|
|
|
|---|---|
|
Hejsan, Jag har en 523 Touring -00 som jag nyligen har uppmärksammat ett par märkligheter med. Ett av dessa fenomen är att jag upplever det som om jag har märkbart högre effekt när jag har en kall motor eller innan temperatur mätaren har kommit halvvägs mellan kall och normalvarm. Först trodde jag att jag inbillade mig men efter att har provocerat bilen i morse när det var kall så måste jag nog säga att jag upplever skillnaden som ordentligt noterbar. Sedan har jag vid några tillfällen noterat att när jag står lite längre vid exempelvis ett stopljus så kan ibland tomgången falla rätt mycket för att sedan snabbt återgå till normala tomgångsvarv, det är inte så att tomgången börjar pendla utan tomgången faller snabbt engång ganska mycket så att man "känner" det för att sedan snabbt återgå till normala rpm. Detta vid normal drift temperatur. Bilen har gått ca 1000 mil sedan sista servicen och beter sig bra i övrigt, någon som har några funderingar om vad det kan vara ?. | |
| Man ska inte hetsa en motor innan den kommit upp i arbetstemp.. dvs alla vätskor i motorn ska hinna bli varma så dom smörjer/fungerar optimalt. | |
|
Att bilen svarar bättre när den är ljummen/kall har jag upplevt på alla mina bilar. Likaså går den bättre när det är kallt och fuktigt ute. Detta tror jag har att göra med att bilen får in mer luft i cylindrarna och därför kan kompensera med mer bränsle=mer effekt. Tomgångsfenomenet har säkert att göra med att AC-pumpen eller fläktarna startar. Dessa snor effekt och påverkar tomgången något. Med andra ord. Du har en helt normal bil. |
|
| Det är så att en kall motor får fetare blandning innan den är varm och så har mann bättre värknings grad på en kall förbräning. | |
|
Flåklypa> Du har en helt normal bil. Pust, det känns skönt. Såg framför mig en riktigt svindyr utredning och efterföljande reparation. Normalt så stressar jag aldrig bilen när den är kall. Antagligen så stressar jag aldrig bilen eftersom att jag noterade att jag hade 9.0l/100 Km i förbrukning på displayen i färddatorn. Och ändå kör jag till och från jobbet varje dag med 50% stadskörning. En annan sak jag undrar över är om man skall låta bilen stå på tomgång ett tag när den har startats kall eller om man skall starta och börja glida iväg lite försiktigt på engång. Det verkar som om alla man pratar med har olika åsikter om detta, själv så glider jag iväg lite försiktigt så fort jag har startat den, inbillar mig att om jag glider iväg lite försiktigt så nås normal drifttemp snabbare med mindre slitage som följd än om den skall stå utan "belastning" på tomgång och bli varm. Vad är er åsikt ? |
|
| Du skall köra iväg den på en gång, men lugnt. En motor som står på tomgång tar det lång tid att bli varm för. Kör man istället så blir den blir varm mycket snabbare och det totala slitaget blir mindre. Detta tror jag t.o.m står i instruktionsboken. | |
|
En bra tumregel är att efter att bilens kylarvatten nått arbetstemperatur så väntar man lika lång tid till, då hinner även oljetemperaturen nå sin arbetstemperatur och de är fritt fram o gasa. Flåklypa: förklara gärna för mig varför de skulle vara mer luft i cylindrarna när de är kallt/fuktigt ute :) Att luften innehåller mer syre när det är kallt/högre luftfuktighet ute och att du därmed får en effektivare förbränning är däremot sant. Jämför man en varm sommardag kl 12 prestanda med en mätning i skymningen så är iregel skillnaden STOR. Högre luftfuktighet och kallare luft ger som sagt en effektivare förbränning. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Wendtan. Hårklyverier. Jag menade syre, men forumsformen (som jag f.ö ogillar) tillåter inte editering. Det där med kall förbränning råder det delade teorier om. Har man för kall förbränning tappar man effekt, därför magrar man ut bränsleblandningen (höjer förbränningtempen) vid ex. trimchip. |
|
|
Kall och varm förbränning..... Att biltillverkaren har fetare blandning original är ju för att man inte ska spika sönder motorn och bränna katalysatorn pga av för hög temperatur. Vid chippning tar man bor säkerhetsmarginalen och ökar risken för att vinna effekt. Däremot bör ju motor/luft vara så kall som möjligt då man kan få bättre fyllning/mindre övertemp. Det är ju därför det flesta öppna sportluftfilter som suger in varm luft i motorutrymmet, ger sämre effekt men brölandet ger en psykologisk effekt att det kännd dom går fortare |
|
|
Jan F Exakt. Insugsluften bör vara kall för att få så mycket syre som möjligt, medan själva förbränningen skall vara så varm som möjligt utan att det spikar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.