AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.265

Byta Z4 -> Z3?

Tjena!

Dreglat över en fin Z3 M här i Finland, och de är inte billiga! En Z3 M -00 med ca 5.000mil går vid 45.000€, en lite nyare, mindre körd landar på 50.000€, medan en -97 med 15.000mil går på 35.000€.

Jag tänkte i prisklassen 45-50.000€, eftersom jag då skulle byta bort min Z4 som jag köpte ny i somras. Den är en 2.2 med 700mil, rikligt med utrustning, bilen gick på 57.000€!

Men kommer jag att göra ett dumt val om jag byter till Z3 M? -Jag menar den har ju sina grunder i -90 talet medan Z4 i 2000-talet. Håller den? Är den kul? Problem med respektive modell?

Tycker min Z4 går bra fastän inte är den ju som mina gamla M5'or man körde tidigare, men Z3 M måste ju gå nåt utav H-vete?

Eller borde jag glömma allt och köra med min nästan nya bil?

Jag får ca 45-50.000€ i utbyte för min bil, så det är inte direkt tal om några pengar emellan, men är detta så smart? Eller borde jag handla bort den till en M5 E39 istället???
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Jag skall åka till Finland och sälja bilen!! Vilka dj-vla priser... Hade inte Era bilpriser gått ned efter EU inträdet??

Föstår att Du är frustrerad med 2,2 motorn.. men...
Byt INTE Din Z4'a mot en Z3M. Om vi bortser från utseendet som var och en för bedömma vad de gillar så.. Visst är M'en råare.. MEN Z4 är en mycket bättre bil. Prestandamässigt kompenserar Z4 3.0 sin klenare motor rejält med MYCKET bättre väghållning så mycket att de NÄSTAN (he he Hobbe, jag fick in det igen) hänger på en Z3M på bana.

Byt för f-n inte till en E39... URK.. Det var efter provkörning av Z4 som jag inte stod ut längre med E39'an utan bytte den till en E60. E39 känns URGAMMAL efter bara en tur i Z4... Du blir bara totalbesviken..

Alternativ 1 för Dig kan ju vara att köpa en bil i Sverige (eller betalar Ni fortfarande massor av avgifter vid import??) Du får en ett år gammal Z4 3.0 för ca €35.000, sedan åker Du till ESS i Norge som för ca €6.000 trycker in en kompressor som vips ger 340hk/415Nm och då spöar Du Z3M sovandes..

Alternativ 2 för Dig blir att låta ESS stoppa in en kompressor i Din 2,2'a för ungefär samma pengar (€6.000) och då får Du 275hk/310Nm, vilket lär räcka långt.

/Caspar
Länk
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Glömde länken...

Länk

/Caspar
Länk
z3m är ett val om du vill ha bra prestanda..din z4 är mer som en glidarbil fast den e ju ny så visst finns det skillnader där också...det beror på vad du gillar för bilar
Mr
497
Mr Vanos
BMW 335i LCI Cab -12
Motorn framför allt!!! men alla tycker vi olika....

Herr Ober, ein Autobahn bitte!
Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
Det dröjer inte länge förrän Caspar kör Z4 :)
Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
Hade jag haft en 2.2 L Z4 så hade jag stoppat in ESS-kompressorn i stället för att byta till en Z3M. Du förlora nog även mindre pengar genom att göra så.
Även med en 3.0 L Z4 så sneglar jag lite på ESS, men att byta till en Z3M är inte aktuellt. Z3:an är ju en gammal bil ihop plockad av diverse olika överblivna delar ;) Enbart Z3M:s motor är vad som är bättre jämfört med Z4:n enligt min mening, och som sagt en kompressor löser det "problemet" delvis.
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Som sagt, hade jag svalt designen på z4:a hade jag redan bytt, mot en Z4 3.0 med ess-fläkt i..... Men Jag gillar inte hängbukslinjen på z4, inte heller båtkänslan i interiören och jag HATAR de pellejönsiga halvmånemäterna till instrument!!!! Men rackarns vilken goo bil att köra i jämförlese med Min Z3M, om man bortser från mopedmotorn i den z4 3.0 jag testade.....

/B
Tack för svaren såhär långt.

