|
|
|
|---|---|
|
Tjena... Skulle behöva lite tips... Har ju hört om din 633:a så jag antar att du vet vad du snackar om. Vill som alla andra här ha stressfläkt under huven. Men jag vill inte heller idiot ladda... Det ska ju oxå hålla ett tag... Har du något lämpligt recept på extra hästar? Hur blir det med sprutet, koppling, låda, bakaxel osv. Hur mycket kan man öka effekten innan det är dags att byta? //Nicke | |
|
Hej hopp............. Nog kan jag något litegranna i ämnet............ Är det din 535:a du ska trimma????????? Inte ladda så mycket.................. Har vi hört den förut??? Eller??? Lite vill ha mer och mycket vill ha mer..... Hur som helst.......... Två mitsuggregat........ En vettig IC........... Ett eftermarknadssprut..... Putsa toppen............. Snygga till kolvarna......... Bra bränslesystem........ Din låda klarar säkert 600hk utan problem......... Övriga drivlinan tror jag också står pall... Iaf ett tag.... Många som kör mycket effekt utan större problem... Kopplingen köper du en sinterlamell samt den näst starkaste tryckplattan från M5 240mm. Pallar kring 700NM med sinter. Hmm, det är väl i grova drag............ Ladda ca 0,6 och du borde ha kring 400hk.... Jag hade 512hk vid 0,95 bar......... //Jesper |
|
|
Ojojoj Jesper! I sommar, då ska du får dig en rundsmörjning vars like sällan skådats! ;) ;) Har i dagarna lyckats låsa upp ett riktigt värstingaggregat som jag ämnar släppa ner i en av mina 745:or. IC:n plockar jag från en Scania 93:a, Haltechs värstingsprut och koppling med lamell och tryckplatta från en smälld Hartge H7S.... sedan laddar jag minst 1,2 och blåser halva transmissionen på första repan. Äh... skitsamma, men kul hade det varit. Jag var faktiskt på G att skrapa ihop pengar till 633:an du köpte (om det nu är samma, jag tror det) men lyckades inte. Men jag har mina planer klara... så vänta bara... om jag får ihop pengarna så ska jag minsann ge dig en match någon dag! :) :) :) Inget ont menat, bara lite skrävel såhär på lördagsnatten... Signatur --> Gillar du också 80-tals BMW och kanske särskilt E23? Då ska du höra av dig till mig, håller på och sätter ihop en maillista för dessa bilar! |
|
|
Okej... Det var ju lite att bita i!!! Men det hade varit ruskigt kul med 2 snurror... Vilken modell ska man testa med? Sen kommer det där med grenröret som man ska bygga... vilken rör diameter krävs? Lite fundersam hur allt ska få plats men det ska väl gå på något sätt... Ic från Saab 9000 eller var det den som inte var så bra? Alla pratar om det men jag vet inte...så vad är ett eftermarknads sprut? Haltech osv men vad menas med det? Många frågor blir det, hoppas du orkar med? Man hör ju rätt mycket här på forumet men det är lite svårt att veta vem som vet!! Fick du sålt motorn du hade i sommras? 190 hk som passade e21... |
|
|
Hola hopp Jag tvivlar inte en sekund på att någon kommer att ge min GAMLA bil en match.......... Jag sålde den i somras till en kille som bor Hallsberg.... Och han är värre racer än vad jag är.... :-) Stefan.... Hur som helst så vill han ju åka ifrån Suprorna i sommar och modifierar för det..... Allt under mitt överinseende.... Dessutom så är jag den som har många idéer och utför jobbet rent praktiskt......... Jag vill också att han ska åka ifrån Suprorna......... VERKLIGEN.......... Så mindre mottryck, 200kg lättare är väl några ingredienser på att piska dem... Men man ska veta att man kan tro att man trimmar men i verkligheten så går det långsammare..... Hmm, fast jag har lite svårt att tro att det dyker upp något nytt bygge och bara vips smiskar hajnosen... Att åka mitten tior och snabbare är tuffare än man tror.... Det är mycket att tänka och mycket som ska stämma... Jag köpte bilen i Linköping..... Och gav 50 000:- för den.... Detta var -98 på hösten(lite för mycket pengar men man var ju så sugen) Ska man ha två aggregat så ska du köra mitsubishi gärna 16t men det skulle även funka med mindre om man kan nöja sig med typ 450hk.... Köp vattenlednings tubkrökar som har en ytterdiameter på 48mm och gods på ca 3mm...... Jag kan fixa alla flänsplattor åt dig. IC från Saab är säkert helt OK..... Det är väl bara att leta efter något så stort som möjligt som passar plånboken. Eftermarknadssprut..... Är du beredd att lära dig att använda alla fördelar av ett sprut så ska du köpa Haltech, Autronic, MBE eller det som Syclone Robban kör Pro Speed tror jag det heter. Jag skulle nog företrädelsevis rekommendera Autronic (MRM Racing), MBE (Enem), Haltechen har nog många fördelar men jag har fått för mig att det är det "bockigaste" att jobba med. Autronic rekomenderar jag mest då det går att få självjusterande. Jag sålde M20 motorn... Fick till sist 6000:- för den samt en MASSA andra prylar....... Så fick jag 2500:- för extraktorröret av en annan kille... Hoppas det blir något bygge för din del iaf...... //Jesper |
