AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
647

Känns lite trögt

Hallå allihop

jag tycker att när jag växlar så går dom i lite trögt alltså att det är lite för mkt motstånd att jag alltså får ta i lite mkt för att lägga i växlarna , vad kan det bero på ? senaste tiden känner jag dessutom ngt som luktar lite brännt , vad är det som händer min lilla skönhet? Min bil är en 328i och har gått 6000 mil nu, men det känns som om att det inte skall vara dags för kopplingsbyte eller hur,, och att ngn broms skulle ligga på tror jag inte ,, jaja är tacksam för tips, kopplingen känns för övrigt helt normal
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Inga oljeläckage från växellåda / bakaxel som hamnar på avgassystemet?
Kopplingscylindrar är täta?
Kopplingen greppar direkt om du kör i 70 på femmansväxel och kopplar ur sedan i snabbt?
Slirar inte om du ger fullgas på femmansväxel i ca 70?

Annars testa att byta växellådsolja;
1.1 L (du behöver dock 2L pga. allt spill som blir) ATF Dexron III eller Castrol Transmax-Z.

/Johan Tryggvesson

-Raka sexor låta bäst-
tack för det , självklart läcker inte min skönhet olja.. kopplingscylindrar täta? det är över min kunskap att veta sånt hur kollar jag det ? Kopplingen greppar som en kanon hugger som en spottcobra osv osv och den slirar inte vid fullgas vid 70 på 5:an

jag får testa byta olja och skall vara försiktig med spillandet , men du inte fan e det väl normal att man skall behöva byta den oljan, i allfall inte vid 6000 mil eller ?
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Nja, normalt och normalt...
Är växellådsoljan inte bytad på 6000mil så är det hög tid nu.

Slav / huvudcylindern till kopplingen sitter ovanför kopplingspedalen resp. vänster sida på växellådan (ser ut som en pinne med slang som sticker ut, sitter ganska högt upp så du behöver en lift för att se den.)

/Johan Tryggvesson

-Raka sexor låta bäst-
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.