|
|
|
|---|---|
|
Vad tror Ni om detta- Vilken bil är säkrast av dessa: BMW E39 av 96 års modell eller Nya Mondeo, Citroen C5 eller Peugeut 407 ??? Är en modern ny mellanklass bil säkrare än en "gammal" stor BMW? Vad tror Ni? | |
|
Ska du krocka? *ler* |
|
|
Förhoppningsvis inte...Men ibland så diskuterar vi krocksäkerhet både i familjen och på arbetet......Så vad tror Du själv? Kan tillägga att jag skrattar när jag hör gamla gubbar säga att volvo 740 är säkrast i världen eftersom det står så i deras broschyr...från 80 talet..... |
|
|
Svårt att säga! Kan bli problem om man skall jämföra krocktester mellan olika storleksklasser och tester som utförts vid olika tidpunkter (kraven brukar höjas hela tiden). Vissa biltillverkare optimerar tyvärr bilarnas krockskydd efter kraven i testerna och struntar mer eller mindre i hur bra bilarna klarar sig i verkligheten som inte alltid ser ut som i testlaboratorierna... Folksam har en lista som bygger på verkliga krockar, är kanske den mest realistiska statistiken! Länk Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Det är svårt att säga, men en tyngre bil måste alltid vara säkrare. Så kanske BMW:n ligger nära toppen.. |
|
|
Av de bilar du räknar upp så är 407:an säkrast, i alla fall om man ska tro resultat från oberoende krocktester. Peugeot 407 har nyligen tilldelats 5 stjärnor i EuroNCAP. De övriga tre har lyckats uppnå fyra stjärnor. Fransmännen står just nu i frontlinjen vad gäller åtminstone den passiva säkerheten. MVH Chrille |
|
|
Tom i norr: Mellan Peugeot 407 och BMW 5-serien skiljer det inte så mycket i vikt att DET borde påverka den passiva krocksäkerheten mer än ytters marginellt. Det är så mycket annat som spelar in, utformningen av deformationszonerna framför allt. MVH |
|
|
528:n, Volvo 740 är en säker bil, fullt mätbar med betydligt nyare bilar! Enligt folksams undersökning så var 740/940 en av få bilar som är 40% säkrare än medelbilen! Volvo ligger mycket bra till med de flesta modeller när det gäller krocksäkerhet. Äldre BMWs var inte speciellt säkra om jag minns rätt... |
|
|
528: I exemplet du nämner är jag övertygad om att de nya mellanklassarna från 04 är säkrare än en E39 från 96. I alla fall i krock mot betongföremål. Krockar E39:an mot nån av dem så kommer ju vikten in i bilden oxå. I det fallet till BMW:n´s fördel. |
|
|
Läste ett intressant krockprov för ett par år sedan. Ett realistiskt krockprov En Folka Polo mot volvo 740. Vilken vann? Polon! Blev faktiskt förvånad...Tills man kollar på tjänstevikten...En mellanklassare idag eller i detta fallet en småbil, väger väldigt mycket mera än man först tror! Finns nästan inga "lätta" bilar idag. Fallet volvo 740, ja, det är en hyfsat säker bil..eller var. Att Volvo 740 skulle vara lika säker som dagens bilar kan jag inte tro! Konstigt dock att inte flera krocktester görs med detta tema: Gammalt mot nytt, och lätt mot tungt! Intressant debatt annars: FORTSÄTT ATT TYCKA! |
|
|
BMW har alldeles för sent utrustat sina bilar med whiplashskydd. Här ligger t.ex. Volvo hästlängder före. Vad gäller jämförelseobjekten så ligger Mondeon klart före i denna del. Hur det är med C5:an och 407:an vet jag inte, men fransmännen har ju inte precis rosat marknaden med denna typ av skydd. |
|
|
För några månader sedan så hörde jag att Saab 9-5 hade minst antal dödsfall i sin olycksstatistik i förhållande till antalet olyckor totalt. Det talar ju för att den bilen tillhör bland de säkraste på marknaden idag... // Jögge |
|
|
Ni som inte gjort det, kolla på Folksams lista som Johan B länkade till, där står det mkt riktigt att Saab 95 är den säkraste bilen i deras statistik och den är baserad på verkliga krockar och personskador. Det är den listan som är intressant ang. krocksäkerhet inte vad som skrivs i diverse bil-broshyrer. |
|
|
Johan B´s länk: Länk Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.