AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.843

Så här byter man P-ände för de som inte visste det.

BMW Kungen
Om sbp klagar på att det är glapp i P-ände, så kolla först så detta stämmer, (råkade ut för att de klagade, köpte delar å sedan fanns det inget glapp å bilen gick igenom Sbp i 3år efteråt.)
Vid byte av led tar man bort hjulet, lossar leden från bromstrumman, sedan släpper man lås mutten från styrstaget, och då kommer det viktigaste! om man inte vill göra hjulinställningen efteråt (kostar 200-1200kr) och är svårt att göra själv. Då räknar man antal varv man skruvar av den gammla, och sedan skruvar på den nya lika många varv. sedan sätter man tillbaka allt på samma sätt man tog bort den.
Då spar man ungefär 2000Kr mot att Bmw hade gjort det.

//Kungen
Es
96
Eson
520i -88
Hej BMW Kungen å Alla andra...

Kan komplementera lite på hur man går till väga på en E34:a...

Samma här, börja med att ta bort hjulet. Lossa de två låsmutrar som håller fast styrstaget och p-ändorna. Sedan är det bara att vålda å värma tills dess att staget släpper, fy f*n vilket j*vla kobb det var på min, P-ändorna är ju konade så de sitter som berget.

Som en parantes kan jag säga att jag fick kapa det inre fästet för att få ut ändan, bara att svetsa ihop sedan.

För att inte förlora allt för mycket av framvagnsinställningen så "stel-opererade" jag hjulupphägningen genom att svetsa fast ett stag. Plocka ur styrstaget, sätta ihop det nya sedan skruva det till rätt längd så att det passar igen...

Alla sätt är bra utom dom dåliga så det finns säkert andra metoder som funkar lika bra dom med...

Hoppas det är till lite hjälp för någon....
Ha det!
//Eson
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
Ett förslga på hur du får lös det hårt sittande p-ändorna är att skaffa en vdragare eller göra som vi på verkstäderna gör ta en slägga och slå på själva p-ände fästet där den är konad släpper på ett naffs.

Joakim Eriksson
Mi
243
Mikaell
540iA Touring -94
För att sedan finjustera inställningen i de fall P-änden inte har exakt samma jängning kollar man att ratten står exakt i samma läge som innan bytet. I annat fall gör man en liten justering på den sidan man bytt.
Man måste naturligtvis byta en sida i taget så man har den obytta sidan som referes.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Mikael: Du tillförde det absolut viktigaste.
P-ändar av varierande tillverkare är ofta olika långa från gängning till centrum på "kulan" Brukar mäta med skjutmått för att kolla skillnaden innan demontering.
Det är också viktigt att göra eventuell efterjustering
efter att ha kört bilen en sträcka så att övrig fjädring återgott till sitt ordinarie läge efter upphissandet.

MVH
Hasso
swemho
Joakim...har du varit o köpt en 745 -02 ? Skiter du pengar eller ? =)
swemho:
Nej han SKITER tydligen pengar... :=)

"Det är inte vikten som är för tung, det är du som är för svag"
bmwnisse
Jag kan inte låta bli...
Tagge :
Det måste vara säckvis med tunga mynt...

Absolut inte illa ment.
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
jepp det har jag gjort =)
tycker det var en kul bil och var på jakte efter en till bil åt tjejen men då kom jag på att jag kan köpa en ny bil åt mig och tjejen får ta den gammla =)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.