|
|
|
|---|---|
|
Har chans att köpa en Bmw 320i 01:a med 12.000mil på mätaren. Silvermet och steptronic låda för runt 130.000kr Fullservad och svensksåld. Vet inte övrig utrustning Men är detta ett bra pris? I gröna listan står de i 126+8000kr för steptronic Tacksam för svar | |
|
Jag har lite dålig koll på om en svensksåld -01:a är faceliftad eller ej. Är den det och anständigt utrustad låter priset ganska ok. |
|
|
Faceliften kom 09/2001, men det är en 170 hästare i alla fall. Gröna listan visar väl ett pris som du skulle få vid inbyte, isf så är priset ok på bilen, men att automaten skulle höja värdet på en 3-seriebil är nog bara något som existerar på pappret. Få spekulanter vill ha det, därför blir det svårt att få ut extra för det, snarare tvärt om. |
|
|
Så detta är inget superpris direkt? Svårt att få ut pengarna i vår ifall man vill sälja? |
|
|
Jag har också svårt att tänka mig att automat höjer värdet så mycket på en trea. Ok, ingen facelift alltså. Då skulle inte jag betala 130. 120 känns kanske rimligare, förutsätter att det är privatköp vi diskuterar. Men som sagt mycket beror också på utrustning, skick, service och dokumentation. |
|
|
Jag tycker priset verkar vara ganska bra, men en 3-serie med automat verkar inte vara lätt att sälj.... Men du förlorar nog inte några större summor på den, det tror jag inte.. |
|
Jirar |
Vad grundar ni era uppgifter på om att en bil med Steptronic låda skulle vara svårsåld??? Sen så är det ju ganska självklart att det är ett kanonpris på bilen då du får köpa den för inbytespris. OBS under förutsättning att bilen har ett komfortpaket eller liknande. Ett pristillägg i grön listan för automat finns inte där för skojs skull. Sen så finns det ju alltid de som kommer att säga att BMW är till "för att köras" med manuell låda. |
|
Jag grundar det på att de flesta som köper en 3-serie bil vill ha kvar "sportigheten", se bara på E36, dessa bilar verkar vara mycket svårsålda med automat. När bilen låg i prisklassen 200k så kanske det var motiverat med ett pristillägg, men bilen kostar snart ca 100k och då minskar gruppen äldre köpare samtidigt som bilen blir mer attraktiv för yngre köpare, dessa kunder vill sällan ha automat. Det är min uppfattning av 3-serie marknaden. |
|
|
Jirar, gröna listan är ingen exakt vetenskap. Bilfiman räknar sedan av på priset för alla defekter på bilen, slitna däck mm. Vet folk som haft stora problem att sälja e36 automat. |
|
Jirar |
Gröna listan är ingen exakt vetenskap, helt riktigt. Men tilläggen finns för att man betalar mer för en bil med automat i dagsläget. Om du kikar i grön listan så finns det inget automat tillägg på vissa märken/modeller medans vissa har det,har du nån bra förklaring till det??? Sen så vet jag också att man räknar av för defekter mm på bilen. Då vi inte vet något om skicket så är inte det av intresse i denna tråd ändå. Jobbar själv som bilsäljare så att jag tror att jag vet vad jag pratar om. Sen så skriver du om att du vet folk som haft problem att sälja E36 med automatlåda,du tror inte att det beror på att det finns för mycket E36 till salu ute på marknaden??? |
|
Varför vissa bilar värderas högre och andra lägre med automat beror på vad folk i allmänhet vill ha kontra tillgången på resp utförande. Men det är ju självklarheter för dig som bilsäljare. Om vi inte vet något om skicket tycker jag det är fel att anta att den helt och hållet saknar fel och brister. Gröna listan gäller för en felfri bil, så att anta att man självklart gör en bra affär då man köper till grönpris är inte riktigt sant tycker jag. När jag skriver att e36 automat varit svårsålda i vissa fall menar jag i jämförelse med motsvarande manuella. |
|
Jirar |
Automatlåda på en bil i dagsläget är mycket mer efterfrågat, vare sig du vill tro det eller inte. Sen så vet inte jag hur många bilar du menar har varit svårsålda med automat, är det 1 eller 2 ,3??? Patetiskt om du vill dra hela begagnatmarknaden över en kant med hjälp av ett par privatförsäljningar. Jag hävdar fortfarande att det finns otroligt mycket BMW bilar till försäljning, speciellt E36. Och det är det som gör bilen svårsåld, inte om det är en automatlåda eller inte. Sen så var ju frågan från början om det här är en bil med ett bra pris,förstår inte varför vissa direkt börjar skriva om hur svårsåld bilen kommer att bli. sk har inte ens köpt bilen än medans vissa skriver om en eventuell försäljning redan??? Öhhh |
|
"Automatlåda på en bil i dagsläget är mycket mer efterfrågat, vare sig du vill tro det eller inte." -Visst är det så för många modeller men långt ifrån alla. Vill man generalisera så kan man säga att modeller som anses sportiga och körglada knappast blir mer värda av att det är automat. Och då menar jag inte SMG och liknande. "Patetiskt om du vill dra hela begagnatmarknaden över en kant med hjälp av ett par privatförsäljningar." -Vad har du fått det ifrån, du har ingen aning om min bakgrund eller vad jag jobbat/jobbar med. Visst finns det mycket e36 till salu och de kan vara svårsålda oavsett om de är manuell eller automat. Men jag står fast vid vad jag skrivt tidigare. e36 automat är mer svårsåld än manuell eller rättare sagt man får ut mindre för dem är min erfarenhet. "förstår inte varför vissa direkt börjar skriva om hur svårsåld bilen kommer att bli. sk har inte ens köpt bilen än medans vissa skriver om en eventuell försäljning redan??? Öhhh" -Har man lite ekonomiskt sinne och framförhållning så kan det vara bra att redan innan köpet fundera på hur bilen kommer bli att sälja vidare en dag. |
|
|
Jirar, "Sen så var ju frågan från början om det här är en bil med ett bra pris,förstår inte varför vissa direkt börjar skriva om hur svårsåld bilen kommer att bli. sk har inte ens köpt bilen än medans vissa skriver om en eventuell försäljning redan??? Öhhh" Vad är det för principiellt fel att tänka långsiktigt när man ska köpa en bil? Motivera gärna din inställning. /Simon |
|
|
Länk Låter som ett bra pris tycker jag. :-) Mvh Johan |
|
|
Lite skillnad på 12000 och 6500 mil. |
|
| Lite skillnad på 130' och 180' också. Dock så är det väl inget kanonpris, snarare ett helt OK pris. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.