|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag har ett ganska ordentligt vinande transmissionsljud som jag uppfattar kommer från diffen. Vid lågt motorvarv och hög växel skorrar det för att sedan övergå till ett mer högrekvent vinande. Är det troligt att det är slutväxelneller kan det vara växellådan som är boven? Det är svårt att avgöra till 100% vart ljudet kommer ifrån när man kör sakta, men vid högre fart sjunger det helt klart ifrån bakvagnen. Skorrandet/raspet är mer svårlokaliserat. Problemet är på en 535i -86 men jag har haft precis samma på en 323i -86 tidigare så det verkar inte vara helt ovanligt. Växellådan fungerar perfekt förövrigt och bilen har gått 21000 mil. | |
|
Är nog 2 olika saker, skorrandet kommer troligen (utan att ha hört på bilen!) från växellådan och bottenstocken! Inte helt ovanligt på BMW, om du står på tomgång med kopplingen uppsläppt så slamrar det troligen från lådan också, om du sen trampar ner kopplingen så blir det helt tyst! Vinandet kommer med troligen från slutväxeln, bytt olja o häll i en bra olja Castrol Saf-XJ eller ännu hellre Omega 690, dock är den dubbelt så dyr som Castrol, men också betydligt bättre! ///Magnus |
|
|
Ja...med lätt kallsvett inser jag ju att skorrandet bara borde finnas vid låg fart om det var i diffen. Nu kommer det snarare om man kör på "för hög" växel oberoende av hastighet. Vad exakt är då problemet? Jag tror inte det är urtrampningslagret, det låter inte speciellt mycket från lådan när man har kopplingen uppe. Missljudet är kraftigare när oljan är varm. Kanske ett oljebyte kan göra nytta? Oljetips? Får väl lyfta över lådan från mina andra 535, jävla skräp! |
|
|
Om bottenstocken är slut så har det nästan identisk symptom som det är när urtrampningslagret är slut (skorrar när du har kopplingen uppsläppt på neutralen). Om du har ett vinande ljud från slutväxeln kan du ha tur, och det bara är kronhjulet som är lite glappt. Detta löser du med Redline Transmission Heavy Duty från Mekonomen. Om det är lagerljud (som jag har =((() så är det inte mycket att göra åt saken... |
|
|
Om bottenstocken är slut så har det nästan identisk symptom som det är när urtrampningslagret är slut (skorrar när du har kopplingen uppsläppt på neutralen). Om du har ett vinande ljud från slutväxeln kan du ha tur, och det bara är kronhjulet som är lite glappt. Detta löser du med Redline Transmission Heavy Duty från Mekonomen. Om det är lagerljud (som jag har =((() så är det inte mycket att göra åt saken... |
|
|
|
|
Tack för responsen. Sopiga mekonomen här i stan har naturligtvis inte Redlines oljor men jag skall kolla om de kan ta hem eller om den finns i Halmstad (någon?). Lämpar den sig både för låda och diff? Jag bekymrar mig inte så mycket över slutväxeln, det är snarare det skorrande ljud som finns vid belastning på riktigt låga varv som gör mig orolig. Alltså vid acceleration under 1300rpm. Detta kan väl inte vara urtrampningslagret? Bottenstock, det vet jag inte ens vad det är. Ingångsaxel? Nog hörs det skillnad när man trampar ur (lite skrammel försvinner) men då måste jag verkligen lyssna noga. Den känns tyst och fin i neutral eller när man fått upp lite varv. |
|
|
Red Line MTL ska du ha i växellåda, dock kan den ge ett anningens högre transmissionsljud om du kört på vanlig växellådsolja innan, är det ATF i den nu blir det inget högre ljud, därför att oljan har viskositet som en vanlig motorolja c:a 5w30. Däremot gör Red Line att växlarna blir mjukare o mer följsamma, så även när den är kall och den minskar även slitaget i lådan. Helt klart den bästa oljan att hälla i en gammal växellåda, ofta blir dom som nya igen, trots att dom innan skrappade på synkringar, var trögväxlade mm. Skorrande vid belastning på läga varv och slamrandet på tomgång beror på att bottenstocken vandrar i längsled och dämed har ett högt lagerspel, går dock inte att byta lager o chimsa tajt, det låter ändå, MEN det kommer aldrig att hända nåt. Själva bottenstocken ( den undre axeln i växellådan som överför all kraft genom alla växlar! ) är det nog inget fel på i övrigt.... Bytt oljan o räkna med att köra 50-100 mil innan riktig skillnad känns! I bakaxeln rekommenderas Castol SAF-XJ, men även där kan du köra Red Line eller ännu hellre Omega 690 GL7 (superolja med extrema egenskaper, kostar dock c:a 450 kr/liter) Har du diffbroms så se till att få rätt olja o slutväxeln bara, SAF-XJ och Omega 690 är rätt för lamelldiff, Red Line har en olja för Lamelldiff, alt. så tillför man en extra tillsats. Annars uppstår oljud från diffbromsen! ///Magnus |
