|
|
|
|---|---|
|
Jag har precis varit och köpt motorolja. Har köpt Pennzoil 5W40 helsyntet. En BMW longlife-olja -98. På femlitersdunken står det att det är en longlife olja, men inte på litersflaskorna. Väl hemkommen granskar jag dunken och flaskorna lite noggrannare och ser att API-klassningen skiljer sig. På femlitersdunken står SL/CF och på literflaskorna SJ/CF. Allt annat är lika vad jag kunnat se. Tyvärr hade affären jag köpte oljan stängt när jag upptäckte det, men jag ska ringa i morrn för att få en förklaring till varför det skiljer sig på dunken och flaskorna. Vet nån här vad det är för skillnad på SJ och SL. Tror ni att går att blanda de oljer jag köpt, alltså SJ och SL, eller ska man byta så man får samma API? | |
|
oljegurun "johan b" får svara på den eller kan du kolla här: Länk Länk (djungel) ///RÖKNING DÖDAR -skrev nån på ciggpaketen, då har de ej provat detta forum! |
|
|
Tack för länkarna. Verkar som API kategorin SL är färskare. Den kom juli 2001. SJ är för fordon från 2001 och äldre. Det kanske ändå är säkrast att byta den olja jag köpt, så att man får samma API på all olja man spiller i. MVH Hasse |
|
|
Troligen är enlitersflaskorna av äldre tappning än dunkarna. API SL är den nyare klassningen och den klassen har strängare krav än API SJ inom t ex följande områden: * Bättre motståndskraft mot hög temperatur utan att koksa. * Bättre lågtemperaturegenskaper. * Strängare krav på låg oljeförbrukning. * Större tålighet mot oxidation. Oljorna går att blanda med varandra, men man kan tappa lite av den bästa oljans toppegenskaper vid blandningen. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.