AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.343

Bortkoppling av Choke M20

Fo
11
Foppas
325i -88
Nån som vet hur man kopplar bort choken på en 325(E30) m20?
Kör med stora spridare(Turbo) och nu när det börjar bli kallt så blir den väldigt jobbig att köra medans den "chokar"
po
769
powerpak
325i touring-2001
318iS-mtechII-88
du menar antagligen kallstartfunktionen?
Vilken årsmodell har du på bilen?
Fo
11
Foppas
325i -88
Javisst, Kallstartsfunktionen styrs den av nån tempgivare eller?
det är en -90
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Du har ingen kallstartsventil på en 325 E30!

Tempgivaren ger signal om motortempen till styrboxen, och då anrikas motor mer ju kallare den är, men även lambdasonden kommer in efter c:a 30 sekunder (förvärmd sond!) o börjar reglera bränslet efter lambdavärdet.

Kan vara fel på sonden, men har du för stora spridare så får ju motorn mer bränsle som sen lammbdan försöker reglera ner, dock bara inom visst området.

///Magnus
Fo
11
Foppas
325i -88
OK jag vet att det inte sitter nån kallstartsventil som tex 323 e30 har, men undrade över kallstartsfunktionen som du beskriver. Styrs databoxen av samma givare som vattentempmätaren använder?
Kr
225
Krisskross
318i - 88 e30
325i - 86 e30 prosjekt
Nej, den styrs av den blå givaren, den som e 2-polig.

Kanskje du kan koppla på et potmeter och "lura" styrboxen" til at tro at motorn er varm...
Visa användare
520
BMW-Izze
535i -86
525 TDS -93
Boxen borde inte anrika motorn med bränsle om du fixar en knapp i cupén som lurar boxen så att den får samma resistans från givaren som när motorn är varm. Hur man kopplar detta beror ju på om resistansen ökar eller minskar vid varmare motor.
Fo
11
Foppas
325i -88
Jag ska ta och testa, Att kortsluta eller bara dra ur kontakten kanske inte är att rekomendera eller?
bmwracing
Resistansen minskar med stigande motortemp. Tex kan motståndet vara ca 3K Ohm vid +20 och 300 Ohm vid +80 grader.
Löd en resistor parallellt med givaren för ett maxvärde. (3-4K Ohm?)
bmwracing
Att dra ut kontakten ger ett oändligt motstånd, medans kortslutning innebär en väldigt het motor. Testa att trycka in några olika motstånd i kontakten och löd fast den som stämmer bäst.
Fo
11
Foppas
325i -88
OK Tack för svaren ska se om jag har nått motstånd eller en vridpot nån stans.

/Peter
Fo
11
Foppas
325i -88
Tjena !

Jag har nu monterat en vridpot inställd på ca 200ohm efter att ha mätt givaren med varm motor ,det fungerar mycket bra "Chokar" ingenting och går som en klocka direkt. Nu har jag en till fråga jag skulle vilja montera ett "vanligt" motstånd på 200ohm så jag slipper den ställbara. Vad heter ett vanligt motstånd? var ju in på elfa för att beställa ett par men det finns ju massa olika sorter?

/Peter
bmwracing
Kolytskikt eller metallfilmsmotstånd, det spelar ingen roll.
Fo
11
Foppas
325i -88
Tack
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.