|
|
Halloj igen! Jomen, du har naturligtvis rätt i det... men då har jag missuppfattat saken, jag var på G att skrapa ihop pengar när DU sålde din bil till killen i Hallsberg (det är väl han som håller på och handlar lite med bilar va? Har bla. haft en Omega 3000 med ZR1 panna?) i somras (tror jag svarade på din annons och pratade på telefon någon gång, men var för långsam). Hmmmm..... bor du i närheten av Hallsberg/Örebro? Själv bor jag i Fjugesta, en bit utanför Örebro. Om du finns i närheten vore det jäkligt kul att ses någon gång och kanske få höra lite om dina byggen... själv har jag kopplat grepp om en M5 3.8 låda med bakaxel nu som jag förhoppningsvis ska hinna få ner i en av mina 745:or till våren. Mitt problem är att jag har så otroligt dåligt mekarutrymme... litet pluttgarage utan lyft eller ens möjlighet att gå runt bilen. skulle VERKLIGEN behöva något större och bättre för att kunna bygga ordentligt. Nu blir det mest småfjuttande där man kommer åt... Till sommaren är det väl kört ;), men till NÄSTA sommar, kanske man skulle försöka klå hajnosen som klådde suprorna på strippen? Undrar om det skulle gå att få 745:an att gå så snabbt utan att riva hela bilen? Hör av dig om du vill! Signatur --> Gillar du också 80-tals BMW och kanske särskilt E23? Då ska du höra av dig till mig, håller på och sätter ihop en maillista för dessa bilar! |
|
|
Japp det är Stefan som kränger bilar i Hallsberg som har den... Han har även min förra bil en 323 E21 turbo, kompressor Omegan (Enem bygge) samt att hans farsa har en turbo Commodor.... Han kom och hivade upp 100 000:- tittade knappt på bilen, jag fick tvinga honom till en åktur (ville inte sälja annars) så hade han bråttom iväg och försvann... Jag bor i Köping, Fjugesta hmm, många som kör folkrace därifrån!??! Trist med dåligt garage, verkligen värdelöst........... Det är bara att du dyker förbi någon gång... Inom ett par veckor borde jag ha fått nästa projekt till garaget... En Nova... Den är lite sevärd iaf... Nu håller jag på med en dubbelturboinstallation på en 325 E36.... Problemet är att hajnosen aldrig nådde ända fram.... Och det är en bit kvar...... Men man måste ju försöka, måste ha ett mål.......... Jag ska inte vara spydig......... Men jag tror att du inte riktigt inser hur genomarbetat allt på den bilen är..... Dessutom så är det svårt att vara konkurranskraftig första säsongen... 7 serie bilarna är väl rätt tunga antar jag.... Vilket är en nackdel... //Jesper |
|
|
Hehe, ingen fara! Jag är inte så knasig att jag tror mig kunna bygga någon racer första säsongen... är ännu så länge bara en novis på det mesta som har med trim att göra. Har dessutom en ganska tajt budget som effektivt ser till att lägga sordin på de mest högtflygande planerna! :) Just nu så håller jag på och försöker få ihop en vettig lösning till en av mina 745:or, inte för att spöa någon på strippen, men kanske för att ge några M5:or och 750:s lång näsa på motorvägen. Om jag får råd och möjlighet framöver skulle jag dock definitivt vilja prova att stripp-trimma en E23:a, det är en himla go och kultig bil.. lite som en hajnos, men kanske ännu mer udda. Jag tvivlar inte en sek. på att din hajnos är välbyggd och genomtänkt, det förutsätter jag nästan, efter att ha sett den i somras. Stefan verkar för övrigt vara en kille med resurserna på rätta stället (!) och smak för häftiga bilar. Vi var och tittade på hans Omega i höstas, men var inte särskilt imponerade, växellådsinstallationen var bland det billigaste jag sett (nu var jag lite elak :) då dom inte ens hade tagit sig tid att ordna kardantunneln... Men, men... om jag känner honom rätt så kanske din bil blir till salu till sommaren igen (efter några repor till) eller vad tror du? Jag kan såklart ha fel... Är