AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
602

Problem med laddning (Batterilampa)

Zyx
Hej, min batterilampa i min 528i blinkar när jag varvar motorn. Jag varvar motorn och vid 3500-4000rpm lyser den konstant och över 4000rpm slocknar den. Släpper på gasen och då lyser den med fast sken ner till 3000rpm för att sedan slockna.

Jag har inga externa prylar inkopplade utan bilen är helt original. Vad kan detta bero på?? Är generatorn slut (17' mil)? Vad kan det kosta att fixa detta?

- Scott me up Beemy!
kollat remmen?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Är det inte remmen så kolla först anslutningarna på generatorn så det är helt och jordat.Vid fuktighet kan
det gå "krypström" över från det isolerade mittskiktet på generatorn och ge detta fenomen.Tex om det läckt glykol på generatorn så blir det ännu värre.Du har inte skvätt med nått spolar vatten lite vårdlöst.
Reläet kan också vara paj hjälper inte byte så
är det nog så att några dioder har gett sig.
Utslitna kol ger normalt ingen indikering i laddningslampan.

MVH
Hasso
Zyx
Skall börja med att kontrollera remmen.
Ja det har varit väldigt blött och slaskigt där jag kört den senaste veckan och igår tvättade jag bilen så det kan hända det är en del fukt under huven, skall kolla.

...Usch, dioder lät dyrt.

- Scott me up Beemy!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Dioder är inte så dyra men det brukar bli en utbytes
om det inte finns någon bra bilelektrisk firma som repar.Och då kostar det ju en slant.
Utbytes kostar på Mekonomen antingen 2800 eller 4475.
rep kan löna sig med de priserna jag skulle göra det i så fall.Har tillgång till en bilelektrisk verkstad som repar utbytes Startm. och generatorer.Så för mig är valet enkelt.Men måla inte f-n på väggen än.

MVH
Hasso
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Vill bara tillägga att jag inte på nåt sätt vill favorisera Mekonomen, men de har en mycket bra hemsida
där du bara petar in regnummret så är det bara att välja reservdel dvs lättåtkomliga uppgifter.

MVH
Hasso
Zyx
Japp där hade vi det!

När jag tvättade bilen spolade jag underredet med högtryck. Tydligen så blev det även fukt på generatorn. Jag lät bilen stå ett tag så den fick torka upp och nu lyser den inte mer. Tackar och bugar för all hjälp! - Det blev inte ju inte alls dyrt denna gång =)

- Scott me up Beemy!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.