|
|
|
|---|---|
|
Ni som kör med era pärlor på vintern... Underredsbehandlar ni era bilar... eller är det tillräckligt med original skydd? Står i valet och kvalet... Tacksam för svar... Förra gången jag skrev denna fråga fick jag aldrig ett svar utan tråden kom väldigt offtopic | |
|
Jag har kört med min ett par vintrar, enda problemet jag märkt är en himla massa stenskott i fronten samt framför bakhjulen. Annars tror jag rostskyddet är gott nog! /Henrik |
|
|
Har använt stenskottskydd "a la z3 solutions stoneguards" på de "muskelsvullna" bakskärmarna, finna att köpa på Länk eller så gör man egna, med hjälp av magnetisk vinyl och reklamplast i önskad nyans, denna snikvariant använde jag med gott resultat. I övrigt så har jag inte extrabehandlat underredet på något sätt. Har märkt att rosten lätt kommer i framkant på tröskellådan där innerskärmen möter tröskellådan. Framhjulen gräver upp en del skit som gärna nöter ner rost/stenskottskyddet. Bättrade min ena sida i fjol, men har sett att det ser lika ut i år igen. Om detta har med vinterkörning att göra vet jag ej men det bidrar säkert till "förfallet" i högre utsträckning. Oavsett vilket så kör jag året runt, dock med förnuft under vinterns jobbigaste tid här på västkusten. Alternativt fordon för mig är Cooper så det återstår inte så mycket val om det skall göras några längre resor. Hade jag haft ytterligare en skön/schysst bil att använda så hade jag låtit z3 vila. Idagsläget är inte ekonomin sådan, så z3 får snällt rulla och jag älskar varje mil. Mats |
|
|
Här är produkten jag syftade på Länk Mats |
|
|
frågan är om det inte är snyggare med ren rost än sådana ;) Ny hemsa, i betastadie: Länk |
|
|
328-Johan: Skäms på dig! :P Slitskyddet under Z3:an verkar rätt tjockt så någon efterbehandling tror jag inte behövs där. Jag skulle dock köpa en uppsättning stänkskydd för att skydda tröskellådan. Inte så snyggt, men rackarns effektivt! /Masten www.z3roadster.net/home_sweden |
|
|
Framkanten av tröskellådorna blir helt blästrad om man får för sig att åka norrut på sandade/grusade vägar.. Sedan fräter salten hemma sönder resten... Ingen bra kombination sand/grus & salt... /Caspar Länk |
|
|
Vår Coupé har gått året runt de senaste 4:a åren. Ingen extra underredsbehandling har lagts på eller verkar ha behövts. Men som nämts tidigare, stenskott motorhuv, lätt blästring framför bakhjulen och framkant tröskellådor. /Johan Som besiktigade idag efter påställning i lördags, blankt papper, villket kändes bra. Förra året blev det nedslag på båda spindellederna fram. Det finns tre typer av människor. Dom som kan räkna, och dom som inte kan... |
|
|
det vore synd om z3:orna skulle rosta....men det borde det väl inte göra de är ju inte så gamla som min pärla!!!! ///325/// |
|
| kaspar: trösklarna är i aluminium. Dem är inte så känsliga mot rost som plåt. fast vissa kör ju med kolfiber :-) | |
|
Tomas: Inte är väl trösklarna i aluminium? Jag har sett flera Z3:or med rostangrepp i framkant av dem. /Masten www.z3roadster.net/home_sweden |
|
|
Tomas: På 2,8an var de definitivt inte i alu..!!?! :-( Kolfiber, givetvis!! De ligger i källaren och väntar på att jag skall orka åka till lackeraren.. Liksom kolfiber fenders... :-) Inte mycket som kan rosta snart, men hon får åndå inte vara ute i vinter!! /Caspar Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.