AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
2.089

Ska köpa tyskimportad ej reggad i Sverige.

To
47
Tommy (WCX)
Z3 M Coupe -99
Hej!
Undrar vad man kan kolla upp när man köper en importerad bil i Sverige som är är reggad.
Naturligvis briefet osv men kan man kolla att den inte är stulen eller har en skuld i tyskland eller liknande?
Något annat jag bör tänka på?
Behöver snabba svar för bilen ska hämtas idag.

To
47
Tommy (WCX)
Z3 M Coupe -99
Det ska stå ej är reggad i texten ovan.
Scheckheft
Hej
Första fråga: går bilen överhuvudtaget att registrera i Sverige (modiefieringar etc)?
Sedan undrar jag varför nuvarande ägaren inte har registrerad bilen i Sverige? Vad finns det för anledning/orsak?
Har du kollat upp nuvarande ägaren?
Jag skulle avråda dig från att köpa bilen.

Mvh
Scheckheft
E38.info
___
Länk
Instämmer med Scheckheft. Importbilar som inte är reggade har oftast en hund begraven. Jag avråder också från köp.

Mvh,
Kalle
_____
Bilen: Länk
To
47
Tommy (WCX)
Z3 M Coupe -99
Jag ska få chassi nr så fort ägaren kollat upp det.
Bilen är krockad och behöver repareras innan den går att regga in. Därför är den ej inreggad ännu.

Bilen ser ut att vara helt orginal och ej ombyggd.
Jag skall även kolla upp att ursprungs effekten stämmer osv.

Men kan det finnas rest skuld på en sådan bil i Tyskland?
Vill inte sitta där med en stor skuld sen.
Jag tänker ta chassi nr och ringa svenska polisen och be dem kolla att den inte är stulen. De borde väl kolla med Tyskland?
Tänkte även ringa BMW och kolla med dem.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Är bilen bara avregistrerad som export i Tyskland behöver du inte oroa dig för att den är stulen i Tyskland.
Ring och kolla med larmtjänst så får du veta om det finns något annat skumt med bilen...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

To
47
Tommy (WCX)
Z3 M Coupe -99
Jag har ringt larmtjänst men de kunde inte svara på något.
De sa att jag skulle kolla att briefet var ok och att chassi nr stämde.
Ungefär som att jag inte kunde lista ut det själv.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kolla som sagt noga att det inte finns några tekniska modifieringar (t ex trimmad motor) införda i "briefet" för då kan du få problem vid registreringsbesiktningen i Sverige!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det är precis vad du behöver göra. Har du bara ett brief för export och det stämmer med bilens identitet är det grönt...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Jag förstår bara inte varför säljaren inte själv reggar bilen om det nu inte är några problem. Kostar ngn tusing att rega bilen, men att sälja en bil oreggad i Sverige drar ju ner priset minst 10 % jmfrt med en reggad.
Jag skulle vara extremt försiktig.

Henrik
To
47
Tommy (WCX)
Z3 M Coupe -99
Henrik72: Det går väl inte att regga in en bil som står krockad på ett bilsläp?

Tack för alla tips i alla fall.
Vi får se hur det går.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Henrik72, se ovan "Bilen är krockad och behöver repareras innan den går att regga in. Därför är den ej inreggad ännu."
ni
11
nikgru
750iL, -95
528i Touring, -97
Alltid samma sak - så fort någon gör en sak som någon annan inte begriper sig på så klassas det som oseriöst.

Att inte nuvarande ägaren reggar bilen själv kan ha många orsaker: (förutom den nämnda krockskadan)

- den som registrerar bilen kommer att vara första ägare i Sverige
- Kostanden för registrering är 3700 plus bilskatt - kanske ägaren inte har den cash som behövs just nu?
- kanske behöver modifiera med sidoblinkers etc men kan inte göra det själv - vilket en eventuell köpare kan tjäna en slant på

Själv är jag skriven i Tyskland och i Sverige. Kör därför tyskregistrerat i ett år och säljer sedan i Sverige. Oftast utan att först registrera bilen här.

Fördelen för köparen är att han köper en tysk bil som han kan tjäna en slant på, samt att bilen finns i Stockholm för provkrning etc - han slipper resan till Tyskland.

Inget oseriöst eller skumt med det - mina köpare (som oftast har varit vänner eller bekanta) har alltid varit nöjda.

NG
Scheckheft
Hej
Lite kommentarer till nikgrus inlägg:
- "Kostanden för registrering är 3700 plus bilskatt - kanske ägaren inte har den cash som behövs just nu?" - Märkligt uttalande: man har råd att köpa en bil i Tyskland men inte råd med några tusenlappar att regga den? Ett ihåligt argument i mina ögon.
- "kanske behöver modifiera med sidoblinkers etc men kan inte göra det själv" - kan lösas på ett smidigt och enkelt sätt genom att anlita en verkstad. Gäller dessutom äldre bilmodeller.
- "den som registrerar bilen kommer att vara första ägare i Sverige" Är det viktigt? Är inte bilens historia, skick mm viktigare än att vara första ägaren i Sverige?

Sedan är det inte samma sak att "så fort någon gör en sak som någon annan inte begriper sig på så klassas det som oseriöst".
Att ställa sig de frågor som flera här ställer i detta inlägg är tvärtom logiska och rekommendabla. Att ta reda på så mycket fakta som möjligt i samband med bilköp är en billig försäkring mot att bli lurad.

Mvh
Scheckheft
E38.info
___
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det är inte helt ovanligt att personer som privatimporterar många bilar, inte vill registrera dem själva i Sverige då det leder till att skattemyndigheten kan få nys om att importen sker så storskaligt att personen skulle ha gjort det under bolagsform....

Ofta brukar det vara diverse ljusskygga personer som gör detta.

Kan med andra ord vara bra att ha ganska stor försiktighet vid köp av dylika bilar...

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
250
LepriconXL
528i Touring 98
Ge den som har importerat den xtra 3000 papp och be han regga bilen så få du se vad som händer!
Detta avgör Han får dessutom betala skrot avgift osv några andra prylar som sagt ge han 3 papp be han regga den löp den sedan
To
47
Tommy (WCX)
Z3 M Coupe -99
LepriconXL varför läser "ni" inte trådarna innan ni svarar?
Menar du att han ska reparera bilen först och sen regga den för 3k då eller?

Det är en krockad bil som måste lagas innan den kan ta sig till besiktningen och bli inreggad i Sverige.
Skriv bra papper, (kontrakt) med säljaren. Det löser allt. Kräv leg , bevittna etc.

R
Ledsen, missade att bilen var smälld och stod på släp. Jag tycker ändå det är märkligt att säljaren inte reggar in bilen själv i när bilen inte är krockad.

Henrik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.