|
|
|
|---|---|
|
Glad i hågen över att sålt min E34, tänkte jag investera i en E60 520. Styrde kosan mot Carlsons bil i Örebro. Väl framme där var det inga problem att provköra gick helt okey varken mer eller mindre, tyst och fint fattade tycke och tänkte en sån får det bli. Åkte tillbaks gick ur granskade några vändor runt bilen och blev mer och mer tveksam ju mer jag tittade på den dessto mindre bmw blev det jag såg mer och mer japanstuk i formen. Sen slog det mig bmw stuket var borta. Det blev ingen affär. Det får bli en 330 ci av nyare model E46 :an ser ju allafall ut som en BMW. men smaken är som B. | |
|
Smaken är som B, som sagt... Men jag måste kontra med att jag tycker E60 är väldigt mycket BMW. Den har de klassiska BMW-proportionerna, det lite baktunga, bakåtlutade stuket, och en ganska hungrig uppsyn. Tyckte E60 såg ut som ett åkerspöke vid första kontakten, men det är en design som växer med tiden. Det enda jag tycker kunde ha gjorts lite bättre är de något kala dörrsidorna. En liten diskret list kunde kanske ha varit på sin plats. Annars är E60 520i ett kanonköp. Du får i dagsläget knappast någon bättre bil i övre mellanklassen. Möjligen kan A6:an mäta sig, men det är ju en Audi och dessutom så ful att jag inte skulle kunna lära mig leva med den... Dessutom tror jag att en ny E60 är en bättre affär än en ny E46 om du ska ha bilen i säg...två-tre-fyra år. Nya E90 3-serien lurar bakom knuten vilket kommer att driva ner andrahandspriserna på E46 kraftigt. En E60 lär hålla värdet bättre. Dock har handlarna ofta fina nybilserbjudanden med rabatter på uppemot 20-30k på 318-320 vilket utan tvekan är en god affär. MVH |
|
|
Valet mellan en 330 C och en 520 E60 är ett val mellan två helt olika filosofier. Inte så mycket utseendemässigt som körmässigt. 520n är harmonisk, vilsam och behaglig men inte snabb. Vill man köra om får man röra om en hel del i bensinen. Men komforten är magisk. 330n är livlig och snabb, en underbar kompromiss mellan komfort och sportbil som Wendtan brukar tjata om. Men inte i närheten lika skön att åka som E60n. Dock går den som en hel farm skållade råttor och att piska den på krokiga favoritvägen är det roligaste som finns. |
|
| E60 finns nu med M-paket, vilket gör den till en mycket lyckad M5-lookalike, jättesnygg! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.