AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
672

Mappsensorn verkar ha dött

Kj
21
Kjellebrell
525tdsa touring
Finns det någon som vet om man kan testa mappsensorn på något vis. Jag tror att min har pajjat. Jag har inget drag över huvudtaget i bilen (525tds -92)
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Det kan även vara pumpen i tanken som inte går det blir en väldigt trött bil då också
Kj
21
Kjellebrell
525tdsa touring
Matarpumpen är ny och fungerar som den ska. Även pumpen till spridarna är ny. Om jag har fattat det hela rätt så är det mappsensorn som ska tala om för pumpen hur mycket soppa den ska pyttsa in och det är väl trycket i insuget som styr sensorn. Det verkar som informationen från sensorn uteblir, och jag har ingen lust att köpa en ny sensor bara för att prova.
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Är Turbon OK?

/Per
Kj
21
Kjellebrell
525tdsa touring
Jag tror det.
Kj
21
Kjellebrell
525tdsa touring
Dieselmekar var är ni?
Kj
21
Kjellebrell
525tdsa touring
Har lånat en turbotrycksmätare. Mätarnålen rör sig knappast, har med andra ord inget turbotryck. Har kollat wastegaten och den verkar att fungera. Provade med lite tryckluft och armen flyttade sig mellan ändlägena. Har även kollat turbon och vad jag begriper så verkar den ok.
Kjellebrell

Vart sitter WG:n? =)
Kj
21
Kjellebrell
525tdsa touring
den sitter bakom turbon.
Visa användare
456
fin bil
525 TDS(a) 94
Det är ju så att det behöver ju inte va turbon det är fel på, bara för att man inte har nåt laddtryck. Om bilen inte krämar på med soppa så kommer ju heller inte turbotrycket. Finns inget som driver turbon då.

Diesel innehåller mer energi än bensin!
Kj
21
Kjellebrell
525tdsa touring
Jag var inne på det från början, att det var turbotrycksgivaren, den som jag tror kallas för mappsensorn. Men jag vet inte hur jag kan testa om det är den som det är fel på. Man borde väl kunna ta tryckluften och trycka på med ca: 1kg och se vad som händer, med en ohmmeter i kontakten. Har varit inne på att det kan vara en läcka mellan turbon och insuget också ev. intercolern. Det är ju lite svårt att höra om det läcker. Funderade på om man kunde plugga igen uppe vid insuget och trycka på med lite luft nere vid turbon och på så vis höra om det pyser någonstans. Tacksam för idéer och förslag.

// Kjell
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.