AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.674

hur viktigt med balansering?

By
163
Bylund
325iA -06
750iL -89
1502 -76
Håller på med en m10 turbo motor

8.5:1 Kompet räcker lagom till ungefär 1bar laddtryck...

Men har nu spenderat helgen på att plocka ner hela motorn för att kolla skicket på den... så när jag nu kommit så långt kan man ju lika gärna göra det "ordentligt"...

Nu till saken.. om jag svarvar ner kolvarna måste det då balanseras? och isåfall vad?

Vem gör sådant i södra sverige och vilken kostnad pratar vi?

MvH \\Bylund

West Coast Räcers | Länk
Länk
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Omdu inte tänkt dig bättre balans än i original så räcker det med att väga kolvarna och se till att dom väger "någorlunda" lika (inom 10 gram på en gammal M30-motor enligt mina original BMW-verkstadsböcker)!

Vill du göra det hela noggrannt så kan du ju lämna in:
- vevaxeln, svänghjulet, tryckplattan och remskivan på statisk och dynamisk balansering
- vevstakarna för viktjustering (lika totalvikt samt lika vikt i stor och lillända)
- och som sagt var viktjustering av kolvarna fast kanske inom 1-2 gram kanske.

Vad det kostar har jag ingen aning om. Inte heller vem som kan göra det. Själv skulle jag dock ringa och fråga någon i branchen. Om inte annat borde dom ju veta vem du kan vända dig till.

Allmänt duktig motorrenoverare har jag fått för mig:
Walléns Motorrenoveringar AB
Tel. 031-22 22 90
Aröds Industriv. 39, 42202 HISINGS BACKA

Legendarisk motortrimmare av VOLVO-motorer:
Ellemann-Jakobsen Bilverkstad
Tel. 031-44 13 92
Eckens v. 14, 43333 PARTILLE

Per L
ch
99
chellquist
i3s -20
318xd Touring f31 -14
2002 tic -73
Tjena jag håller också på med en m10 turbo konvertering och fick rådet av umeås meste 550hk-m10-turbo byggare. Balansera inte vev, tryckplatta och koppling om du inte tänkt varva över 8000-8500. Det blir bortkastade pengar för alla vevar som han balanserat så var det bara en som igentligen behövde balanseras. Jag fick rådet att köra en alt. två säsonger först och balancera senare när en vass kam över 304+ stoorturbo ska i
zemren
Jag undrar om de går bra att ja ställer samma fråga
fast då gäller de för m20 motorn (m20b23, m20b25)

///zemrén
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Vikta upp stakar och kolvar kan man ju göra själv om man har en noggrann våg (på grammet).
Att balansera underdelen efter det kräver lite mer avancerad utrustning. När jag fick en vev riktad och omslipad pga vevlagerras på en 200sx jag hade för ett par år sedan, skulle balansering av prylarna kosta ca 2000:- extra (obs fyra burkar, kanske var dyrare med sex.)
Jag vet dock att han var relativt billig, då jag ringde runt och kollade upp priser innan...
By
163
Bylund
325iA -06
750iL -89
1502 -76
Tack för alla svar! har klarnat lite... jag har inte bestämmt ännu om jag ska kompressions sänka eller inte! har en annan ide om kompressions sänkning...

men som sagt tack för svaren!

PerL tack för tipsen har sparat dom numrena..

\\Bylund
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.