AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.944

C-låset låser igen efter en sekund, vad kan vara fel?

Japp, jag HAR sökt på forumet, men hittade inte svar på min fråga.

Mitt centrallås LÅSER sig igen nån sekund efter att jag låst upp det med larmdosan (touchguard). Då trycker jag en andra gång på knappen, händer ingenting. Tredje gången jag trycker låser bilen upp sig, och förblir upplåst.

Har läst om många här som har det motsatta problemet, att bilen låser UPP sig själv, men min låser sig alltså precis när jag låst upp.

Nån som har nån klurig idé, eller vatt med om samma sak? Alla centrallåsmotorerna funkar.
$M
974
$Marten
750 IA 91:a med massor av cylindrar SÅLD
750 IA 91:a, reservdelslik
Volvo S80 04 Turbo, bruksbil

Volvo Amazon 70 i retro stuk.
Chevrolet Camaro 74 med mullrande V8
Funkar även bagaget? När mitt c-lås har krånglat, samma tendenser som dit att det vill låsa direkt igen har det varit bagaget. Det är väldigt känsligt, låskolven måste vara helt ute,
Jag har fått lirka min låskolv med nyckeln, försöka dra ut låskolven med nyckeln, då har det fungerat sen. Det kärvar oftast på vintern eller när det är väldigt skitigt ute.

Mackan
Bagaget funkar till den grad att det låses när dörrarna låses, jag får dock inte i nån nyckel i låskolven. Var nyss ute å smörjde själva låskolven, för att den ska gå lättare in och ut. Dock svårt att svara på om den går så långt ut som det krävs. Får väl kolla noggrannare imorrn i dagsljus... =)
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Är det samma sak om du lser med nyckeln?

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Erik: Problemet är när jag låser upp, inte när jag låser. Har inte provat än att varken låsa eller låsa upp bilen med nyckel. Den var inne på verkstad i ett annat ärende i fredags, och jag misstänker att mekanikern använde nyckeln istället för larmdosan när han öppnade bilen, för senare samma dag när bilen stog upplåst så låste den sig själv efter ca 1 minut. På nåt sätt fick jag dock bort detta fenomen, men vågar alltså inte använda nyckeln för att undvika att det blir så igen. Men felet med att bilen låser sig igen efter att man låst upp har funnits där länge, det jag skrev här ovan var mest en parentes.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Prova med nyckeln, så du vet om det är larmet eller bilen som strular.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
at
90
attida
BMW 535i -88 E34
Lyfter en gammal tråd då jag har exakt samma problem med mitt centrallås.
att låsa med larmdosan går fint.
Men när jag låser upp låser sig bilen igen. låser jag sen upp bilen en gång till förblir den upplåst.
Använder jag nycklen när jag låser låser bilen upp sig själv igen och man får låsa en andra gång för att bilen ska vara låst. den förblir upplåst när jag låser upp den med nyckel.

VolvoForLife: Hittade du källan till ditt problem??
bj
129
bjornh
525 tdsA -92
Kolla kabelstammen som går vid vänster gångjärn till bakluckan. Jag hade ett liknande problem, och det löste sig när jag hittade två kablar som var avskavda där.

Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
En bekant hade nåt liknande problem med sitt defa larm, minns att det var nå fel på låset i bagaget, tror han bytte motorn eller nåt, och sen funkade det.

Har även haft det några gånger på min 535, fast då med nyckeln då den inte har nåt larm.

//Simon
ps
42
psx
535i -90
Simon.. löste du problemet på dina 535:or?
Och vad var då problemet?

at
90
attida
BMW 535i -88 E34
Update:

Vid kontoll upptäckte jag att vänster bakdörr inte hade någon c-lås motor monterad. kablen bara hängde där och "hållaren" var tom.

Kan detta göra dessa fenomen?
at
90
attida
BMW 535i -88 E34
Lyfter än en gång...

Fenomenet med att bilen låser sig igen efter man låst upp den är fortfarande kvar. Jag har kontrollerat:
- Kabelstam till bagageluckan (hel)
- Lås och motor i bagageluckan (hela)
- Motor o låsmekanism i dörrarna (hela)

Alla låsmotorer fungerar och låser/låser upp. Även deadlocken fungerar.

Ingen skillnad på om jag använder nyckel eller larmdosan. Utan bilfan låser sig själv direkt igen när jag låst upp första gången... Låser jag upp en andra gång förblir den upplåst.

Läste nåt inlägg om att det fanns mer än en säkring till c-låset... stämmer det? kan det påverka om en eller flera av dom är sönder? borde inte c-låset sluta funka helt då?

Är nu helt rådlös då jag tycker mig ha kontrollerat alla komponenter och alla ÄR hela!
fjamsetramsa
finns en liten switch i förardörren...kolla den
at
90
attida
BMW 535i -88 E34
ÄNTLIGEN har jag hittat felet...
Under baksätet finns det tre säkringar som går till c-låset. En kabel under säkringsållaren var av. Lödade fast den och vipps så funkade allt klockrent...
T.o.m takluckan och rutorna går igen när man låser nu... Liten trevlig finess av BMW. Nu återstår bara o se om uppvärmningen av låskolven i förardörren fungerar i vinter.

Tackar för all hjälp och alla tipsen!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.