AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
7.521

Kostnad att fylla Lustgas-tub?

Visa användare
933
Z3 Magnus
Tesla model S -17
Hej!

Jag har lite planer på att lustgas-konvertera min Camaro. Får se om Z'an står på tur om det går bra med Camaron... :-)

Det jag undrar är vad kostar det att fylla på en tub med lustgas och hur länge kan man köra på en påfyllning?

Och var fyller man dom? (bor i göteborg)

/Magnus
JO
236
JOhan_e28
M528/35 -86
320 -85
kostar ca 1000:- att fylla på en medelstor tub,
och den räcker i ca 10 sekunder om man ska ha 100 hk extra om jag inte minns fel, låter inte mycket men hur länge använder du igentligen NOS när du väl trycker igång den? :-D typ 3 sekunder kanske

JOhan
Hur länge du kan köra på en tub beror på hur mycket effekt du tar ut av lustgasen. Formeln för att räkna ut åtgången är: 0,8 lbs lustgas * 10 sekunder = 100 hästkrafter. Alltså, om du kör med 100 hästar så går det åt 0,8 lbs per 10:e sekund

Kostnaden för påfyllnad varierar beroende på vart du fyller flaskan men det brukar ligga på 100 - 300 kr kilot.

MVH / Jacob

För påfyllnad, ta kontakt med Mattias Svensson på Streetcar i Varberg. Du når honom på: 0701-551039

MVH / Jacob
Visa användare
933
Z3 Magnus
Tesla model S -17
Tack Jacob... det var mycket intressant information...
Bra å veta lite hur mycket som kommer gå åt.

Jag har lyckats få tag i en här i Göteborg som fyller för 150:-/kg.

/Magnus
Visa användare
371
Sharifhan
528iM E39 -00
520i E39 -98
Äsch, har ni ingen bekant som jobbar på ett sjukhus? Där har de ju oxå lustgas! Elller varför inte köpa deras tuber och köra med dem direkt, de är ju stora, lär räcka längre:)
Skojar bara! :)

BMW 4ever
Länk
Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
AGA (Air liquide) säljer ju sjukhusgasen, kan man inte köpa från dom direkt?

/PG
Visa användare
371
Sharifhan
528iM E39 -00
520i E39 -98
Jaa...där ser man, så jag e inte helt ute o cyklar?:) Hehe, det kanske verkligen går att fylla på med "sjukhusgas"? Det är väl väteoxid där oxå? Eller diväteoxid heter det väl...

Morsan är ju läkare, vad dum jag e, ska ställa några frågor till henne ang. lustgasen...Tänk om det gick att köra med sjukhusgas, och ladda med deras jumbo-tuber!:) Då skulle det räcka till en hel bilsemester till Jugoslavien o tillbaka, HAHAHA! ;)
Hade det funkat skulle nån komma på det för länge sen, nu ska jag sluta flumma o drömma...

BMW 4ever
Länk
Visa användare
520
BMW-Izze
535i -86
525 TDS -93
heheeh, DIVÄTEOXID i lustgastuben.... Humm?? tror inte bilen går alls bra på VATTE?!....

Följ utvecklingen av 535 BiTurbo på Länk
Visa användare
371
Sharifhan
528iM E39 -00
520i E39 -98
Sorry, jag svamlade mitt i natten, menade DIKVÄVEOXID såklart, alltså vad lustgas(NOS) egentligen är = NO2: en kväveatom + två syreatomer...

Vad jag menar är att lustgaskörning går ju ut på att lustgasen frigör syreatomer som moton kan tillgodogöra sig och få mera bränsle. Alltså spelar det ingen roll vilken lustgas man använder sig av, så länge det är DIKVÄVEOXID och det är billigt.

Jag tror att kostnaden för påfyllning kommer snart att gå ner iom. många fler börjar använda sig av nitrosen, och i framtiden kan man kanske fylla på även hos AGA.

BMW 4ever
Länk
Visa användare
371
Sharifhan
528iM E39 -00
520i E39 -98
Sen går det väl att köra på vätgas oxå, bara man har avsedd för ändamålet bil:)
Var det inte just BMW förresten som var bland de första med konceptbilen som kör på flytande väte, och nu ska de även seritillverka en sån, BMW 740H:
Länk

BMW 4ever
Länk
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
En liten anmärkning bara.
Dikväveoxid är inte NO2 utan N2O. Alltså två kväveatomer och en syreatom, precis som namnet antyder. Dikväve = 2st kväve.

///BMW - Was sonst!
Visa användare
371
Sharifhan
528iM E39 -00
520i E39 -98
Ja, ja, ja!...Johan E, du har rätt! Det var ca 8-10 år sedan jag läst kemi senast, jag minns att man hade alltid grekiska räkneord före, men att det INTE gäller oorganiska föreningar har jag glömt...:)

Alltså:
-Lustgas heter KVÄVEDIOXID enl. den internationella UIPEC-nomenklaturen,
-eller KVÄVE(II)OXID enl. den moderna nomenklaturen i Sverige.

Men vem bryr sig, alla tänker ju på formlen när man säger NOS(=NO2).

Vad försöker säga är att så länge det är NO2 så är det NO2 oavsett var man tankar!

Jag skulle inte ha använt några andra ord förutom lustgas, nu kommer nån annan keminisse läxa upp mig ang. oorganiska föreningarnas reaktioner, oxidationsformler, elektronladdningar, osv...osv...

Observera att jag INTE försökte glänsa med mitt kunande i kemi, för det har jag verkligen inte(humaniora är mitt område) och detta var bara naturvetenskapliga bitar av min allmännbildning:)

BMW 4ever
Länk
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Ursäkta mig Sharifhan, men det var inte min mening att du skulle ta så illa upp. Ville bara rätta till det som var fel. Trodde att det var det som var meningen på ett forum.

Faktum är att det är N2O som är lustgas. Den sönderdelas till N2 och O2 och under förbränningen bildas bl.a. kvävedioxid (NO2).

Du behöver inte reta upp dig så hemsk för det. Försöker inte heller glänsa utan bara upplysa. Kanske ska sluta med det då om det blir sån uppståndelse.

///BMW - Was sonst!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.