AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.571

Missljud från motorn

BMW 328 Ci –99 6500 mil

Jag har ett missljud från motorn under tomgång som främst kommer under låga varv (upp till 2000) när den är kall
Det skorrar och knackar och låter nästan som en diesel. Ljudet ökar i takt med att man gasar. Ljudet hörs mindre om motorn är varm men det finns där. Bilen går för övrigt klockrent

Vad kan detta vara?
Tacksam för svar

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

När gjorde du service? Vilken olja har du?

Försök att lokalisera ljudet till att börja med. Det är mitt tips...
Bilen är nyköpt av BMW (en tidigare ägare) och relativt nyservad. Den är vara servad "enligt bok" Jag har ingen aning vilken olja det är. Skall dock göra en oljeservice om 1200 mil (enligt bilens mätare) Har kört 700 mil sedan jag köpt den (juni) Det är svår att lokalisera ljudet när jag e kass på motorer. Jag skall göra ett försök.

Har garanti kvar...

min satt det 3 lösa stift på lät skit skumt,,kollla det kan va ett första tips
Al
382
Alpina B6 2.8
Alpina B6 2.8 -86
Bmw 320 -84
Bmw 530 -88
Eftersom du har garanti kvar tycker jag du ska läman in den.

Jag har gjort det.
De påstår att de hör ingenting o allt e normalt....
Vad säger man??

Al
382
Alpina B6 2.8
Alpina B6 2.8 -86
Bmw 320 -84
Bmw 530 -88
hmm.. då vet jag inte... kanske kan häva köpet vad vet jag???

fråga på nån verkstad. begär offert och gå tillbaka där du köpt den å påvisa vad som är fel..
Visa användare
230
lalle83
M3 Coupé 3.0 -94
med risk för att vara dum.. kan d inte vara nåt med ventillyftarna då? att dom gör nån inställning lr nåt?
Visa användare
230
lalle83
M3 Coupé 3.0 -94
men d e nog inte d för då ska d sluta efter max nån min...
Al
382
Alpina B6 2.8
Alpina B6 2.8 -86
Bmw 320 -84
Bmw 530 -88
bmw har ju ett visst knackande. men att det skorrar låter inte bra.

som det säkert är sagt tusen gåger i detta forum.
svårt att göra en bedömmning vart det låter när man inte hör det själv.

men det konstiga är att inte dom hör detta där du köpt den.

du kan ju prova att ställa in ventillerna för knackandet skull..
När man sitter i kupén spinner den som en katt. Det är när man går ut ur bilen som man hör dessa ljud. Motorn är kall och det låter riktigt illa. Till och med syrran reagerade!!! Jag skall till BMW på måndag för detta igen. Hittills har jag blivit jävligt arrogant bemött vilket har retat upp mig ordentligt!!! Tre kompisar (BMW ägare) har lyssnat och alla säger att det INTE låter normalt. Dock har vi ingen direkt vinkel på det (förutom oljan kanske) Knacket har ju funnits på många BMW innan men det som verkligen oroar mig är det djupa, dova och korta skorrande ljud som ibland kommer vid kallstarter. Det låter ungefär som att en kåpa sitter löst eller liknande.

Al
382
Alpina B6 2.8
Alpina B6 2.8 -86
Bmw 320 -84
Bmw 530 -88
ja det låter illa när du får sånt bemötande av säjaren:(

kan nog inte hjälpa dig mer än att jag lider med dig.

Visa användare
1.274
1BJÖRN
X5 -07 Sportpaket samt Aerodynamikpaket
Porsche GT3
Jag hade samma knorrande ljud på min och det visade sig vara en plast kåpa bakom front spoilern som lossnat under en högfartsköring. Denna plastbit låg sedemera mot kallstarts motorn och orsakade ett mysko knorrande ljud som bara dök upp när bilen var kall.

Starta bilen kall, öppna huven och lys ner mellan kylaren och motorn o se om ljudet kommer därifrån.

MVH BJÖRN
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Börja med att kolla att skyddskåpan över ventilkåpan sitter fast ordentligt. Kolla även att denna kåpa har alla fyra gummibussningar kvar (som skall förhindra att plastkåpan sitter tight och inte skrammlar mot ventilkåpan. De sitter ganska löst och det är lätt hänt att någon av dem lossnar när man lossar skyddskåpan vid tändstiftsbyte...

Om det är ett mer dovt ljud kan det vara oljepumpen som låter. Vissa tidiga E46:or (sexor) har det skönhetsfelet att det kan "knacka" från motorn, främst om man kör över gupp eller liknande i låg fart.
Detta är välkänt hos BMW-verkstäderna eftersom vissa oljepumpar byttes på garanti/goodwill!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Det har gått undan även här i vissa fall....
Strålande Björn!!! Det här skall jag verkligen kolla upp ikväll

Tack

Tack Johan
Det skall jag kolla upp

Angående missljud från motorn

Igår tog jag och en kompis på oss "blåstället" för att om möjligt lösa detta. Vi upptäckte att det saknades en stor bult (eller skruv) under framspoilern (höger sida) Spoilern satt ändå hyfsat hårt men det fanns en plastbit under (!?) som var "helt lös" Bilen skall in på BMW nu på måndag och jag hoppas verkligen att detta kan vara förklaring till det skorrande ljudet. Vad gäller det andra ljudet med misstänkt ventilknack så gick bilen som en klocka igår. Man kan ju undra vad det är fråga om????

Sw
212
Switte
325i -88
uttrampningslagret?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.