|
|
|
|---|---|
|
Jag har suttit och läst gamla inlägg för att försöka få mig en uppfattning om vilka problem som har drabbat E39 modellerna. Enligt vad jag har kommit fram till så gäller detta: *99 årsmodell har problem med styrenheten till ASC och DCS vilket kostar ca 8000 kr. Detta problem gäller bara 99 årsmodell? *Vilka M52or har VANOS och vilka har dubbel VANOS? Kan man se det på motorkåpan eller genom att kika under huven? När kom dubbel vanos? bilar tillverkade efter sept. 98 eller sept 99? *Vilka årsmodeller har problem med kullagertätningarna i bakvagnen? var det bara 96orna eller har senare årgångar haft samma problem? när försvann problemet? *Det rostar på bagageluckan på Touring modellerna, men inte på sedanerna? sant eller falskt? ngn speciell årgång som är extra utsatt? *Problem med kabelstammen på Touring modellerna? ngn speciell årgång som är extra drabbad? *Låste på bagageluckan? Sedan eller Touring eller både och som har problem med kärvning? *Airbagen? någon sa att det var problem med dessa? kunde dock inte gräva upp ngt matnyttigt om detta... vad är det för fel och vilka årgångar är drabbade? *Kylaren verkar många ha haft problem med, hur vanligt är det att platen smulas sönder? ngt speciellt miltal som frambringar denna fenomen? ngn speciell årgång? Kostar det 4000 kr eller 2700 kr att köpa en ny kylare, beror det på om det är vanos eller dubbelvanos?... (en hel tråd handlade om priset på kylaren, men man kom inte fram till ngt) *Hur är det med de gamla vanliga problemen från E34 Eran? Rost runt tanklocket, styr och spindelleder som hade en livslängd på 6 månader och klonkande fram och bakvagn, silentblock mm... hur är det med dessa problem på E39? Som sagt jag har försökt ta reda på alla fel och jag vore tacksam om ngn kunde ge ytterligare förklaringar på dessa punkter. 4 Cylindrar är 2 för lite! | |
|
* Det gäller inom en speciell tillverkningsperiod av 99:orna, sök. * From årsmodell 99 på e39 har alla sexor dubbelvanos, går att se busenkelt om motorn har dubbelvanos eller ej. Framme på motorn så går det ut som en liten bulle på en sidan, medans på en dubbelvanos är det en enda stor rundning fram. * Är väl bara 96:orna som har detta, men det borde vara åtgärdat sedan läääänge på dessa bilar * Både sedan och touring rostar på bakluckan, upplever dock att det är vanligare på touringen * Kabelstammen vet jag inte så mycket om, läst om ett par fall här, olika årsmodeller. * Låset går sönder på båda, busenkelt att byta, iaf var det de på min sedan. *Airbagsmattan under framstolen är det som går sönder, verkar vara problem på äldre årsmodeller. * Kylarproblem är det mest på 540 modellerna. * Rost runt tanklock är ett tråkigt problem, har det inte gått för långt så går det ju att få ordning på utan allt för mycket insatser. Läser inte så jättemycket om länkarmsproblem etc på e39, mest bussningar som blir dåliga. Sådär, de flesta frågor har antaligen Hasso eller wendtan stenkoll på men som ung lärjunge måste jag ändå få försöka ;-) Sedan för att få mer ingående svar så är det söka söka söka som gäller. |
|
|
Kul o bli jämnställd med Hasso, kanske inte riktigt rättvist men Kul :) Daniel har svarat på majoriteten frågor på ett bra sätt. Dubbelvanos dvs M52TU(Technical Update) kom 98.09 dvs from årsmodell 99 på E39. Ganska många e39/E46 rostar, tyvärr. Oavsett hur pedant man än är.Det verkar inte vara direkt åtgärdat heller, jag har sett problem på 01-02:or under huven samt under handtaget på bagagen. Dörrar är även det ett utsatt ställe. Bmw tar sitt ansvar, sån tur är, men de är klart svagt. Vad jag vet så är kabelstams problemet endast ett problem på touringar. Airbag problemen är som sagt ofta relaterade till mattan i frmäre stolarna. De sitter kabelstammar under stolarna som ofta kan vara felkällor med. Länkarms/spidelleds problemet finns inte på e39 trotts väldigt snarlik konstruktion med e46. Ingen vet varför :) Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Skulle vilja lägga till termostat och vattenpump problem på E39, även om inget ovan har drabbat mej. Håkan |
|
|
Termostat och vattenpump ingår självklart, precis som på alla andra modeller från BMW.... så det räknas inte ;-) Är det någon större skillnad på en bil med eller utan dubbelvanos? vad skiljer? förbrukning, bottenvrid?? Ni sa att Airbagsmattan under framstolen är det som går sönder, verkar vara problem på äldre årsmodeller. vilka årsmodeller är äldre? om man tittar på en 98, räknar ni den som en äldre? Är det dyrt att åtgärda? vad är en Airbagsmatta för något egentligen? 4 Cylindrar är 2 för lite! |
|
| Det låter alltså som att man ska satsa på en fin E39 av "årsmodell" -98 (alltså sept -97 till juli -98), eller? :) | |
stefannorr |
ABS sensorer verkar gå åt som smör söderut i saltet(har ej bytt någon på min) inga airbagsensorbyten heller o min är en 96-a. |
|
Min bil Rostade i framdörrarna kom inifrån svagt för en -00a fick nya på garrantin men ändå. så håll koll där, rosten kom strax under låset. håller själv järnkoll garantin gäller ju i 6år. Att styla en volvo är som att sminka en Gris;) |
|
| Checkkontrollens pixlar försvinner på tidigare E39or. | |
| har kun skiftet bussningar och abs-givare på min 98, intet trassel ellers | |
| exuse...99 | |
|
Är det stor skillnad mellan en bil med enkelvanos och dubbelvanos? 4 Cylindrar är 2 för lite! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.