|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Funderar på att köpa en 525:a eller kanske 535:a till våren men Audi 100 är ju oxå en jävligt bra bil tycker ja. Frågan till er e34 ägare lyder; varför ska man köpa en BMW istället för en Audi? Visst är det väl i stor grad en smaksak men det skulle vara kul att höra lite olika åsikter om detta. | |
| Vilken årsmodell av Audi 100 är det du tänker på? Kan dock säga att det överlag skiljer MYCKET i kvalitet till E34:ans fördel. Tänker du på en Audi 100 från -94 och framåt så blir däremot valet mindre självklart... Men då skiljer det ju lite i pris också. | |
|
nja, om man jämför två tidiga 90-talare. Alltså Audis C4 kaross. |
|
|
Sålde just en 100 2,8 quattro -91b. Var riktigt nöjd med den bilen. Skön komfort, fin kvalitetskänsla, större utrymmen, fyrhjulsdrift och helgalvat, nåt som gör skillnad på så pass gamla bilar. Dessutom har 100 väldigt ofta klima, om man har tur att hitta en som fortfarande funkar. Vid 24000 mil hade den bilen mycket kvar att ge. Visst finns fel även på dom, tex vanligt med oljeläck på V6:orna. Annars hör den till tyskarnas guldår, när Audi byggde C4:an, MB w124:an och BMW E34:an. Tre ovanligt lyckade modeller. Om jag skulle använda bilen året om som bruksare skulle jag välja 100:an, tack vare galven, quattron och utrymmena. En framhjulsdriven Audi skulle jag inte ens överväga :) Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
liste> Jag upplevde snarare att 100:an (C4, som kom 91b och senare blev A6) hade bättre kvalitetskänsla än motsvarande E34:or bland vännerna. Dessutom verkar E34 oftare ha levt ett något hårdare liv än den lite halvgubbiga 100:an. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
| Jens - köp en E34. Audi 100 från tidigt 90-tal har sina poänger, men jag vågar nästan lova att du blir besviken om du väljer en sån. Du åker E30 nu och är van med BMW-känslan - den finns inte i Audi 100 oavsett hur mycket Quattro eller galvaniserad plåt de lyckats peta dit. Det är ditt val - det är du som ska köra runt i bilen - men jag råder dig att köpa en E34. Se bara till att du får ett bra ex. Prioritera skick framför motor. Du klarar dig utmärkt med 525. För att inte tala om skillnaden i försäkring... :) | |
| Hangaround - jag kanske har haft otur, men alla 100:or från tidigt 90-tal som jag åkt, kört eller bara suttit i har varit uruselt katastrofal kvalitetskänsla i. Den enda som känts OK är en S4 -92, men den är ju rätt stor skillnad på gentemot övriga 100-modellerna. Jag har också upplevt Audi 100 som relativt fattig i standardutrustningen, men kanske även i det fallet har jag haft otur. Jag har inget emot Audi - jag kör ju runt i en nu - men jag skulle inte köpa en 100 från tidigt 90-tal. Även om en Quattro är rolig. :) | |
|
liste> En poäng, E34 är mer E30. Hade en sådan innan Audin. Kul, visst. Men burkig, bullrig och tyvärr rostbenägen. Skulle gärna köpa en 318is som nöjesbil, men skulle ha svårt för att bruksa en sådan igen. Vi måste ha erfarenheter från väldigt olika exemplar :) Körde trots allt bara Audin hälften mot BMW, drygt 5000 mil. Jens> Försök provköra två fina exemplar, en av varje. Fundera sedan över hur du kommer använda bilen. Behövs benutrymme bak, kör du långa sträckor på vintern, hur högt prioriterar du den extra körglädjen.. Fundera igenom allt noga. Sen gäller det bara att finna ett fint exemplar som passar dina krav, till rätt pris. Fick 32000:- (begärt pris rakt av) för Audin, med renoverad klima och kvitton på för många tusen. En nackdel med Audin är kamrem, dock med intervallet 12000 mil på V6:an. Blir det en sån och du är minsta osäker på om den är bytt, byt direkt så har du det bekymret ur världen i 12000 mil. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
ok, har fått för mig att Audin står för komfort och lyx medans Bmw:n är lite råare. E34:ans kaross är oxå snyggare tycker ja. Så kvaliten e bättre på e34:an alltså? |
|
|
Jens> Beror på vem du frågar :) Min 100 satt ihop fint, kanske ett ovanligt exemplar. För övrigt kan jag rekommendera sportstolarna i 100:an om du hittar en, milsvid skillnad mot basic-alternativet. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
Jag skulle tro att kvalitetskänslan i E34 o Audi 100 (heter den C4 som kom i början på 90-talet) är ganska likvärdig. Jag har bara besökt en Audi 100 med 2,0motorn o den var ingen hit. Den lilla V6-motorn har jag erfarenhet från när den är monterad i Audi 80. Rosten är nog E34:ans största nackdel vs. Audin skulle jag tro. Annars är nog båda bilarna bra ihopskruvade. Själv hade jag, om det gäller tidigt 90-tal, siktat på 525 24v eller en 535:a. Tycker E34 är klart roligare än Ådi 100, men jag är ju partisk och har ingen längre erfarenhet av Audi. Mvh Patrik ___ Touringklubben: Länk |
|
|