den ett bra köp då tror du? Kanske är dags att börja spara och belåna sina ägodelar´... hehe! Jag ska se om jag har vägarna förbi någon dag, vore som sagt kul att ses! Och jo, vi kör mycket folkrace i fjugesta... håller på att försöka få lite fart på en gammal skorv själv, men blir nog tvungen att köra för konkurrenterna i Hallsbergs MK om det inte droppar av lite folk i Fjugesta snart... dom är VÄLDIGT många. Å andra sidan har Hallsbergs MK en lerigare övningsbana, vilket väl får ses som en plus i kanten... Fast min lilla B21A mäter sig knappast med de mer välbyggda bilarna, satsar på att skära den på högst 5 lopp så att någon vänlig själ längs banan känner sig manad att skänka en B23 till mig. // Petter Signatur --> Gillar du också 80-tals BMW och kanske särskilt E23? Då ska du höra av dig till mig, håller på och sätter ihop en maillista för dessa bilar! |
|
|
Hej............ Till salu till somaren!?!?! Hmm, tja, han är iaf sugen att sälja karossen..... Och då måste jag ju säga att som grund för en häftig gatbil är den ju väldigt lämplig. M5 bakvagn och kardan,M5 låda och riktig koppling justerbara hjulvinklar bak samt matchande dämpare. En rostfri och väl iordninggjord kaross med flyttgodspapper.... Alltså fritt på bilprovningen. Hans tanke var väl typ att slå ihop en enkel turbomaskin stoppa i och sedan sälja.. Farsan åker en del folkrace och har varit och kört både i Fjugesta och Hallsberg. //Jesper |
|
|
Tjena Jesper! Jo mitsu T16... i vilka bilar sitter dom? *Kan det va så lämpligt att dom sitter i mitsu´s egna turbo monster? *Hur placerade du dina aggregat? Var o kikade i motorutrymmet och såg att det inte var så himla mycket plats. *Hur långt från grenröret kan man sätta dom? *Hur stort bör avgas systemet vara från turbo och bakåt... På min gammla saab 99t så var det 3" den första 1.5 m. Någon lurade i mig att det var där det var viktigast sen spelade inte storleken så stor roll *Vad tar du för flänsplattorna? Skulle nog behöva 12st lite längre fram på året! Det är en 735:a E23 som ska få sig en omgång också //Nicke |
|
|
16T sitter i Volvo S O V-70 bilarna. En långt fram högt upp, ett långt bak långt ned. Ehh, man kan inte bygga på så många olika sätt, alltså så får man ju bygga grenrören "ända fram". Hur stort systemet ska vara beror väl lite på effektuttaget. Men jag körde 3" första biten till typ växellådans början, därefter 2,5" med en dämpare på vart system. Flänsplattor........... Tyvärr så är de dyrare än vad man kan hoppas på. Jag har nämligen ingen egen möjlighet att skära själv, så det ligger kring 4-600:- för flänsar till en motor... //Jesper |
|
|
Tjena... Har börjat kolla det där med priser hit o dit Inte det minsta billigt, hade inte räknat med det heller men ändå! Men det med flänsplattorna var helt ok. Inte aktuellt än men det är ju bra om möjligheten finns. Vi får väl se om det kommer ut en dubbel stressfläcktad bil ur garaget nästa vår... Tack för alla svar hoppas du orkar med alla frågor som kanske kommer... //Nicke |
|
|
Håller med dig Spike, när man börjar kolla närmare på vad det egentligen kostar blir man lite skraj, bara att få hjälp att bygga ett funkis grenrör (inte så lätt att fixa själv, särskilt inte om man inte kan bocka själv och standardkrökarna inte passar som man vill) kan ju dra iväg rejält om man vänder sig till "fel" firma... en liten fråga jag har är väl om det verkligen är mödan värt att krångla dit TVÅ aggregat, vilket är den stora fördelen jämfört med att använda ett lite grövre och modernare (kullagrat) singelaggregat? Signatur --> Gillar du också 80-tals BMW och kanske särskilt E23? Då ska du höra av dig till mig, håller på och sätter ihop en maillista för dessa bilar! |
|
|
Bra fråga... det smidigaste hade väl varit o slängt i en 745 motor så hade det varit färdigt. Men, detta är ju bara funderingar på vad man kan göra. Hur det blir i sista änden vet man aldrig. Hade dock varit ruskigt ballt att ha 2 Du kanske vet någon motor till salu... du har ju fått smak för "rätt" modell.. |
|
|
En fördel med två aggregat är att responsen blir bättre. En annan är att man får använda sig det man får fatt på för rimliga pengar. Ett kullagrat aggregat är rätt dyrt. Och så kan det ju tyckas fränt att ha två snurror. //Jesper |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.