AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
426

Alpina 3,5liters,vad är den likvärdig med för motor?

Jo
436
JohnJohn1
Alpina B3 3,4s Cabrio
Jag funderar på att köpa en Alpina 3,5 liters motor.Tror den har 254hk.Men till frågan:

Ägaren körde sönder oljetråget på den för ett tag sen och då köpte han ett från en M5 E34 3,6liters motor.
Den 3,6liters motorn är ju egentligen på 3,5liter.

Och nu undrar jag fall det är likadana motorer,de har val likadana block och så vidare?

Så om den skulle gå sönder så skulle alltså delar från M5 3,6:an passa?

Tacksam för tips.
Mvh
Grusse
Ja, båda motorerna i fråga är m30 motorer, men det är helt olika toppar och skiljer säkert på blocket också om man ser till kolvar & stakar mm det sitter oftast andra grejor i Alpinorna.
Tror inte att särskilt många delar är lika från dom båda motorerna, men vissa saker passar säkert.
Visa användare
879
mageng
528iA -99
Jag skulle vilja påstå att Alpinamotorn är byggd på M30 men M5:s motor är S38. Inte M30. Nu är det förvisso så att S38 och M30 är ganska lika under toppen om man bortser från vevaxel, kolvar, kolvstakar mm.
Visa användare
879
mageng
528iA -99
Ja just det, frågan var vilka delar som ska passa...
M30 (535i, 735i) delar borde vara det bästa och billigaste. Men Alpina modifierar ganska friskt så kolla upp innan du skaffar M30 delar.
Jarl´s bilservice utanför Helsingborg är duktiga på Alpina. Kolla med dem. www.jarlsbilservice.com
mi
566
micke t
Alpina B5 touring-06
Alpina har bytt bla kolvar och kamaxel men blocket i sig är ju ett original M30(3,5l)-block, men det flesta yttre motordelar är orginal t.ex vattenpump, insug-rör...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.