AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.972

Har kamkedjan gått eller?

pe
100
perreeeee
Bmw 320da touring -13
Hej! det var såhär, kom ut i morse och vred runt tändningslåset och drog runt motorn ungefär ett halvtvarv innan den nästan startade(den tände till i ca en halv sek) men la av. Istället övergick startmotorljudet till ett hest skrapande, den verkar inte dra runt motorn men när jag tittar ner i motorrummet och kör med startmotorn så snurrar de flesta remmar där tex den till generatorn(längst ner till höger framifrån sett eller är det något annat?)den går inte heller tungt på något sätt(startmotorn), Det hördes inget rassel eller något annat när det inträffade och det var absolut inga konstigheter när jag använde bilen i går kväll heller. Det är en fulldokumenterad s-såld 523 som har 14690mil på mätaren så jag är väldigt nyfiken på vad det kan vara! kom med förslag!

det skulle samtidigt vara snällt av er om ni kan tipsa mig om någon billig och bra verkstad på norra sidan av stan då jag bor i Upplands väsby.
pe
100
perreeeee
Bmw 320da touring -13
måste tilläga att när jag startade bilen igår kväll så var det bara för att backa 10cm för att komma åt motorvärmaruttaget, jag läste på en gammal tråd att de hydraliska ventillyftarna kunde fastna i öppet läge just vid korta start tillfällen. är det någon som varit med om detta och hur får man ner dem igen?
Visa användare
250
LepriconXL
528i Touring 98
Det låter som tomt batteri faktist! Så enkelt är det
Hej, samma sak har hänt mig på min E34. Bilen blev helt enkelt sur, jag flyttade bara en kort bit, och morgonen därpå snurrade startmotorn väldigt fort och bilen startade inte. Skruvade loss stiften, dom var genomsura. Efter avtorkning startade bilen, efter lite malande på startmotorn. Detta har hänt flera ggr när jag bara flyttat bilen en kort bit, vet inte vad det egentligen beror på att den surar ner sig.

Mvh

Rydde
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Låter som om kransen ej går ut från startmotorn och drar runt. Tvivlar på att kedjan har åkt.
Pröva att banka på starmotorn under tiden du startar. Att ladda batt. är också ett tips.

Mvh, Thomas E

"I used to jog but the ice-cubes kept falling out of my glass!"

pe
100
perreeeee
Bmw 320da touring -13
men det verkar inte finnas något riktigt komp i motorn.
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Jag har råkat ut för samma som LeprikonXL vid flera tillfällen, och det har alltid varit när jag startat bilen en kort stund på kvällen, och sedan skall köra dan efter. Bilen har blivigt sur och vill inte starta med en gång, och motorn låter som den går runt utan kompression. Fortsätt bara att köra på startmotorn, så skall du se att den startar, det har i alla fall min gjort.

BMW CS #5206
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Kan tillägga att det bara skett på e39:an.

BMW CS #5206
pe
100
perreeeee
Bmw 320da touring -13
glömde skriva att batteriet är knappt 9 månader gammalt så det borde ju vara fräscht då bilen används dagligen.
pe
100
perreeeee
Bmw 320da touring -13
jag var med om en liknande grej som det här, fast på min 320-92a för ett par år sedan. men då var det fortfarande lite(väldigt lite) komp i motorn, så då körde jag bara med startmotorn tills den tillslut hoppade igång cylinder efter cylinder, lät nästan som ett gammalt ånglok innan den startade med ett stort rökmoln bakom sig. skilldnade då var att motorn fortfarande lät som den skulle när man nöter på startmotorn bortset från att det var komplöst så den gick lite snabbare än vanligt.
Ki
620
Kidde
BMW 520d x Drive M Sport -16
Kamkedjan låter som ett mindre hett tips i detta fallet tycker jag.
Startmotorn gissar jag på. Som någon annan skrivit innan så testa att banka lite på startmotorn och testa sen att starta, Funkar det - byt startmotor.
/Kidde

BMW - the ultimate drug...
Spelar ingen roll hur nytt batteri du har om du kör "fel" ( dvs. har vad BMW kallar "ogynssamkörprofil")
Korta sträckor på kanske 10-15 min ( gärna med fläkt, rumpvärme mm mm på fullt) gör att batteriet aldrig laddas det tar även normala temperaturer närmare 1 timmes körning för att batteriet skall återhämta sig till utgångsläget innan start...

Har även jag dålig erfarenhet av mindre rangeringar som surat ner så väl E34an som E39an ..

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
pe
100
perreeeee
Bmw 320da touring -13
fyfan va glad jag blev nyss, jag gick ut och satt och nötte med startmotorn i 10minuter......den startade!? tände lite försiktigt på någon cylinder efter ca 5min sedan var det bara att nöta på, så på 3:e försöket så starta den. Jag får väl tacka Christer silvén som tipsade om att nöta på:)
Ett smartare tips än o nöta är att bogsera bilen i rätt hög fart med nyckeln i "läge 1" dvs så att rattlåset ej kan gå i:)...Lägg i tex 2an eller 3:an o "lufta ur" alla cylindrar från oförbränd bensin mm...Observera att tändningen INTE skall vara på för då lär den pumpa mer bränsle bara o den blir kanske ännu surare...Va spekulant på en M5 för många år sen som ägaren pinsant nog inte fick igång pga att den sura nera sig..Efter en bogseringsrunda(1 km) på ovanstående sätt så starta bilen...

"Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de"
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
Samma har hänt mig med 520:n. E39.
Verkar vara vanligt.

/J
Tydligen ett vanligt fel.. Hände mig också här om dagen efter att jag kvällen innan flyttat på bilen två meter... Snacka om att man blev livrädd när motorn lät som den gjorde.. He, he.. För det låter verkligen som det är kamkedjan som gått av när man försöker starta den...

Even the worst day diving, is better than ANY day at work...

Visa användare
453
Propeller
325iM Touring -07
Detta är nog det enda felet jag kan hjälpa andra med :-)
Tips från meken: Full gas & kör på startmotorn 15-20 sek åt gången. Full gas luftar ur.

Daniel
pe
100
perreeeee
Bmw 320da touring -13
coolt, jag får testa det nästa gång det händer!

Kör i frid
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Tydligen kan de hydrauliska lyftarna "fastna" i nåt läge så att ventilerna är stängda och ingen soppa/luftblandning kommer in i cylindrarna...

Mvh

Nja.. Det är nog tvärtom... Dom jag pratat med har haft samma problem med att motorn surar ner sig.. Lukten av oförbränd soppa som lägger sig över gården går inte av för hackor:o)

Mvh Jocke

Even the worst day diving, is better than ANY day at work...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.