|
|
Red Line för diffbroms o gatbruk heter 75/90 gear oil, du skall inte ha olja som det står NS efter om det är diffbroms! Klassad som API GL5. ///Magnus |
|
|
Tack Magnus för dina strålande inlägg. Ovärderligt. Jag köper resonemanget kring lådans slitage. Skall byta oljan i helgen så får vi se vad det ger. Kör nog Castrol i diffen. Jag är dock lite oklar över om du menar att oljudet kan ÖKA med Redline MTL...? Jag är som sagt helt nöjd med hur lådan känns och fungerar, men störs av det skorrande ljudet vid lågavarvsbelastning. Denna olja skulle då minska oljudet på sikt eller har jag missuppfattat något? Patrik |
|
|
Viskositeten är lägre, och därmed blir det lite högre ljud. Vet inte vad man kan ge för jämförelse, men med smörjfett i lådan så låter det nog inte speciellt mycket! =) |
|
|
Ok. Redline har ju en olja för transmissioner som kallas för Shockproof gear oil, den skall dämpa missljud. Har någon erfarenhet av denna eller andra tjockare oljetyper för min låda? Jag har hellre en trögväxlad låda kall än missljud faktiskt. Bilen skall vara avställd i vinter. Fast det måste ju smörja med så klart. Tack för all hjälp. Jag är novis på oljor. |
|
|
Man ska vara försiktig med vilken olja man häller i, det funkar inte med vad som helst o en växellåda tar omeddelbar skada av felaktig olja! Om du vill enbart får bort missljudet så är en "tjockare" olja att föredra, med det menar jag en med högre visksitet, 75w-90 är det som ska vara i en BMW-låda av din typ om du kör på vanlig växellådsolja! Red Line MTL är i likhet med ATF en mer tunnflyttande olja men med otroliga egenskaper mot slitage o slitna lådor. Jag kör hellre med en olja som gör lådan lättväxlad, bättre funktion på synkning och bättre skyddad mot slitage, än en olja som tystar ner slammret/skorrandet i lådan! Hur Shock Proof funkar i din låda vet jag ej, måste kollas med Red Line, dom har listor på kompatiblitet! ///Magnus |
|
|
Tillägg: slammradet/skorrande har ingen som helst påverkan på hållbarheten på lådan, det låter illa men är absolut ingen fara! Dom flesta BMW-getraglådor slamrar o låter illa, men håller det gör dom! ///Magnus |
|
|
Då har man införskaffat Castrols EP 80 olja som jag fått tips om. Den var överkomlig och har hjälpt vid liknande problem har jag läst. I diffen skall jag ha i Castrol SMX tänkte jag. Nu till problemet: Jag körde varm bil o låda för att tappa ur oljan, men efter att ha pallrat upp åbäket inser jag att det är STORA insexan som skall till. 17mm för växellådspluggarna. Det enda jag kunde göra var att svetsa på en 17mm mutter på en M8 bult. Efter tre brustna svetsar drog jag fan i mig av hela bulten. Så hårt satt pluggen, och där sitter den än. Nu har jag fått ta på en "riktig" insex, men bilen står kvar på pallbockarna. Lönar det sig att byta oljan trots att den är kall eller får jag inte ut mycket nog? Jag vill ogärna behöva plocka ned bilen, köra den varm, och sen ha upp den igen. Kanske räcker det att köra den några minuter upphissad? Hjälp mig här... |
|
|
Bara att lossa pluggen o låta det rinna en längre stund, spelar inte så stor roll om oljan är varm eller kall, det tar bara lite längre tid! ///Magnus |
|
|
Om du har den så pass uppallad så att du vågar ligga under den så bör den väl vara nog uppallad för att stå på tomgång med växel i? Då är det ju bara köra några minuter så att det blir lite varmt, iaf! (?) |
|
|
Så. Oljan bytt. 2 insexor och många svordomar senare. Givetvis ingen märkbar effekt på skrammlet tycker jag. Enligt Haynes skulle slutväxeln ha under en liter, men jag tappade ur kanske det dubbla så nu kör man med halvfull diff. Får åtgärda imorgon när jag slutat vara sur. |
|
|
Så lite? Jag har 1,7l i min jäkel... Eller om det var 1,2... =) Det är iaf mängderna i vxl-låda och diff, för mig. |
|
|
1.7 eller 1.9 liter i bakaxeln och 1.2-1.3 liter i växellådan! Räkna inte att skrammlet ska försvinna på en gång heller, om det nu nånsin gör det, kör bilen 50-100 mil först. ///Magnus |
|
|
Jag har inte manualen framför mig nu, men det måste ha varit oljevolymen för de små slutväxlarna alá 528 och mindre. Kan inte minnas att något värde angavs för diffade växlar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.