AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
2.074

oljekylare till M52?

Såg i ETKn att M Coupe har en lite olje kyllare. är det möjligt att montera en sån även i en 2.8 ?
Hur ser det ut med oljefilterhus? finns det några som passar till M52 från t.ex alpina eller BMW egna från "varmare trakter" som har alla uttag för oljekylning? eller passar kanske M oljefilterhus på M52 motorn rakt av?

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!

tydligen svag intresse för detta...
ingen som går i tankar att överladda och vill skydda motor med extra kylning??
Hur som helst: hittills visar min undersökning att det är samma packning mellan oljefilterhuset och motorblocket på både S50 och M54. Min gissning är då att S50 oljefilterhus med sina öppningar för oljekylaren passar rakt på M52 maskin... vad tror ni?
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
Filterhuset från S50 passar men har inget uttag för oljetillförseln till vanosen. När jag monterade på min M50 så tog jag en M14 banjoskruv och svarvade ner och gängade till M12 lödde fast en M12 mutter på skallen och borrade hål för oljetrycksmätaren. Sedan är det bara att skruva fast oljeslangen till vanosen i ett av uttagen för tryck/temp på S50 huset.

_______
//Niklas
Tack Koni: mer komplicerat än jag trodde altså...har inte ALpina någon variant på M52 där dem har en oljefilterhus anpassad för vanos?
Bl
342
Black Z3
Z8 -00
116i-04
koni: jag hänger inte med: S50 har vanos. varför skulle inte det finnas slangar till vanosen i dess oljefliterhus?
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
S50 har oljetillförseln till vanos direkt i toppen.

_______
//Niklas
Koni: har inte M52 det oxå med tanke på att det normalt inte finns oljekylare på den? jag observerade att du nämnde M50, kan M50 och M52 diffa på den punkten?
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
M50, M52 och M54 har samma uppbyggnad på vanossystemet. Dvs en oljeslang sitter med en banjoskruv i filterhuset. S50 däremot tar oljan internt från en oljekanal i toppen.

_______
//Niklas
tack Koni. då återstår frågan om någon typ Alpina har redan färdigt anpassad oljefilterhus till M52 ?
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
Kom på att om man inte ska köra med tryck och temp utan bara med originalgivaren för tryck så är det inte så omständigt att få dit. Då finns det två alternativ, antingen tar man en M14 banjobult och svarvar ner gängorna till M12 eller så får man pressat en ny slang med M14 i ena änden och M12 i andra. Sedan är det bara att skruva fast den i ena uttaget och i andra sätter man oljetrycksgivaren.

_______
//Niklas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.