|
|
|
|---|---|
|
Var på väg hem igår kväll i E-34án 520i 24v T -93. Helt plötsligt så rasslar det till, och bilen dör. Körde i 70, inget jätte varv, bara allmänt lungt. Lät precis som när kamremmen gick av på min samos 316 -93. Skruvade av ventilkåpan när jag kom hem, och det fattades en kjedja, det sitter bara en där, utav två. Kjedjan mellan kammarna är kvar. Kjedjan mellan kammen och veven är borta. Någon som har någon erfarenhet??? Tar ventilerna i kolvarna??? eller finns det utrymme?? Skall man plocka bort toppen och kolla, eller är det bara att lyfta ur motorn och stoppa ner en bättre beg?! Tack på förhand. | |
|
plåcka ur kamarna och kolla om du har full komp på alla sylindrar. Har du innte det så är det stor risk att det har gåt ett par ventiler eller så har du spräckt en kollv eller hela toppen. Jag har en 520 motor som jag eventuelt kann sälja. Tänk på att ram och vev lager kann ha tagit stryk. |
|
|
Benny 540 tack för ditt svar. Lyfte ur kammarna igår, men hann ej göra komp prov. Tittade på lyftarna, tryckarna, de står inte riktigt likadant. Så troligtvis så har någon/några ventiler knäckts. Skall lyfta toppen i kväll, tror jag........ |
|
Helga |
Vissa skriver "skall lyfta toppen" ikväll lika enkelt som jag tömmer diskmaskinen.:-) Tänk om man hade den kunnigheten och "verkstaden" //Helga |
|
Det är en motor från BMW 520 Touring 98 har gått ca12000mil den har vanos så det blir lite att bygga om. Är du intriserad så har jag och kabel härva och databoxar också. |
|
|
Jag håller med Helga, funderar själv på att bygga om till fyrhjulsdrift på lunchen...:-) /J |
|
Seaholm_888 |
Har du kollat stiften?? |
|
Helga Inga problem om man är lite händig, teknisk. Benny 540 Det är ju inte en likadan motor, så det blir nog lite för mycket ombygnation. Vill bara ha igån bilen. Johan M3 Det tror jag inte att du hinner. Seaholm_888 Efter vad då?? Lyfte toppen igårkväll. Ventilerna är krokiga. Lite små märken i kolvarna. Undra om man skall satsa på en ny motor, eller bara ett topp byte. |
|
Seaholm_888 |
skämtade lite innan helt enkelt :) byt motor de blir helt klart billigare... Har precis bytt på min 530 fick en spis för 7000 på växjö bildemontering samt att de e lättare oxå |
|
Seaholm_888 Får nog bli så!! Men när man änndå håller på så kankse man skulle stoppa i något lite större. 520 är ju inte såååå kartigt!!! |
|
fjamsetramsa |
Nån som vet vad en bra 730 eller 735 motor skulle kosta monterat o klart?? -89:a |
|
fjamsetramsa Beror vem du ber utföra jobbet, bmw verkstad, privat mekaniker. Bmw verkstad tar 20000:- för byte av topppackning, motor byte kanske ligger i den prisklassen. En motor på skroten kostar mellan 10-15000:- |
|
|
Har beställt en beg motor, från Vara bildemontering. Köpte en -94á som gått 8000mil. Det är bara 93 och 94 det satt likdana motorer i 520ín. 95 och 96 så var det en annan typ, likadant 91 och 92. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.