Tänkte imorgon åka och kolla på en M5 E39 -00 4600mil pris 59.000€. Säljs av BMW i Esbo (Helsingfors)

Länk:

Länk
Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
Men dom där priserna är ju löjliga och vi är ju faktiskt med i EU nu.
Att sälja bilen som beggad kan väl inte medföra några extra skatter, det skall ju trots allt vara fri handel inom EES området.... o vi är väl med där???
Det enda som kan kosta extra är ju försäljning av en ny bil som då beskattas med moms men här talar vi om en beggad.

Intressant fråga, då bilen plötslig skulle vara dubbelt så mycket värd över "pölen".

/PG
Nix, vi kan inte importera bilar från sverige, fastän vi båda är med i EU och det heter frihandel.

Om jag importera från t.ex Sverige, vilket jag gjorde med min förra M5, då gick det såhär:

M5 -92B i sverige 95.000kr

Skatten för bilen i finland = 29% av bilensuppskattade marknadsvärde i Finland, vilket finska tullen uppskattade till 26.000€, på denna 29% tillkommer MOMS! 22% så det blir ca 9.000€, så min bil blev skattad och laglig i Finland för total priset ca 18.000€.

Tar vi en M5, så vi säger den kostar 300.000kr i Sverige, men 55.000€ i Finland, skatten blir då: 29% +22% på det = 19.500€, alltså då e vi igen uppe i över 50.000€.

Och det finns INGET sätt runt detta om du inte tar bilen som flyttgods. Flyttgods medför att du inte får sälja bilen på ett år efter införandet i Finland, samt att du måste bo ett år utomlands, men en inkoms i respektive land som hänvisar till att du kunnat ha råd att köpa bilen.
Och samma gäller om ni vill sälja er bil i Finland, den får inte ändå köras med före den blivit tullad, och skatte "boten" räknas ut. Så ingen vill nog ändå just köpa er bil.
De bilarna som köps utomlands, är skitbilliga ex. Därför ar bilhandlarna i Finland ocksä väldigt försiktiga med import bilar, för de vet att t.ex alla importerade M5 E39 har kostat i Tyskland ca 20.00€, ingen importerar en M5 för 30.000€, för då kunde man lika gärna köpa den i Finland, för lika dyrt blir det.

By the way, en BMW 850 -91 med 15.000mil på klockan kan i Finland gå för 30.000€.

Grabbar, när ska NI flytta hit?
Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
Det verkar som om Perestrojka och Gladnost ännu inte har nått Finland :)
Jag som trodde att Sverige var världens sista sovjetstat när det gäller bilar ;)
Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
Fasen! Finnarna verkar vara mer rabiata när det gäller skatt än vad norrmännen är, en Z3 M roadster från -98 kostar ju uppemot 100000 mer i Norge än här också....

Man kanske inte skall gnälla på priset på bilen ändå...

Jaja dom har ju billig diesel i alla fall :-)

/PG

Det blev bilbyte, men till en M5'a istället.
Grattis till bilen :) avundsjuk är bara förnamnet om man säger så :))
NP
822
NPe
BMW G30 540dxDrive -22
BMW G42 M240ixDrive -23
BMW F11 520d xDrive -16
Porsche 997 Turbo -07
Saab 9-3 Cab -99
Saab 9-5 Kombi -06
Z3M coupé = en klassiker om 40 år, typ MB SL med måsvingedörrar :)

Köp och ställ i garaget!!

Caspar>>

Glöm inte...Ju enklare bil, ju enklare att bygga om till vad du vill!!
En Z3 är perfekt!!.......................
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
NPe: Njaee... Nu när nya 1'an ser likadan ut som Coupen så tror jag inte värdet håller i sig och vem lever för den delen om 40år??? Jag har dock haft fel en eller ett par gånger förut i mitt liv.

Tack för uppmuntran!! Problemet jag brottas med fn är vad jag skall ha bilen till, jag skulle behöva minst 3st Z3M..

Nr 1 Bruksbilen. För semesteråkning & blackrace/2F2F inspirerad racing/träffar, 3000w stereon i, glida runt i stan, sätta neonljus under osv osv..

Nr 2 Tävlingsbilen. För seriös banåkning, trimma & fixa enligt reglementen, ställa upp i BMW cup, köra lite långlopp osv (har ju precis tagit Banracing licens :-) ).

Nr 3 Exprimentbil. För att exprimentera totalt, sänka vikten till <1000kg och pula i en ny M5 motor med massor av trim... oreggad och okvalificerad till alla legala tävlingar... Bara för BUS!!

Kan någon skänka mig en miljon eller två??

/Caspar
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.