre med tiden Ge mig gärna lite råd om vad man ska kolla på när man undersöker en bil som denna,,,, typ vanliga fel osv Tacksam för svar | |
|
Jag hadde åkt till en bmw värkstad och kollat mätaren. Sen går det att kolla om gemen i sörvisboken är rörda och om det sitter en klistrad lapp med bil data i den. Gör det innte det så leta vidare. |
|
|
Hej. Regnsensorn är förmodligen bara en nollning via dis hos bmw. Har själv letat/haft en touring dock en 528. Det du skall leta efter är rost främst nedtill på bakluckan samt runt handtaget, kolla även runt tanklocket. Kolla instrumetet om pixellborfall finns, hjullager en annan sak som jag själv åkte på. Någon annan får fylla på med det jag missat, hör om vattenpumpen är bytt! import eller sv-såld har aldrig berört mig har bara haft importare själv. mvh |
|
Rosebuddy |
Tjena! Du får inga svar av mig men kanske ett råd...jag köpte min av BMW Group gbg (inbytt fd. tjänstebil). De bytte regnsensorn på begbilsgarantin för den va kass. Annars har jag inte haft några problem - man jag tycker det var värt att betala för tryggheten att ha historiken på bilen lokalt. Annars har jag bytt det 3:e bromsljuset då plasten runt infästningen fullständigt vittrat sönder. I övrigt har jag kört 3500 grymt sköna mil med bilen! Ps. jag får mina nya Pirelli P/ inom en vecka!! Bor du i Gbg kan jag tipsa dig om en grym mek-kille i Önnered! Mvh Lars |
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Var det inte from -99 som motorerna fick dubbelvanos? Lägre bensinförbrukning. 90 000 är ändå ett bra pris om man jmf. Du får inga som helst garantier att du får en mer "ärlig" bil bara för att du går upp 40 000 (ja hassos undantagen). Utan det som gäller är att kolla upp bilen oavsett. Personligen skulle jag satsa på en -00 då det går att hitta resonabla sådana. -00 låter mycket nyare om 5 år än vad -98 -99 gör. Mvh, Thomas E "I used to jog but the ice-cubes kept falling out of my glass!" |
|
Det mesta är redan sagt MEN Bennys tvärsäkra:" om det sitter en klistrad lapp med bil data i den. Gör det innte det så leta vidare." är inget att lita på!! Det beror helt på vilken ÅF som sålt bilen från början om den iklistrade lappen med utrustningskoderna sitter i eller ej ( se div trådar om just denna "lapp") Hur man t.ex. kollar milen/ serviceboken går att läsa i Importguiden ( menyn i vänsterkant) Lycka till med köpet!! Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
har själv en 528i-touring-98, som jag är helnöjd med. En underbar bil att köra och åka i. När det gäller priset så tycker jag att det låter mycket bra! Gav själv 130000 för min 528i, fullutrustad och fullservad hos BMW. kolla bara upp mätarställningen hos BMW. Lycka till med köpet! |
|
|
man får väll åka och kika,, ska höra med säljaren om lappen i boken först för säkerhets skull,,,,, en sak till,,, bilen har xenonljus,,, har hört att många bilar som är krockade har fått xenon monterat,,,,,, gäller altså bilar som inte har det orginal,,,,,, stämmer detta elller är det bara snack Tacksam för svar Tackar även för de andra svar jag har fått,,,,,,,, än mer beslutsångest :) |
|
|
Ja, det var ju nåt nytt!! Att bilar med Xenonljus nog varit krockade:-)))), sök med handen under passagerarstolen bakifrån - har du tur hittar du en skrynklig liten lapp i A5 format. Det är bilens "Buildsheet" och innehåller bl.a. tillverkningsdag och utrustningskoderna. Just Xenonljus har kod 522, hela listan finns här på siten längst ner i "Modellguiden". Har själv en 523iA Touring och är toknöjd!!! (Har ingen klisterlapp i min servicebok, men hittade mitt papper inne under passagerarstolen!) /Magnus Regn är ju inte så roligt... |
|
| Servicebok ska ha en sån lapp med all utrustning vet ej andra , trejde sida det ska de bara ha! Iaf 97- Jag såg en hel del utan dessutom tack vare autopower bocker som var tillverkade efter bilen?!? En e39 97 med service bok från 99 :) | |
| Att regnsensor inte fungerar kan vara nått i samband med vindrute-byte Kan det vara så? Det ska finnas en liten grej där i mitten som känner av droppar-vatten, Kanske bytt vindruta? | |
|
Min e nysåld av en BMWhandlare i Frankfurt som nog hade den som typ tjänstebil i drygt ett år - allt enligt briefet. Bilen är åxå servad hos dem under 4 års tid, även efter försäljningen till en privatperson. Ändå finns där ingen klisterlapp... Är det bara att skrota då, eller?? /Magnus Regn är ju inte så roligt... |
|
stefannorr |
Ska ha o ska ha en sån lapp..kan ju ha tagits ur boken o förvarats av tidigare ägare m.m...en utrustningslista säger väll noll om de är nåt fiffens med bilen. |
|
Precis! En utrustningslista är ju precis vad det låter som - en utrustningslista:-)) /Magnus Regn är ju inte så roligt... |
|
stefannorr |
Hade ingen utr lista till min bil o skulle inte ens fundera på den..visst är ja nyfiken om de finns någon extradetalj man missat,men något med skruvade bilar eller annat ar de ju nadra o göra med...enligt BMW så kan dom ha fått den i handen...inklistrad i boken.under sätet till framstolarna eller baksätet m.m... |
stefannorr |
Men för att förstå Benny 540 så tror ja han fått för sig att om de inte sitter en sån i serviceboken så kan man misstänka att bilen är skruvad med falsk bok...är bilen sv såld o även tysksåld så finns alla servicar dokumenterade i data hos bmw så även alla garantirep givetvis om den är servad hos auktoriserad bmw märkesverkstad..så speciellt svårt o kolla är de ju inte. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.