AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.533

M5:an i partille - vad DYR den blev...

Ni
430
Nicke_M
850 CSi
M5 E39
Till salu i gbg för 249.000.
Samma bil, nu 200 mil mer samt pris 299.000 på bytbil.se...

Hoppla.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Vad, när, hur?
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Är det denna du syftar på Länk som diskuterades här?: Länk

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Nicke_M: Var har du sett den till salu nu och vad hade den för reg.nummer (om du såg det)? Var den en M5 i Silverstone-metallic och hade SPE670 på reg.skylten?

//Schnitzer

*Svenska M5 E39 Registret
OBS! Skicka gärna registreringsnummer på M5 E39 till DE91@hotmail.com
Ni
430
Nicke_M
850 CSi
M5 E39
Det är den svarta som "Erik W" menar som syns här ovan. Har diskuterats här tidigare.
Jag skulle inte vilja köpa den, om jag visste att jag kunde få den 50´ billigare någon vecka tidigare.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Spelar det egentligen någon roll vad de gett för den?

Köper man bil på firma är det ju så gott som alltid så att de betalat mindre för den i inköp. Ser inget konstigt med det.

Men det du skriver kan vara bra att känna till om man är spekulant på bilen. Man får då en bättre känsla för vad man kan pruta ner den till.
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Enligt den andra tråden har den i dec 2002 gått 10500mil, vilket gör att intresset genast svalnat kring bilen. I alla fall hade jag avstått!
Inbytespris + 50.000 = försäljningspris för en bil runt 250-300.000 är ganska normalt. Jag bytte in en 330 som jag fick drygt 250 för, den annonserades ut för 295.000. De verkar "fiska" lite i början, efter några månader sänkte de priset till 269.000 och den blev ganska snabbt såld.

Om någon bjuder 260-265.000 kontant för M5:an lär de fundera allvarligt på det ... se dock till att de ger MRF-garanti, annars är det ingen idé att köpa kontant av bilhandlare.
Häpp, var den skruvad? Skulle inte ens fundera på att köpa den ... vem vet vad den egentligen gått?
li
1.959
liste
535i -89
Trodde först att ägaren bytt in den hos den nya handlaren, men det är fortfarande "kunduppdrag". Ägaren vill säkert ha 220.000 i näven och sen är det ju klart olika vad handlare tar i "förmedlingsavgift", så det är inte så konstigt att priset skiljer. Köpa en bil som en handlare säljer för kunds räkning är som att köpa bil privat - ingen MRF-garanti.
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

" Köpa en bil som en handlare säljer för kunds räkning är som att köpa bil privat - ingen MRF-garanti."
Vill dom att det ska vara i a f... Konsumentköplagen säger ngt annat. Om en bilhandlare säljer en bil så gäller den oavsett om han själv äger bilen eller inte. Dvs det är handlarens sak att i 6 månader åtgärda fel som blir på bilen, och det är handlarens sak att bevisa att de inte fanns när han sålde den.
Att de försöker friskriva sig från ansvar på det här viset är ganska vanligt, men kolla med ARN så kan de upplysa om att det faktiskt inte är så....

/B
li
1.959
liste
535i -89
Men om en handlare inte står som ägare och inte har sitt namn i några papper så blir det likförbenat formellt inte ett köp av en handlare utan av en privatperson. Och vid köp mellan privatpersoner finns ingen garanti. :(
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Håller med Liste, inga handlargarantier gäller vid förmedlingsuppdrag.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Al
462
Alexandar
BMW M5-01
Beppo har rätt. Vid förmedlingsuppdrag har bilhandlaren samma
skyldigheter som om han själv ägde bilen som sålts.
li
1.959
liste
535i -89
Enligt Allmänna Reklamationsnämnden är det möjligen så (har inte kollat), men rättsligt har man INGENTING att gå på när det gäller förmedlingsuppdrag.
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

en bilhandlare får inte använda sin rörelse för att förmedla bilar utan att ta ansvar för objekten. Sån är lagen! Affärerna är möjligen mellan privatpersoner, men då bilhandlaren aktivt har en del i affären och dessutom använder sin firma för det så är han i högsta grad inblandad och därmed kan hållas ansvarig.

/B

Ps: annars borde man inte kunna döma tex torpeder för ex misshandel, då affärerna inte rör honom egentligen utan är en uppgörelse mellan andra.......

Ps2: Jag skulle själv inte våga köpa en bil av en förmedlare om jag ville ha samma trygghet som att handla av en firma.....
vi
191
vibbe
Z3Mc-98
Vilka fel täcker MRF garantin som handlaren ska stå för i 6 månader,
vi
191
vibbe
Z3Mc-98
Och vilka kriterier gäller
/M
Vibbe: Länk
Notera att det mesta är rekommendationer. Jag köpte en två år gammal bil och fick bara tre månaders MRF-garanti.

Jag tror inte ens att en MRF-asnluten bilhandlare måste lämna MRF-garanti. Är han inte ansluten till MRF är det givetvis ingen risk att man får det.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.