AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.624

Polisen kan inget om trafiklagen...

Mo
21
MouZer
320i -93
Kollade på PLUS! i svt 1 igår...

Det handlade om en bilolycka där en blev påkörd av en annan inne i rondellen. Polisen kom till platsen och ansåg enligt trafikförordningen att den som körde på var den skyldige.
Alla var överens om det, inklusive den skyldiga föraren, så polisen skrev tom en bot till den skyldige föraren för trafikvårdlöshet.

Alla blanketter skickades till försäkringsbolaget, IF, inklusive erkännandet.

Hur? och med vilka lagar jag inte vet så kom If fram till att den som blev påkörd var ensam skyldig till olyckan....????

Vad är meningen med lagbok och poliser om ingen lyssnar på dom?????
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Det var väl ingen glasklart fall. Klart att olika uppfattningar kan gälla. Har lite svårt för Sverker O som alltid ser allt i svart eller vitt.

Två regler kan tillämpas om jag fattat det rätt:

-Man ska lämna företräde då man kör in in rondellen.
-Samtidigt ska de som byter fil i rondellen lämna företräde.

st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
min sambo blev påkörd bakifrån av en bil av en bil som skulle byta fil i en korsning. blev vållande enligt försäkringsbolaget.
Gubben som körde på henne var 70-80 år och hade bandage för ena ögat.

Automat är bekvämt
Mo
21
MouZer
320i -93
Inget klasklart fall enligt försäkringsbolaget men solklart för polisen och båda parterna.

Har en kompis som hamnat i en snarlik situation.

Han backar från sin p-ruta ut i parkeringsområdet för att sedan köra ut ur området. Innan han hinner göra det så blir han påkörd av en bil som backar rakt in i honom. Dvs, vid olyksögonblicket så står han helt stilla och synligt för den andre föraren. Men eftersom den andre föraren helt struntar i att kolla bak eller på någon av speglarna så kör han på min polare.

Försäkringsbolaget anser min kompis vållande till 2/3 av olyckan.!!

Tycker att fallet är helt solklart, MAN SKALL TITTA BAK NÄR MAN BACKAR!!!!

l3
180
l3xus
323TIC -83
BjörnB: Mannen som vart påkörd befann sig redan inne i rondellen när har vart påkörd av den andra bilen. Personen som körde på honom bytte fil och skulle ha lämnat företräde. Om jag helt plötsligt byter fil på vägen och kör in i sidan på någon annans bil så är det väl mitt fel.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
l3xus: Kör du in i rondellen utan att lämna företräde så kommer du kanske en bit in i rondellen innan det smäller, så uppfattade jag situationen på plus.
l3
180
l3xus
323TIC -83
Han hade hunnit halvvägs genom rondellen när personen som körde in i honom bytte fil. Man kan inte byta fil och köra ut ur rondellen om det är en bil framför/brevid dig, men han kanske körde järnet genom rondellen så den andre inte såg honom. Det är konstigt vilket fall när alla inblandade parter i olyckan samt polisen har skuldfrågan klar för sig.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.