|
|
|
|---|---|
Leibel |
E23an fick en facelift 1983 säger den infon jag hittat men måste vara helt blind för enda ändring jag ser är att grillen har en lite lite lite annorlunda form. Även bakdelen skulle se annorlunda ut men samma där. Hur ser man enklast skillnad på en bil som är före 83 och efter? Har hittat en bil som "saknar" både papper och ägare och är ett litet dektektiv arbete innan så vill gärna veta årsmodellen innan ja lägger ned massa tid. MVH Stellan |
|
Hej Leibel Enklast ser man det på den list som sitter på den främsta takstolpen. På en 82 fortsätter listen ner någon dm fram över framskärmen. På en 83 stannar den kant i kant På en 84 sitter det sidoblinkers på framskärmen. Mvh Janne |
|
|
Sidoblinkersen gäller bara svensksålda bilar, men kom inte det redan 1983? Kan du få tag i chassinummret, kan du knappa in det här: Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
Leibel |
Tackar tackar för infon! Men hur är det med bakdelen då? vilka skillnader finns? Bilen är tyskreggad men har stått utan plåtar halvt övergiven i sverige i flera år nu bara några meter från där ja bor och tycker nog den är värd ett bättre öde än att rosta bort år för år :( MVH Stellan |
|
Tror inte det var några stora skillnader, men E23 äldre än 83 hadde någon sorts veckad övergång mellan stötfångarlist och sidolist. Jag vet dock inte exakt vilket år dom slutade med det. Erik På min svensksålda 83á jag hadde satt inga sidoblinkers. Mvh Janne |
|
Leibel |
Tackar för infon. Har nog handlat bilen nu iallfall trots avsaknaden av papper. En 728 av 84 års modell som är nästan helt rostfri utantill, lite på ena dörren och några små prickar i fram vid stötfångaren endast. Generatorn är kass annars är den i väldigt bra skick. Ljus tyg inredning och manuell låda!! 1500kr begär killen skulle vara bra att hitta en bil nu med kass kaross att byta med 8) Hehe |
|
Hej Leibel! Det finns faktiskt väldigt många modifieringar mellan "gamla" och "nya" E23:an! Här är de flesta: *Hela fronten är faktiskt ny! Inte bara grillen...Inget passar rakt av mellan modellerna... *Ny motorhuv. *Interiören skiljer sig markant, både vad gäller instr.bräda och alla reglage.(OBS! det finns en övergångsmodell, med både och sas.) *Takkonstruktionen är ändrad för lägre cw-värde (framrutor passar INTE mellan modellerna) *Spoiler på vindrutrtorkare (förarsida, senare bägge) *Automatlådan blir 4-stegad (kom mitten av 1983) *Sidolister är annorlunda, och framförallt baktill. *Frontspoiler är helt annorlunda *Integrerad ekonometer i varvräknare (nya brädan) *Motronic systemet är uppgraderat, och "nya" modellen har faktiskt betydligt lägre bränsleförbrukning. *732i/733i utgår, får nya 3430cc blocket och blir den första "riktiga" 735i med 204(Sv)/218(Ty)Hkr, mot tidigare 197Hkr. *Nytt Pulsair och EGR på Svenska modeller. *728i/728S(Ty) 177Hkr resp 170Hkr, utgår. Får ny Motronic, ny topp, och lämnar 184Hkr med lägre förbrukning och mindre värmekänslighet. (brukade skeva vid överhettning) *Ny ventilkåpa *Nytt oljepåfyllningslock *Nya rattreglage (finns nya i övergångsmodell också) *Klädselstruktur ändras (samma flockvelour som kommer i E32) *Innertaket ändras *Kromlister utgår i underkant av ädelträet i dörrsidor *Alla täck-kåpor byts från krom till samma färg som tex. handtag(svart, grönt, mm.) *Rostskyddet uppdateras BETYDLIGT... *Färddatorprogramvara/design uppdateras från OBC1 till OBC2, och senare OBC3, med rattkontroll, from. 1986. *Airbag kan fås på 1986 års modell. *Highline, fasar ut modellen.... /Anders BMW - Liebe auf den ersten blick... |
|
Leibel |
Jag är imponerad! :) Du skriver "gammla" och "nya", menar du 83 till 84 eller går tex andringar i taket huv mm från olika årsmodeller? När ändrades taket? "Motronic systemet är uppgraderat" -Vilket år blev det uppgraderat? Vad ska man räkna med att en 728 drar per mil i stan ungefär?, ska man godta 2 liter milen eller drar dom mindre? tackar så jätte mycket för infon! MVH Stellan |
|
Hej igen Leibel! De största skillnaderna är synliga om Du tex. jämför en -77:a med en -85:a. 1982 kom nya instrumentbrädan, tex. men med bibehållen övrig inredning.(generellt) 1983 kom 4-stegs automaten. 1983 taket. Man kan säga som så, att när njurarna ej längre är integrerade i "frontplåten" så är karossen reviderad till den "nya". Motronicen/Jetronicen uppgraderas ju löpande, men i och med motorförändringarna i övrigt, kom den största förändringen, alltså 1983-84. Tlläggas kan att det på 728i är K-jetronic(analog), och på 732/733/735 Motronic (digital). (fel i tidigare inlägg.) Jetronicen är EJ chippbar så som Motronicen. Vill man ha mer krut i en 728:a så skall man köpa en styrbox från en gammal E3 3.0Si eller 3.3LA Den är inställd för 200Hk+! En 77:as 733iA kan Du lätt räkna med c:a 1.6liter milen i stadstrafik(om inte mer...), jämfört med en 84:as 735iA:s 1.3liter milen.(allt berorpå körsätt..) Landsväg är det också skillnad, men det beror i första hand på utväxlingsförhållandet. (dvs. 4-steg istf. 3-steg) En 728i bör inte dra mer än c:a 1.4-1,5 liter milen i stan. Med gamla automaten, dvs. Du säger att Du har en 84:a, så då är det helt klart nåt knas med inspr./servicedelar om den drar så mycket som 2 liter.... Eller så har Du "tung" gasfot ;-) 1984 så är det ju "nya" grejjer i bilen! Skick på sakerna spelar ju också stor roll! Hoppas Du blivit klokare :) Mvh Anders BMW - Liebe auf den ersten blick... |
|
Leibel |
Japp har blivit en hel del kolakare nu :) Men är det k-jet på alla 728 MVH |
|
Hej igen Leibel! Nej det är L-jetronic, på 728:an. Jag vet inte vad jag tänkte på... Kanske VW-golf GTI..eller nåt... Alltså fel av mig. Det är L-JETRONIC! Analogt system! Många bokstäver o hålla reda på ;-) Har Du förresten sett denna annons? Länk En ultracool BMW att äga o samla på!!! Kostar ju "peanuts" att inhandla :) Jag blev faktiskt själv litet sugen... E23:an är ju fortfarande litet missförstådd, och har inte nått nån vidare kultstatus(förutom 745i Turbo), men, men... det kommer. Det är helt underbara bilar att köra tycker jag iaf.! De är ju så otroligt mycket billigare att hålla på med än E32:an! Mvh Anders BMW - Liebe auf den ersten blick... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.