|
|
|
|---|---|
|
Min bror funderar på att byta bil och har fått ett "skambud" av bilhandlaren för sin välvårdade och normalutrustade 318ti som bara gått knappt 10 000mil. Denna modell är inte så vanlig och det är därför svårt att få en riktig prisbild klar för sig. Faktum är att jag nästan funderar på att köpa den själv och låta sambon ha den som andrabil om han vill sälja den billigt.... Vad kan man tänkas begära för en sådan bil? Utrustning: Solidröd lack (Hellrot) Tyginredning, standardstolar AC Stereo Dimljus Motorvärmare 16"-fälgar Demonterbar dragkrok I övrigt standardutrustad, dvs ABS, airbag etc. Nyservad (oljeservice) Fullstämplad servicebok Svensksåld En ägare innan honom (som sålde bilen när den var några månader gammal och gått ca 500mil!), dvs full koll på historiken! Mycket fräsh (en liten mjuk buckla på nedre delen av förardörren som fanns där när han köpte den - går nog att få bort hos Cardent eller liknande) Är lite ambivalent....köpa själv eller låta bilen lämna "familjen"... Mvh BMW – Weltmarke aus München! | |
|
Compact-modellen verkar inte vara särskilt populär, slutpris på 35-40k. Vad blev han bjuden för bilen? |
|
|
Jag tror som jaken på 35-40k, möjligen 45-50k om bilen är riktigt fin. Det som sagt svårt att bilda sig en säker uppfattning om prisbilden på en så ovanlig modell. E36-Compacten var väldigt populär som ny, men som begagnad är prisskillnaden till en 316/318 sedan ganska marginell, vilket inte gör compacten så eftertraktad. MVH |
|
|
Jag är osäker på hur populär den gamla kompakten är på begmarknaden. Men en "vanlig" 318 sv-såld (115hk) -95 med AC och komfortpaket utan metallic samt i det skicket du beskriver skulle jag värdera till mellan 45-55kkr. Mycket mer är nog svårt att få för en liknande idag. Sålde själv en 318 limmo sv-såld 94:a 12kmilare förra året (utan AC fast med metallic) för 47kkr. Kanske lite som att jämföra diverse fruktsorter men det kan ge en viss indikation, då limmo och coupe tidigare har varit mer eftertraktat än kompakten, åtminstone vad gäller E36. Kan du få den till ett bra pris skulle jag inte tveka. Suverän 2:a bil som inte kostar skjortan att äga. mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 |
|
|
Budet han fick på sin bil var 25000kr, men samtidigt sa de att de inte var intresserade av hans bil egentligen och att han skulle få 10000kr i rabatt direkt om han inte hade någon inbytesbil. Dvs. i praktiken skulle han få 15000kr för bilen! Bilen är mycket fin både in- och utvändigt (enda riktiga skavanken är den lilla mjuka bucklan på dörren under listen och en liten flaga grå färg som lossnat på nedre delen av frontspoilern) han har även vinterdäck till den.... Tanken som jag hade var att kanske kolla med honom om han kan tänka sig släppa den för 35´. Tycker att det är lite synd att en så fin bil säljs till någon som kanske kör skiten ur den... Kollade upp försäkringspremien och den var inte så farligt dyr att försäkra. Att den drar lite bensin vet jag redan. Kopplingen och främre bromsskivorna är bytta ganska nyligen. Dessutom är släpringen till airbagen i ratten bytt för några månader sedan. Får ta en allvarlig fundering, men egentligen behöver vi inte två bilar...just nu i alla fall! :o/ Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Det var verkligen ett skitbud, vad var det för firma? | |
|
Jag har börjat tvivla på min brors förstånd för det var en Pega-handlare som gav honom budet! ;o)) Han funderar på en ny 407:a Jag tyckte också att det var ett riktigt skambud och när jag pratade med honom tyckte han nog att han borde kunna få 25-35´ för sin bil om han sålde den privat i alla fall. Och det är ju en vinst i förhållande till inbytespriset... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Hehe, för 25k skulle jag köpt den vilken dag som helst.... | |
|
Ähh...En 316 compact var utställd för 79' här i Umeå på en bilfirma,den hade rullat just under 10000mil...Såldes relativt snabbt,vet dock inte vad den i slutändan gick för.. Tyvärr minns jag inte årsmodellen helt hundraprocentigt, men har för mig att det var en 96:a. Men som sagt 25' spänn är vansinnigt lågt bud...Snudd på ärekränkning. Mvh Janne. |
|
|
Rättelse>>>>Det var faktiskt en 318ti...INTE en 316 Compact. Som sagt så såldes den relativt snabbt...Skulle kunna tänka mig att den prutades ned till låt säga 65'. Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.