|
|
|
|---|---|
|
Jag har precis köpt en 523i -99, 7900 mil. Vid urtramp vid växling så känns små skrapande vibrationer. Vad kan detta bero på? Den vibrerar även litegrann vid dragläget när man startar i ettan. Det är endast ett gammalt par i 70-årsåldern som ägt bilen, kan dom verkligen ha slitit ut kopplingen efter 7900 mil?? Tacksam för all hjälp jag kan få............ | |
|
Om förra ägarna har slirat väldigt mycket på kopplingen(inte helt ovanligt bland pensionärer) Så skapas det blåaktiga missfärgningar på dubbelmassesvänghjulet och de brukar kännas som vibrationer ganska tydligt när man försiktigt tar sig igenom dragläget. De finns även en viss chans att vätskekuddarna som tar upp vibrationer mellan svänghjulen(de är dubbelt på din bil) har sprungit läck och sölat ner kopplingen. Då bör den dock slira när du provocerar bilen lite. De är inte problem att slita ut en koppling på 500 mil med fel körstil. Problemet med pensionärer iregel är att de inte märker att kopplingen slirar då de oftast bara använder 25% av motorns kapacitet. Det finns en fabror i min gata som alltid skall till månen med sin volvo 850 varje morgon när han svänger ut från parkeringen. Den bilen koppling tycker jag verkligen synd om. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Hur gör jag för att åtgärda detta, hur allvarligt är det?? Jag stör mig på det och vill till varje pris åtgärda detta! Kan växellådan ta stryk av detta?? |
|
|
Hej, har ett liknande problem på min 525iT från 2001. När jag trampar ur kopplingen och motorn varvar mer än 3000 rpm, känner jag en vibration i pedalen. Ibland hörs dessutom ett skrapljud. Ju mer varv desto mer skrap/vibration. Ingenting i dragläget vid stqrt dock. Har bokat tid på verkstad för garantirep. /M |
|
|
Man får plocka ner och byta kopplingspacketet(inkl tryckplatta) och samtidigt kika på svänghjulet. Mit tips är att handla orginal prylar och sen låta någon utomstående mekaniker göra det. De är inget som är svårt om man gjort det förut. Man får ju givetvis först förvissa sig om att de bara inte är någon beläggning på kopplingen som försvinner om man slirar lite på kopplingen. Men skrapande brukar betyda att antingen kopplingen är skadad eller i värsta fall då koppling+dubbelmassesvänghjul. Att växellådan skulle ta stryk är inte troligt om inte kopplingen är så nersliten att den inte frikopplar helt och hållet. Då skulle de dock skrapa mer eller mindre vid varje frikoppling. Kopplingen på M52TU/M54 är av självjusterande typ(tysk ingenjörs overkill) och börjar den slira så är den iregel tvärslut. Den självjusterande mekanismen gör även kopplingen klart känslig i jämförelse med en "standard" koppling som jag förstått det. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Jag tackar för all hjälp! Vad gäller vid köp på BMW, har man någon garanti vid dessa typer av problem?? |
|
|
Jag köpte min på BMW Group i Göteborg. Jag påpekade vibrationen innan köpet. Säljaren sade att "OK, det fixar vi". Sedan lämnades bilen till verkstad innan jag köpte den. Samma dag som jag ska köpa bilen får jag veta att vekstaden "provkört bilen och inte hittat något onormalt". Nähä. Säljaren försäkrar att om jag stör mig på vibrationen efter köpet så täcks den av 6-månaders garanti. Så nu ska bilen in om två veckor. /M |
|
|
Jag fick dubbelmassesvänghjul + koppling och tryckplatta utbytt på garantin. Detta var dock på min 330 som rullat 2200 mil. Du kan ju prova, störst chans har du om bilen är svensksåld och max 3 år gammal/8000 mil. Men plockar de ner kopplingen och ser att den är tvärslut pga slirande så lär de inte ens fundera över goodwill. Har du köpt bilen hos bmw nyligen så ska de inte vara något problem då de faller inom MRF garnatin. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Just det. Problemet är ju att man är halvtorsk eftersom man köpt en bil som inte varit 100% fixad INNAN köpet. Nu får man slåss med verkstaden och BMW som självfallet vill kapa sina garantikostnader. /M |
|
|
Grabbar, Kolla in "kopplingstrim" har pa 5-serie forumet ska ni fa se pa grejer. Plocka vack CDV-ventilen och njut av en helt ny bil. /Vincent (for ogonblicket i Italien) |
|
|
Angående CDV(Clutch Delay-Valve)-ventilen så finns det en GDS här: Länk Den byts ut mot en friflödesvariant. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.