hej jag skulle ta bmwen jag köpte en kanonfin e34 för en tre veckor sen köpte den på autopower sajten en 93 a en mycket körglad bil har i å för sig mest kört opel inan så det är en jäkla skilnad men till saken hör att min kompis har en qutro 96 den går tyst å fint å är komfortabel men ej så sportig som bmw en jag tycker att man får både komfort å sportighet med en bmw bmw forewer |
|
|
Jag har en Audi 100 Avant 2.6E -93 nu och jämfört med den 525i 24V -91 jag hade innan så föredrar jag BMW´n, lätt! BMW´n är en mycket trevligare bil att köra med sina välbalanserade köregenskaper, bakhjulsdrift och bättre drivlina. BMW är långt mer belönande att köra. Audi åker man bara i. Tycker också att kvalitetskänslan ligger ett snäpp högre i BMW E34 än Audi 100 C4, därmed inte sagt att den skulle vara dålig i Audi, tvärtom. BMW E34 är lika bra som en Audi 100 C4 på allt + att den har all den körglädje som Audi saknar. Att jag ändå "står ut" med min Audi beror på att den trots allt är en skön komfortabel bil att frakta familjen med, och jag har ju min lilla E30 att busa med. ------ BMW CS #04839 |
|
|
Apropå kamremsbyte på Audi, så var jag och kikade på en Audi A6 som precis hade genomgått en 12000-milaservice med kamremsbyte för det fullt överkomliga priset av 12000kr.... :-) // Jögge |
|
|
VAG är svindyra! Så även av den anledningen är BMW ett bättre köp. ------ BMW CS #04839 |
|
|
Jögge38> Joo, fick offert på samma summa. Mycket ska bytas, bland annat vattenpump och en näve spännrullar. Den remjäveln verkar göra ett varv i i stort sett hela bilen, skulle inte förvånas om den driver varvräknaren :) Kom undan med 4000:- inklusive matrial, hos en kille som jag verkligen litar på. På en så gammal bil är det helt onödigt att åka till VAG, en bra allbilare, liten landsorts-VAG eller erfaren hemmameck fixar det. Finns även dom som gjort det själv, så det är genomförbart iaf. Reservdelarna var i mångt och mycket överkomliga. En vattenpump dimensionerad för minst 12000 mil får gärna kosta lite mer än en rappligare. Det enda jag fann som var överraskande dyrt var hallgivaren, som gav upp vid 22000. Hittade dock en med garanti på en skrot, av det uppdaterade evighetsmodellen för överkomliga 300 pengar. VAG's reservdelsnummer är för övrigt logiska, som jag kan se det. Bokstaven i slutet anger version, kompatibel med tidigare versioner. B är alltså en uppdaterad A, som passar där A satt. Är den så uppdaterad så att den inte är utbytbar sinsemellan, har den ett nytt nummer. Så fick jag det förklarat för mig, och det stämde på det jag bytte. Praktiskt när man köper från skroten. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
| Jag har haft en A100q 2,8 och den är klart snyggare innuti än en e34. Känns modernare och lyxigare med den finna klima som ska vara standard om du köper så pass bra bil. Man kan jämföra den med e39 inte med en e34. Jag kör nu en e39. Min Audi var riktig utrustad, svensk såld med grå läder och 27.000 mil på mätare när jag sålde den. Och den hade fotfarande mycket att ge. V6-an är riktig slitstark fast inte så sportiga med sinna 174 hk. Den tål att plågas. Katalysatorer och bränsleförbrukning är svag punkt. Köp en quattro, framhjulsdrift och stark bil är ingen bra kombination. Jag tänkte byta den först mot en e34 tds men jag blev besviken efter att ha provkört många e34-or.. De känns föråldrade mot a100, så det blev en 530d istället. | |
|
E39 är väl ljusår modernare än Audi 100 C4! Det enda som jag finner modernare inuti än 100 C4 jämfört med E34 är bara ACC-reglagen där man i Audin har en modernare display jämfört med vreden i E34. Men visst, det är förstås en smaksak. Men att jämföra Audin mot E39 är orättvist för Audin... ------ BMW CS #04839 |
|
|
Självkalrt den är bättre, annars skulle jag alldrig byta. Men Audin är närmare e39 än e34 i själva komfort och lyx känslan. e34 kom 88, audi c4 kom 91, e39 kom 96. Och visst känns det också så. Smaken är som baken men jag gillade audi c4 instrumentering mer och tycker den är utifrån snyggare än min nuvarande e39. Men av de nyare årsmodel är e39 snyggaste bil som finns :) |
|
|
Exakt de två valde jag emellan när jag skulle köpa E34 förra året (hade E34 innan också), men tänkte prova Audi 100/A6 för omväxlingens skull. Provade 10-12 st. ingen bjöd på samma känsla som E34, men fina var de, helt ok som bruksbil. Jag kom fram till att med bara några 100:- billigare försäkring som enda argument, var det inte värt att köpa audi. Reservdelar ungefär samma pris, en stor skillnad finns det dock -kamremmen, som är dessutom krånglig att komma åt på audi p.g.a. motorn lång fram utav h-e, det slipper du med E34 (kedja på alla 6cyl from. -91) ///RÖKNING DÖDAR -skrev nån på ciggpaketen, då har de ej provat detta forum! |
|
|
Att byta kamrem på Audis äldre tvåventils-V6 är inga större bekymmer för den händige. Det är gott om plats mellan front och motor. Men det är riktigt att man måste man plocka bort hela fronten för att byta rem på de femcylindriga varianterna. Nästa gång "familjebilen" ska bytas blir det BMW igen. ------ BMW CS #04839 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.