AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
681

Kass M50!

Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Hjälp!
Vad glad man blir...
Efter nästan ett års lyckligt "äktenskap" med min, trots allt, ännu kära 525i 24V så börjar det jävlas. Har med största sannolikhet någon/några dåliga lyftare i motorn och tillråga på allt så har högst troligt toppackningen också gått åt skogen. Bilen ska in på verkstad på måndag för provtryckning och felsökning. Sedan får vi se, för det kan bli j-vligt dyrt... Om någon kunnig, eller om någon känner någon kunnig, känner för att hjälpa mig med ev. reparationer så får ni väldigt gärna ta kontakt med mig så kan vi kanske pratas vid och komma överens om något. Jag bor i Växjö. Tja, vi får väl se vad som sägs på måndag.

Ol
16
Ola H
523i 1997
Hej Davve. Roda inte hej än förren du vet med besked vad felet är.Ett vanligt fel på äldre M50 motorer är vattenpumpen då skovelhjulet är iplast och det ger samma symptom som en topplockspackning,så be verkstaden kolla pumpen innan de börjar ta av toppen.Angående dina lyftare så prova att byta motorolja och filter (köp en motorolja med bra kvalitet)detta är det billigaste alterntivet.Hoppas att du är nöjd med detta svar MVH Ola H
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Tack för svaret Ola!
Bilen ryker (ganska mycket) vitt vid kraftigare gaspådrag, det är därför jag misstänker toppackningen samt att den förstås drar en del vatten. Men just att den ryker tyder väl på packningen? Det är en bra verkstad jag ska lämna bilen till (BeTe i Växjö) och de ska endast kolla upp felet till att börja med och sedan ringa till mig. Därefter får jag fundera på vad som ska göras.
Ang. lyftarna så har jag redan bytt till s.k. "ST-förstärkt" helsyntetolja efter rekommendation från ovan nämnda verkstad. Visserligen bytte jag inte filter så ca en liter halvsyntet finns förvisso kvar i motorn. Bilen var knäpptyst i ca en månad men nu kan man åter höra lite tickande emellanåt, även med varm motor. Tyvärr är man ju lite perfektionist så man vill bara höra skönsång från motorn...

/David

Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Sexans cylinder tar in vatten. Förmodligen toppackningen. Bilen har inte kokat i min ägo i alla fall så förhoppningsvis och mest troligt är det väl ingen spricka i toppen. Men det går på ca 8000kr allt som allt.

Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Tack och lov är det "bara" packningen som är kass. Verkstaden tog av toppen idag.

wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
Hur mycket vatten tog den ungefär?
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Tja, kan väl ha varit 1/l per 20mil nu på slutet, har ingen riktig koll på det egentligen. Men det märks tydligast på den kraftiga vita rökutvecklingen vid hård belastning.

PIST OFF
Har en liknande symtom i min 525 24v.När jag trycker ner kickdownen (aut) så kommer det ut enormt mycket ånga (vitrök).Kan det vara något med toppen??Annars går bilen bra ,inga problem

20tum SPLITT
Sn
777
Snart525iA
Alpina B10 BiTurbo -93
750i -00
540i/6 -94
520iT -96
Hur lätt är det att se en spricka i toppen? Krävs det mer än bara ögat?
be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Sprickor i toppen brukar kunna vara omöjliga att se med blotta ögat. Enda sättet att kolla sprickor är att göra en provtryckning av toppen.
Hur går det då Davve?
Min tickar med men dricker varken vatten eller olja och går jävligt bra ändå.
BeTe börjar bli dyra de med tycker jag. Jag brukar ta min till BePo på Teleborg, jag känner till de sen tidigare, priserna är ok, de fixar det mesta.
Men men....lycka till.
wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
BePo skulle ha 300:- för att svetsa igen ett 3 x 15 mm stort hål i mitt folkaavgas, och hålet kunde inte suttit mer lättillgängligt.....ja tjena....

Centrum bensin & service vid Oxtorget tycker jag är vettiga.

---------------------------------------------
"Speed doesn't kill, it's the sudden stop..."
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Trevligt med fler Växjö-människor.
Det har gått kasst med bilen. Verkstaden tog som sagt av toppen på bilen och det konstaterades med en gång att packningen gått. Igår hade de tittat noga på toppen och funnit en spricka i fjärde cylindern. Så nu blir det till att leta efter en "ny" motor. Det blir bäst så då det kostar i princip lika mycket att fixa och renovera en topp. Det kanske går att svetsa sprickan, men då krävs att toppen värms upp först, sedan följer planing och slipning. Sedan tillkommer det att byta lyftarna som jag också vill göra. Jag tycker att det ska gå att köra på vanliga halvsyntet utan att det ska ticka i lyftarna. Så det får bli ett motorbyte...
Jag vet inte hur länge sprickan varit där, men bilen drog inget vatten när jag köpte den för knappt ett år sedan. Sedan i somras har jag fått fylla på vatten lite då och då. Förmodligen har sprickan kommit då, men ingen nämnvärd rök. Observera att bilen mig aldrig har kokat eller något sådant i min ägo. När toppackningen gick märktes det på en gång då det helt plötsligt rök som attan vid belastning. Däremot har jag inte märkt att bilen skulle gå sämre med dessa fel, den har gått lika bra som alltid.
Det verkar vara lite strul med de s.k. skottsäkra M50-motorerna. Trist.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.