AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
614

520i -89 svårstartad kall

När jag ska starta bilen(520i, 89:a 12v) så startar den väldigt svårt ibland (ibland startar det normalt). När motorn startar sen (vid svårstart) så måste man hålla ner gaspedalen (över 2000 varv) för att den inte skall slockna.
En annan grej som jag har märkt är en viss fördröjning då man trycker hårt på gaspedalen. Den tapar lite varv innan den den varvar upp.
Har bytt stift, luftfilter vad kan det vara för fel?
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Kontrollera så att motorn får tillräckligt med bränsle och se till så det inte finns något vakuumläckage. Det är det vanligaste felen vid problem med kallstart. Mät upp bränsletrycket så du ser skicket på pump, regulator och ev. otäta insprutningsventiler.

/Per
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
per_j92 jag vet att jag pratade med dig förut om just detta fast då gällde det min E21a, har nästan samma problem med den som Johan2 fast att man inte behöver hålla ner gaspedalen. Det sitter K-jectronic på den och har mätt bränsletryck som är omkring 6bar då motorn går (pump helt ny, alla tänddelar helt nya, stift 1000mil, tändkablar helt nya, bränslefilter 1500mil) efter avstängd motor är trycket omedelbart 2.8bar, 20minuter senare 2bar, 5timmar senare 0bar. Antingen läcker spridarna eller accamulatorn eller båda två, jag tro på accamulatorn då jag plockat loss 3 spridare och de läckte inte. Frågan till dig är hur stort skall hålltrycket vara på K-jectronic ungefär, jag har startproblem vid 30+ celsius också fast det tar bara 2-3sekunder innan den hoppar igång vid plusgrader, medan det tar 20 sekunder vid 15-20- grader. Kallstartsventilen verkar fungera också då jag plockat loss den och konstaterat att den sprutar, bytte till en annan också som även fungerar, jag har inget lufläckage eller dålig slang någonstans. Jag kan tillägga att bilen rycker precis mellan 2000-2400rpm dvs från 95-110km/h, värst vid just 100km/h, vet ej varför. Det som jag ej tror är bytt är accamulator, luftmassemätare, spridare som kan ha med mina problem att göra.
Vad är det lättaste sättet att leta efter vakuum läckage? Spraya med kontaktspray när bilen är igång eller?
Tobbe22
Tjena.. Du ska använda startgas och spraya med runt insug mm..
När bilen e igång..
Mvh

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.