|
|
|
|---|---|
|
Hoppas nån har någon ide om vad jag ska kolla.. Stundtals kan motorn gå från att vara pigg och helt frisk till att tappa en massa hästar och samtidigt vibrera o kännas allmänt slö. Detta är något som kan uppkomma oavsätt om den är varm eller kall, och brukar ge med sig på nån minut, då bilen igen är sig själv. Bilen drar normalt med bensin och stiften ser fina ut, gummibälgen är ny och startgas runt om kring motorn ger ingen effekt. | |
|
Hej Har samma problem men mer ihållande, ingen tröst för dej men vi får forska i det. Bilen är kollad på verkstad avseende felkoder och driftsvärden och allt är normalt. \\Mikael |
|
|
Hmm nån mer måste väl ha haft liknande problem och har ideer ? Tändspolar? LMM ? Bensintryck ? (har även något litet problem med generatorn, som yttrar sig genom att lampor etc. "blinkar" något både på tomgång o annars när motorn körs, kan detta påverka ?) |
|
|
Vid en diagnos (senare än den första) visade det sig att motorn höll för låg driftstemp (termostaten) och ett gammalt lambdafel i datorn som påverkade motorstyrningen. Just det felet (stomkortslutning) kan man inte ta bort genom att koppla ur batteriet. Efter att detta fixats går bilen bra i någon vecka eller två för att sedan återgå till det förra betendet ett par dagar. Inga nya felkoder. Dock har misständningar på tomgången nästan försvunnit helt. Återkommer när nya upptäckter finns. \\Mikael |
|
|
Hej! Min bror hade ett liknande problem. Ibland kunde den börja missa på en cylinder och tappade kraft och gick ojämt. Tänkte att det var en tändspole som var dålig och provade byta den. Jag flyttade alltså runt den nya tändspolen på alla cylindrar men det hjälpte inte. Lämnade sen in den och de fick fram en felkod på vevaxelgivaren. Sen gick den perfekt. |
|
|
Vevaxelgivaren som också kallas impulsgivare sitter alldeles vid remskivan på vevaxeln. Den är ett hett tips, det kan vara skit på den, eller ett kabelbrott. Kom på att du bör också kolla jordpunkter motor/kaross. Viktigt med bra kontakt. /Per |
|
|
Hade liknande symptom på en e21:a och då var orsaken en dålig spridare! Har du testat "injector-cleaner" etc? Lycka till! |
|
|
Kände samma problem i morse. Kan det ha att göra med långkörning i dåligt väder (regn)? Skall hem i kväll, vore roligt att klara resan. |
|
|
Vevaxelgivaren är en induktiv givare som reagerar på ett magnetfält som förändras. Den är inte känslig för skit, däremot om den är sprucken kan det kanske hända grejor. I servicemanualer brukar det stå att avståndet mellan givaren och svänghjulet är viktigt, toleransen är bara någon tiondels mm. Jag testade att lossa givaren och drog upp den en bra bit och märkte ingen skillnad. Först med ett avståndpå en cm eller mer började den hacka och då ganska reält. \\Mikael |
|
|
Har haft loss givaren o kollat på den, den ser helt oki ut, hel blank o fin o så :) Skulle en skada ett litet hack på den "skiva" på kamaxeln som givaren skall reagera på kunnna ge upphov till sånna här problem ? Hade loss ventilkåpen för nån vecka sedan och noterade då att där fanns ett litet hack på den "skivan" ca 1/7 av ytan som givaren ska reagera på... ? |
|
|
Nu vet jag inte hur den skivan ser ut, men det kan vara det hacket som givaren ska reagera på. Skulle inte tro att hacket beror på att det fallit bort en bit av skivan. Du kan väl se på ytan av hacket om det är "maskingjort" eller inte. Om du kollar på svänghjulet till vevaxeln som jag nämde tidigare kan du också finna ett hack. Svänghjulet är kuggat runt om utom på en yta av ca 2-3 cm. Det hacket används som referens och signalerar att svänghjulet gått ett varv. \\Mikael |
|
|
välkommen i gänget killar. jag har exact samma problem med min bmw och men givare var helt ok även remskivan. hade loss ventilkåpan för enmånad sen och bytte ventilkåpspackning för den var tvärslut. det var då jag upptäckte en sak, att rören som går från tändspole till tändstift var helkassa och frågade på bmw om det gjorde något på effekten och det hade en stor betydelse sa dom på bmw. så kolla dom så att dom inte är sprukna. dom kostar 92kr+ moms på bmw. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.